ANNONS
Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan väl ha med upplösningen att göra, inte ens full HD är mer än 1920X1080, ca 2 megapixel.

Hur stor sensor behöver man för god kvalitet på 2 mp?
Bra poäng! Även om som vi lärt oss från den suuuperlånga tråden om antalet pixlar är det sensorstorleken som har mest betydelse och inte antalet pixlar/yta.

Skärpedjupet blir fortfarande stort med små sensorer. Och vem vill inte ha Hollywood-look på sina filmer?

Ja, förstå att som Macrofotograf kunna fota småkryp "in action" med skärpedjup och optisk kvalitet...att med sitt teleobjektiv kunna fota den där häftiga björnen, eller örnen, tänk dig en björn i skogsbrynet, men med vacker "bokeh" i bakgrunden. Jag ser fantastiska möjligheter. Sen att jag troligen inte komemr köpa D90, men det öppnar ju för att andra kameror kommer få denna funktion...

Jag ger inte upp D700 för filmning, men det lockar HÅRT!

Inlägg från det andra lägret:

Jag kommer att uppgradera till den nya 50D.

Om jag tillfälligtvis bortser från alla tekniska och ergonomiska jämförelser, så tycker jag att Nikon designar sina kameror snyggare än Canon. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det är lite som att jämföra tidigare modeller av Volvo (kontainerkänsla) och SAAB (lite sportigare).

Nån som håller med ?

Inlägg från det andra lägret:

Jag kommer att uppgradera till den nya 50D.

Om jag tillfälligtvis bortser från alla tekniska och ergonomiska jämförelser, så tycker jag att Nikon designar sina kameror snyggare än Canon. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det är lite som att jämföra tidigare modeller av Volvo (kontainerkänsla) och SAAB (lite sportigare).

Nån som håller med ?
Jag har hört att Nikons hus designas av något italienskt företag. Vet dock inte hur mycket sanning ligger i det.

Dock vill jag säga att personligen tycker jag också att Nikons hus är snyggare. Men smaken är ju delad som bekant.

Köp den kamera som du trivs med! Det är det viktigaste! Om du inte trivs med kameran blir det inga bra bilder.

*edit* Ja, det är sant med italiensk design: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/d3/thed3/designlab/02.htm

Senast ändrad:
Jag har hört att Nikons hus designas av något italienskt företag. Vet dock inte hur mycket sanning ligger i det.

Dock vill jag säga att personligen tycker jag också att Nikons hus är snyggare. Men smaken är ju delad som bekant.

Köp den kamera som du trivs med! Det är det viktigaste! Om du inte trivs med kameran blir det inga bra bilder.

*edit* Ja, det är sant med italiensk design: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/d3/thed3/designlab/02.htm

Mycket av designen, och D3/D300 bla är designade av Giugiaro, italienare som också formgivit bland annat Alfa Romeo m.m.

Han har gjort att ett formspråk som gör att det syns att det är en Nikon på formen, och det märks med greppet, det röda märket (nästan som Levis fast annorlunda) och val av viss knapp-placering som tydligen inte bara är ergonomiskt rätt, utan också sitter rätt för "ögat".

Tycker det här är grymt intressant. Ser framemot en modell där du har bättre ljudupptagning eller möjlighet till att köra extern mic. Och gärna möjlighet till längre kontinuerligt filmande än 5 min.

Jag sysslar med både foto och video och att få en filmmöjlighet som detta med olika objektiv och ett rejält kort skärpedjup som är omöjligt såvida du inte lägger ut grymt mycket pengar på t.ex RED systemet.

Att sedan ha både foto och videomöjlighet i en och samma kamera är ju kanon så länge båda ger dig den nivån som du önskar. Där verkar vi inte vara ännu pga just tidsbegränsningen och ljudupptagningen. Men så fort det släpps en modell där detta är förbättrat så kommer jag att köpa en direkt. Att ingne autofokus existerar ser jag inte som något problem alls då jag i princip aldrig använt autofokus i en videokamera. Föredrar alltid att köra manuellt för att kunna köra zoomningar som fokuseras ur och i mörkerfilmning med flera ljuskällor är inte autofokus något att lita på precis.

För er som gnäller om för mycket funktioner i samma pryl så säger jag bara, låt bli att köpa den. Sen borde man kanske vidga sina vyer lite mer.

Ännu en preview av Nikon D90:

http://pixinfo.com/en/articles/nikon_d90_preview/

"During my short tests the video quality was exceptional, no matter which resolution I picked. The size of the movie highly depend on the subject of the video. More detailed videos take 2.5, while homogenous areas produce 1.5 MB/sec in file size, when the highest resolution is set."

