Hej c.hilli ! Du har full rätt att få en ny kamera på garantin ! Vad felen är spelar ingen roll,för din kamera fokuserar inte rätt,det är det som är huvudproblemet ! Om det nu skulle va 100 olika orsaker till det spelar som sagt ingen roll . Stå på dig och få den bytt ! Annars ring till "Fabrorn" med soptunnan ! MVH.
Hej!
Ingen ny kamera. Inget fel på kameran enligt Nikon, MEN har idag varit på Expert (jag ger mig inte) och killen- deras fotoexpert lånade kameran en stund, knallade runt och plåtade + kollade bilderna och sa:" nu har jag testat den, på Auto + P, A, M,S och det är inget fel".
Då sa jag "JAG KÖR enbart manuellt, ÄVEN manuella inställningar på objektivet, dvs skärpan"
Detta har jag försökt tala om för alla de som engagerat sig i problemet med själva kamerahuset när den skickats till höger och vänster för undersökning.
Döm om min förvåning när expertkillen säger "jaha, menar du att du fokuserar manuellt också".
"Ja, det är ju därför jag köpt kameran."
"ja men då måste du byta mattskiva på kameran för att den ska klara av att fokusera manuellt"
Jag blev stum.
Dels för att ingen sådan information förekommer i manualen till D90, inte heller har någon tidiigare talat om detta för mig och är det så det är anser jag att Nikon borde ha skrivit i sina manualer om detta. Jag köpte *inte* kameran för att köra i auto eller köra med autofokusering eller köra på P, A,S.... Jag köpte den för att plåta (mest) manuellt och för att använda mina kunskaper från min utbildning.
Jag må låta gnällig och "kinkig" men jag är oerhört besviken på D90 och på den infon jag inte fått förrän idag, om den nu stämmer.
Tacka sjutton att folk gillar kameran, det är bara att ställa in den på auto och sen plåta och bilderna blir väl sådär, Jag är inte ens nöjd med de auto-bilder min kamera presterar.
Objektiv jag har är Nikon 18-105, Sigma 10-20 samt Nikon 50 1:1.8. Den som bäst klarar av mina behöv är faktiskt Sigman som jag är supernöjd med.
Killen på Nikon som jag pratade med för ett tag sen menade att jag inte skulle använda uv-filter på objektiven- Ok, då tog jag bort dem. Han menade också att GAMLA objektiv funkar bättre på D90 än de nya... detta var i samband med att jag sa att jag använt ett gammalt Sigma 70-300 objektiv som tagit fantastiska "macrobilder" med d90. Jag är som ett stort frågetecken.
Nu har jag ett samtal kvar till Nikon i morgon, sen struntar jag helt i d90 och säljer den, om ni inte här på forumet kan ge mig en orsak till att behålla kameran och objektiven
Så gott folk. Vad har ni för kommentarer till detta. Det är alltså inte, som jag också vidhållit SBK utan Nikon d90 klarar helt enkelt inte av helmanuell fotografering OM man inte byter mattskiva.
Men hjälp, säger jag. Iofs ingen stor grej, men infon borde funnits i deras manualer. Jag hade absolut inte köpt denna kamera då.
Är det likadant med Canon? Funderar på att sälja bort min Nikonutrustning och gå över till något helt annat, men till vad?
Vill gärna ha vänliga svar
eftersom jag är helt sänkt pga detta strul med min D90 och har i princip tappat intresset för foto helt och jag har ändå hållit på och plåtat sen tidigt 60-tal.
Så vänliga svar önskas