Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

everlast

Ny medlem
Hej,

Köpte nyligen en D90, och jag är väldigt nöjd med den. Men det är en sak jag funderar över.
När jag har tagit en bild och sedan kollar på den på LCD skärmen, så ser bilden ok ut. Men när jag sedan bläddrar igenom mina tagna bilder som ligger i kameran, och jag kommer till en bild så stannar kameran upp ca 1 sek och "trycker ihop" bilden på något vis. Detta gör att t.e.x raka linjer ej ser raka ut, utan det är liksom "hack" i linjen.
Men zoomar jag in lite på LCD:n så ser bilden bra ut.

Och när jag lägger in bilderna i datorn är dom som dom skall vara.

Det hela är lite svårt att förklara, men jag skall försöka att ta en bild på min LCD skärm med en annan kamera så får ni se hur det ser ut.

Någon som upplever samma sak ?

mvh/Everlast
 
Senast ändrad:
Jag tror jag förstår vad du menar och det är faktiskt nåt som jag också ser ibland, men inget jag stör mig på. Det är ju som sagt bara att zooma in för att se det som det ska vara.
 
Konstigt att det skall vara på detta viset. Alla bilder borde ju vara helt skarpa i LCD:n när man tittar på dom.

Det är ju bara på vissa bilder det blir så här, medans andra ser helt skarpa ut.

//Everlast
 
Finns det ngn som har en lösning på mitt problem, skall det vara såhär ?
Borde jag lämna in kameran ?

//Everlast
 
Hittade just en bild på nätet som visar exakt hur det ser ut på min LCD-skärm när jag kollar på vissa bilder.

Om ni kollar runt själva datorn (på höger sida på skärmen)så ser ni att dom raka linjerna är "vågiga"

//Everlast
 

Bilagor

  • 180936.jpg
    180936.jpg
    15.7 KB · Visningar: 445
Senast ändrad:
Det beror på metoden som kameran använder för att skala ner bilden. Samma sak syns i Photoshop i t.ex. 33.3 % och 16.7 % visningsstorlek, men inte i 25 % eller 50 %.

Photoshop CS4 verkar inte göra så såg jag nu. Det beror antagligen på att det är hårdvaruaccelererat.
 
Det beror på metoden som kameran använder för att skala ner bilden. Samma sak syns i Photoshop i t.ex. 33.3 % och 16.7 % visningsstorlek, men inte i 25 % eller 50 %.

Photoshop CS4 verkar inte göra så såg jag nu. Det beror antagligen på att det är hårdvaruaccelererat.


Ok, så du menar att det är såhär på alla d90 kameror ?


//Everlast
 
Det finns inte mycket man kan göra åt det nej. Jag förstår dock inte varför du stör dig så enormt mycket på det. Det är ju ändå inte i kameran du ska titta på bilderna, det är ju bara en lite preview.
 
Hej.

Är ny på detta Forum.

Har funderat länge på en systemkamera och fastnat för D90 också.

Tänkte höra vad ni tycker om min idé om utrusning.

Jagar, fiskar, fjällvadrar,åker skoter för det mesta.

Älskar naturen!!!

(Kameraryggsäck Dörr Medium har jag redan)


Offerten som jag mailat ut:

1: Nikon D90 + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
2: Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro till Nikon AF
3: Polfilter till båda. Om det inte följer med.
4: Dörr SanDisk SecureDigital SDHC 8GB Ultra II, 15MB/s (100x hastighet) utan kortläsare Motsvarande EN-EL3e laddningsbart Li-ion batteri 1400mAh till Nikon.
 
Det finns inte mycket man kan göra åt det nej. Jag förstår dock inte varför du stör dig så enormt mycket på det. Det är ju ändå inte i kameran du ska titta på bilderna, det är ju bara en lite preview.

Jag stör mig inte enormt mycket på det. Bara det att jag undrade över om det skulle vara på detta viset, eller om det var fel på kameran. Det är den första kameran jag ser detta "fenomen" på.

Jag skulle gärna vilja att mina bilder såg likadana ut i preview som i datorn.

//Everlast
 
Hej.

Är ny på detta Forum.

Har funderat länge på en systemkamera och fastnat för D90 också.

Tänkte höra vad ni tycker om min idé om utrusning.

Jagar, fiskar, fjällvadrar,åker skoter för det mesta.

Älskar naturen!!!

(Kameraryggsäck Dörr Medium har jag redan)


Offerten som jag mailat ut:

1: Nikon D90 + AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
2: Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro till Nikon AF
3: Polfilter till båda. Om det inte följer med.
4: Dörr SanDisk SecureDigital SDHC 8GB Ultra II, 15MB/s (100x hastighet) utan kortläsare Motsvarande EN-EL3e laddningsbart Li-ion batteri 1400mAh till Nikon.

Låter mkt bra tycker jag, 16-85 är helt suveränt med skärpa ända ut i hörnen på princip alla bländare - kanon för skarpa landskapsbilder som jag antar att du kommer att ta många.

Däremot hade jag hellre satsat på Nikon 70-300 VR som tele, VR är värt mkt, dessutom är det superskarpt upp till 200 (och helt ok över det också).

Polfilter är ett måste, och självklart även extra batteri (vr och liveview stjäl mkt kraft).

Som stativ kan jag rekommendera Velbon 540 - mkt lätt, och billigt kolfiberstativ.
 
Hittade just en bild på nätet som visar exakt hur det ser ut på min LCD-skärm när jag kollar på vissa bilder.

Om ni kollar runt själva datorn (på höger sida på skärmen)så ser ni att dom raka linjerna är "vågiga"

//Everlast

Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Jaggies, som beskriver fenomenet.

Inget speciellt konstigt för D90 utan är ett vanligt fenomen om skärmens upplösning (även om den är väldigt bra på D90) inte räcker till för att utan "hack" återge bilden. Ganska vanligt förr i tiden (80-90-tal) på datorskärmar vd grafik och spel mest före grafikkorten fick FSAA x2/x4/x8. Oftast ses det vid kontrastrika linjer som lutar svagt från vertikal- eller horisontalledd som exv på din bild. Ses också på en del bilder på min D300.

se även
http://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing
 
Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Jaggies, som beskriver fenomenet.

Inget speciellt konstigt för D90 utan är ett vanligt fenomen om skärmens upplösning (även om den är väldigt bra på D90) inte räcker till för att utan "hack" återge bilden. Ganska vanligt förr i tiden (80-90-tal) på datorskärmar vd grafik och spel mest före grafikkorten fick FSAA x2/x4/x8. Oftast ses det vid kontrastrika linjer som lutar svagt från vertikal- eller horisontalledd som exv på din bild. Ses också på en del bilder på min D300.

se även
http://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing

Ok, tack. Äntligen ett riktigt svar på min fråga. Då behöver jag inte vara orolig över att det är ngt fel på min LCD- skärm.

Fast som du säger, skärmen på D90 är ju väldigt bra. Så det är lite synd att det blir så på vissa bilder.

mvh/Everlast
 
Hej.

Tack för svar NiclasSthml m fl.

Vet ni om skärmen baktill går att vika ut på nåt sätt?

Nej, tyvärr inte. Då får du gå till Olympus E3, Panasonic G1 eller till viss del några av Sonys billigare. (tror att även nya Oly E30 har det).

De har samtliga ovan sämre skärmupplösning än D90.

Det är väldigt sällan jag behövt utvikbar skärm.
 
Har utvikbar skärm nu på min Canon IS 2S, och tycker det är toppen om man ska t ex hålla kameran efter vattenytan och fota.

Speciellt vid fiske är det läckert.

Nåja, jag får väl stå ut iallafall.

Tack för fina svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.