Annons

Nikon d90 vs canon 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografjack

Aktiv medlem
Jag ska köpa min första dslr.
Jag vill att den ska hålla i allafall minst två år.
Nu till Kamerorna :

Nikon D90 :

- 12.3 megapixels.
- HD Film
- Högt / Bra ISO ( 100 - 6400 )
- Bra grepp
- Många inställningar
- 3" LCD skärm - 920 000
- 4.5 fps
- Enkla retuscheringsalternativ direkt i kameran

Canon 40D :

- 10 megapixlar
- 6.5 fps
- Bra Grepp
- 3" LCD skräm - 230 000
- Många Inställningar



Vilken ska jag välja ?
Någon som har någon av dessa och kan berätta de possitiva och de negativa punkterna med kameran ?
Vilken tycker ni passar mig bäst som ska fota porträtt och makro mest, men även allaround dvs resor och event. ?


TACK :D !
 
Bra kameror båda två. Det viktigaste är nog vilken du tycker känns bäst, så gå till en bra fotobutik och ta god tid på dig.

Ska man plåta t ex sport eller fåglar skulle jag rekommendera 40D (fler bilder per sekund, lite bättre AF) men annars har jag svårt att se nån avgörande skillnad.
 
Nikon D90 vs Canon 40D???

Jag tänkte precis starta en ny tråd men hittade den här så bumpar upp den och hoppas att några vänliga själar kan hjälpa mig!

Jag står i valet och kvalet mellan Canon EOS 40D och Nikon D90. Min förra systemkamera var en nybörjarkamera - en analog Canon EOS 300. Nu tänkte jag ta upp fotograferandet igen och vill gå upp en nivå, ha något att växa i. Jag kommer troligen att resa och fota mycket natur och stadsmiljöer men även en del mer "konstnärliga" bilder. Tycker att det är otroligt viktigt med färger, ljus, djup och skärpa. Jag vill kunna ställa in mycket själv men även starta upp kameran snabbt och knäppa riktigt bra spontana ögonblicksbilder i autoläge om något spännande händer.

Efter att ha läst på nätet samt besökt fotobutik verkar Canon 40D vara snäppet vassare än Nikon D90, har lite skönare grepp för mina händer och är något billigare. Det starkaste argumentet mot Canon 40D är vikten och storleken, konsekvenser av den gedigna konstruktionen. Jag vill inte känna att det är jobbigt att släpa runt på kameran så att jag drar mig för att ta med den. Tänk tjej med väldigt otränade armar...

Nikon D90 är något lättare och mindre men med lite mindre skönt grepp. Jag gillar att displayen har märkbart högre upplösning. Det känns roligare att fota när bilderna ser snygga ut redan där. Filmfunktionen bryr jag mig inte speciellt mkt om. Det som nämns i alla recensioner som minus är den plastiga konstruktionen samt att den inte är vattentätad. Hur stor roll spelar det egentligen???
 
Jag skulle inte tveka på en Nikon D90. Bildkvalitetsmässigt (även ISO) så ligger dom liksom de flesta andra cropkameror på liknande nivå. Återstår features och känsla. Displayen, storlek och filmmöjligheter fäller avgörandet - varav två kan uppskattas vid varje fototillfälle. Canon har lite roligare och bredare objektivutbud, men inte över hela linjen. Som undantag finns Nikons 16-85 anses mkt lyckat jämfört med Canons motsvarighet. Canonen ståtar med ännu mer avancerad AF och 6 bilder/sek. OM det har en chans att överglänsa Nikonens fördelar kanske du ska tänka en gång till. 50D tillför samma nivå på faktor 2, en nutidsdisplay alltså men det har du inte angett som alternativ.

Nikon alltså. Om du inte kan vänta någon månad, för Canons mer direkta motsvarighet till Nikon D90 torde bli efterföljaren till Canon 450D som väntas komma "när som helst". Den kommer ha filmning med förbättrad AF, f.ö. lik AF och samma display som 50D och D90. Och säkert nåt godis till. Allt enligt hyffsat kvalificerade rykten.
 
Några tips...

Ett litet tips om en sida som testar teoretiskt!

http://www.dxomark.com/index.php/en...294|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon

Kolla vad du vill ha för objektiv, kolla sedan va de kostar, kanske t om om de finns beggat att köpa! Har du några kompisar som fotar? Isf så kan man byt låna objektiv med varandra om man har likadana fattningar! Lite brus på höga iso är bra egenskap tycker jag.

Nikon har något som heter active d-lightning som jag tror är en grymt bra funktion! Om jag fattat de hela rätt hur den fungerar!
 
Tack för svaren! Jag har läst ännu mer och gick till fotoaffären igår igen och kände på kamerorna. Nu har jag bestämt mig för Nikon D90!!! Den känns helt enkelt smidigare och knapparna sitter bättre. Jag väntar nu otåligt på att affären ska öppna så att jag kan gå och köpa min kamera!
 
Bra tråd!
Jag har fotat med en 350D ett litet tag nu och vill redan byta upp mig lite. Min 350D känns aningen liten och 40D satt perfekt i handen på mig. Meny-hjulet är helt kanon och med batterigrepp känns den riktigt rejäl!
Hur ligger en D90 storleksmässigt jämfört med 40D?
 
Bra tråd!
Jag har fotat med en 350D ett litet tag nu och vill redan byta upp mig lite. Min 350D känns aningen liten och 40D satt perfekt i handen på mig. Meny-hjulet är helt kanon och med batterigrepp känns den riktigt rejäl!
Hur ligger en D90 storleksmässigt jämfört med 40D?

Nikon D90
Mått (B× H × D):
Ca 132 × 103 × 77 mm
Vikt:
Ca 620 gram utan batteri, minneskort, kamerahuslock och monitorlock

Canon 40D
Mått (B x H x D)
145,5 x 107,8 x 73,5 mm
Vikt (bara hus):
Cirka 740 g

Inte jättestor skillnad i vikt men jag tyckte att 40D var tillräckligt mycket större och klumpigare för att jag skulle se det som negativt. Jag vill gärna orka hålla min kamera med en hand även om jag håller med två när jag fotar. Skönare gjutet grepp för fingrarna dock och hade jag haft större händer så hade jag nog kört på 40D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.