"I would classify myself as a more conservative DSLR owner. I would turn away seeing someone using live view, but recording movies with a DSLR was a unbelievably exciting experience."

Senast ändrad:
Ser framemot en modell där du har bättre ljudupptagning eller möjlighet till att köra extern mic. Och gärna möjlighet till längre kontinuerligt filmande än 5 min.
Kika på de här två om du vill ha bättre (riktigt bra!) ljudupptagning:

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1916&brandID=4
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1901&brandID=4

Hur ofta gör du tagningar längre än 5 minuter? Blir inte tittaren uttråkad? ;-)

Intressant. Dock tycker jag att Nikon kunde släppt 2 varianter, en med videofunktionen (exempelvis D90-DV) och en billigare variant utan denna funktion (exv D90) som en ersättare till D80 istället för att den sistnämnda ska leva kvar. Jag förstår inte riktigt det beslutet om jag ska vara ärlig, som det är nu känns D80 utdaterad med tanke på D90's höga prestanda gällande foto.

Men jag tänker inte klaga på DV-funktionen, tuff grej. :)

Kika på de här två om du vill ha bättre (riktigt bra!) ljudupptagning:

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1916&brandID=4
http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1901&brandID=4

Hur ofta gör du tagningar längre än 5 minuter? Blir inte tittaren uttråkad? ;-)

Filmar mestadels skateboard och dom gånger man dokumenterar en tävling kan det mkt väl bli att man filmar längre tider kontinuerligt för att i efterhand redigera materialet, just för att inte missa något.

Intressant. Dock tycker jag att Nikon kunde släppt 2 varianter, en med videofunktionen (exempelvis D90-DV) och en billigare variant utan denna funktion (exv D90) som en ersättare till D80 istället för att den sistnämnda ska leva kvar. Jag förstår inte riktigt det beslutet om jag ska vara ärlig, som det är nu känns D80 utdaterad med tanke på D90's höga prestanda gällande foto.

Filmfunktionen koster nog väldigt lite. I och med live view finns ju allt på plats, det här är bara en utvidgning av den funktionen.

Hmm, efter att ha läst mer om D90:n inser jag nog att mitt köpbegär inte kommer att minska... Kanske ska försöka sälja D80n på Tradera/Blocket ändå :)

Jag som trodde jag skulle ha kvar D80 tills D700 (eller motsvarande efterföljare) fanns för <15K :)

Äntligen kan man filma med en system kamera!!!

Film funktionen kommer troligen att komma på alla proffs kameror också, för i dagens läge så vill dagspressen att både stilbilder och rörlig film och det bästa är att man får mer betalt för den rörliga filmen än stillbilden.
Nikon D90 kommer att bli std för lokalredaktioner tror jag! för webben blir viktigare för dagspressen!
Det stora problemet är olika konserter och dylikt där dom kräver ett specialtillstånd om du ska filma.
//Micke

Eftersom det mestadels är en mjukvaruprodukt, så kostar det för lite i "skillnad" skulle jag tro. Om det kostar 500 soänn mindre, men om 1-2 år har "alla" SLR filmning, så är man nog nöjd med att man har filminspelning.

Är sugen på testa!!!

Film funktionen kommer troligen att komma på alla proffs kameror också, för i dagens läge så vill dagspressen att både stilbilder och rörlig film och det bästa är att man får mer betalt för den rörliga filmen än stillbilden.
Nikon D90 kommer att bli std för lokalredaktioner tror jag! för webben blir viktigare för dagspressen!
Det stora problemet är olika konserter och dylikt där dom kräver ett specialtillstånd om du ska filma.
//Micke

har ibland sett ackreditering som bara gäller för stillbilder.
video är förbjudet,så det kan bli en intressant framtid.

Helt säker på att video-inspelningen är 100% mjukvaru-funktion (utöver Live-view:n). Detta för mina tankar vidare till ifall Nikon kommer uppgradera Firmware för deras andra kameror med Live-view... D300 + film vore ju bättre än D90... :)

Kanske går att få in filmning i D3 med en firmwareuppdatering :D

Lite synd att mikrofonen sitter på baksidan OCH är i mono dock ...

Bortsett från filmfunktionen tycker jag D90 verkar vara en trevlig kamera. Funderar på en sån som reservkamera, men bara 11 fokuspunkter kan kanske vara lite begränsande.

Ja, om du tänker på stumfilm så har du förmodligen rätt.
Video är nog för det mesta stum.
Att man sedan lägger till ljud, är ju en annan sak.

"Video is the technology of electronically capturing, recording, processing, storing, transmitting, and reconstructing a sequence of still images representing scenes in motion."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar