Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Rob Galbraith gör sig lustig över videofunktionen i D90 (http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9314-9569):

"D-Movie mode Nikon is the first to offer video recording capabilities in a 35mm-style digital SLR, and its no-frills implementation in the D90 is likely to be equal parts fun and frustration.

The fun will come from having this capability built into what is likely to be a fine consumer-level digital SLR camera, and potentially from the 1280 x 720 pixel video quality, which should be and probably will be superb (as of this writing, we haven't seen any clips captured with the camera).

If the video quality is top notch, then the frustration will come from the scarcity of typical video camera features in the D90, and how their absence will inevitably limit the usefulness of its D-Movie mode. More on that in a moment.

D-Movie mode offers three movie sizes, 1280 x 720 (equivalent to 720p HD resolution), 640 x 424 and 320 x 216, all at 24 fps. The compression format is Motion JPEG; movie files emerge from the camera with an .avi extension (and can be imported directly to an editor like iMovie without an additional conversion step).



Hear Ye: The D90's microphone (Photo courtesy Nikon)
The camera will record clips up to five minutes long at 1280 x 720 pixels (20 minutes at the smaller movie sizes) before recording is stopped to give the image sensor an opportunity to cool. The file size for a typical five minute, 1280 x 720 pixel clip is roughly 600MB. There's no control over the JPEG compression level. A mic on the front of the camera picks up audio.

Video capture can be started and stopped with the OK button at the centre of the 4-way controller (capture is also automatically stopped by pressing the shutter button to take a still picture). The D90 allows you to select the aperture (from wide open to f/8) prior to commencing, then it handles the adjusting of ISO and shutter speed automatically as needed to maintain video brightness as lighting conditions change during recording. To disable automatic exposure adjustment, it's possible to lock exposure prior to beginning the recording.

The recording of audio can be turned off. If a lens with Vibration Reduction (VR) technology is attached, its VR stabilization will automatically kick in when recording commences.

This all sounds good so far, but that's also about where the list of D90 video features ends. Auto WB, as well as the selection of an alternate white balance setting, is disabled during recording, so white balance has to be firmed up before you start. Autofocus is also inactive, leaving manual focus as the only focus option while a movie is being made. Zooming will be similarly manual, since there are no powered F-mount Nikkor zoom lenses available, though the camera itself can't be faulted for that of course. But, the D90's D-Movie mode lacks any sort of digital zoom which, given the expected sensor quality, could have been both useful and had a minimal negative impact on video quality if it were limited to 2X or so.

Audio is mono only, with no provision for plugging in an external microphone. Other than turning the mic off, there are no audio options such as manual level adjustment or wind filtering.

Based on its feature set, the D90's D-Movie mode will be about as restrictive as the typical video function found in an inexpensive compact digital camera, though the D90 will probably deliver profoundly better video quality and you'll have more focal length options. Nikon gets full marks for being first, ahead of even longtime video camera makers Canon and Sony, but we can't help wish they aimed a little higher in their first attempt at digital SLR video. The addition of Auto WB, autofocus (even if somewhat slow), manual audio level setting and a mic jack would have made the D90 dramatically more useful as a video camera.

If you're a newspaper photographer keen to dump the dedicated video gear you're carrying around, the D90 is probably not going to be the model that enables you to do that. It will allow you to do nifty shallow focus video with wide aperture telephoto lenses, an effect that isn't readily done with consumer video equipment, or you can go wide with lenses such as the AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED for another specialized video look. But the D90's overall lack of video camera-ness is likely to relegate its D-Movie mode to such specialty uses, while as a working shooter you'll continue to mostly rely on a full-fledged video camera to gather footage for your newspaper's website.

If, like me, you're both a photographer and a Dad, and you want to record video of your kids playing soccer, on vacation or during special events, it remains to be seen if the D90's limited video features will be sufficiently offset by its possibly sweet video quality. I rely on a Canon PowerShot S5 IS still camera for weekend shooting now, in large part because its video mode has all of the missing features described above (except for an external mic jack), plus a tilt-and-swivel rear LCD, stereo mics and a smooth 12X power zoom. In addition to having features such as Auto WB and autofocus while capturing video, it has implemented them well. Plus, it delivers decent video and audio quality too.

So, the S5 IS absolutely clobbers the D90 based on their respective video features. But the Canon point-and-shoot is limited to 640 x 480 pixels when capturing full-motion video, and its tiny sensor is almost certainly no match for the D90's. So, the new Nikon is in a position to whack the S5 IS right back with sharp, clear HD 720p movies.

The point of this rant? If the Nikon D90 produces great quality video, still photographers who have a need for moving pictures too are going to be faced with quite a conundrum."
 
Tycker inte att han gör sig lustig. Han säger i princip samma sak som redan sagts i detta forum: intressant funktion som ger unika möjligheter som inte tillgängliga med konsumentkameror men som plågas av brister som gör den svårt att använda. Han beklagar att Nikon inte siktat högre (infört AF, Auto WB, utökade mic funktioner) och det gör jag med. Det dröjer inte länge tills Sony och Canon hoppar på tåget och implementerar videofunktionen som den ska vara.

Förresten ha vi nu ungefärlig komprimeringsgrad för D-video: 5 min ger 600 MB i 1280x720. Det motsvarar ungefär 3,7 kompaktare filer (lägre bitrate) jämfört med DV PAL. Det behöver dock inte innebära 3,7 ggr större förstöring.
 
Tycker inte att han gör sig lustig. Han säger i princip samma sak som redan sagts i detta forum: intressant funktion som ger unika möjligheter som inte tillgängliga med konsumentkameror men som plågas av brister som gör den svårt att använda. Han beklagar att Nikon inte siktat högre (infört AF, Auto WB, utökade mic funktioner) och det gör jag med. Det dröjer inte länge tills Sony och Canon hoppar på tåget och implementerar videofunktionen som den ska vara.

Förresten ha vi nu ungefärlig komprimeringsgrad för D-video: 5 min ger 600 MB i 1280x720. Det motsvarar ungefär 3,7 kompaktare filer (lägre bitrate) jämfört med DV PAL. Det behöver dock inte innebära 3,7 ggr större förstöring.


Jag skrev lustig eftersom han själv använder ordet "rant".

Hoppas du inser att detta är ett första försök till video i en DSLR och det bör bedömas därefter. Det är alltid lätt att hitta fel och birster och önska att det vore annorlunda. Självklart kommer funktionen att utvecklas och bli mycket bättre om den slår väl ut och efterfrågas. Vi får väl ändå vara nöjda med att steget tagits även om det är begränsat i sin längd?
 
Här är bla en storleksjämförelse av sensorn i D90 jämfört med en sensor i en HDV-kamera:

http://www.dpnotes.com/nikon/d90/video/
Tack för länken Tore!

Current examples of video cameras that come with a large sensor are Panavision Genesis and Red One (which records at 11 Megapixels and 60 fps). Bravin Neff says that if you're looking elsewhere, you'd need to spend upwards of $17,000 USD to get the video capabilities offered by D90.
Turligt att jag lyckades att pricka så exakt 100 kkr även om jag hade ingen aning om vad en sådan kamera skulle kosta. :-D
 
Senast ändrad:
Jag ser verkligen fram emot en FX-kamera med en utvecklad och riktigt kompetent videofunktion. I D4 som kommer 2010/2011?
 
Jag skrev lustig eftersom han själv använder ordet "rant".

Hoppas du inser att detta är ett första försök till video i en DSLR och det bör bedömas därefter. Det är alltid lätt att hitta fel och birster och önska att det vore annorlunda. Självklart kommer funktionen att utvecklas och bli mycket bättre om den slår väl ut och efterfrågas. Vi får väl ändå vara nöjda med att steget tagits även om det är begränsat i sin längd?

Nu säger ju ryktet att 5D:s ersättare, 5dMkII, som presenteras 22/9 (?), kommer ha full HD med AF osv, likaså D500 som kommer i början av nästa år. Och se ut så här:
http://farm4.static.flickr.com/3086/2803060342_54823f9ae0_o.jpg

Blir intressant att se hur det utvecklas..
 
Jag ser verkligen fram emot en FX-kamera med en utvecklad och riktigt kompetent videofunktion. I D4 som kommer 2010/2011?
Jag tror det lär dröja längre än så. Tror att målgruppen för videofunktionen är fortfarande fotoamatörer som är också intresserade att videofilma. Även om man introducerar de grundläggande funktionerna (AF, AWB etc.) förblir videofunktionen en kul grej som videointresserat folk kan leka med. För att göra professionell video (och det är väl därför du vill införa funktionen i en prokamera?) krävs nog motsvarande utrustning. Tror inte att det går att baka in alla provideofunktioner i en profotokamera. På toppnivån kommer nog specialiceringen att finnas kvar. Om inte pressfotograferna vill ha en kamera som möjliggör snabb publicering av videomaterial i online media vill säga. Men behöver de superkvaliteten av DSLR då?

Det som förvånar mig dock varför de riktiga videokamerorna inte använder större sensorer? Om det är möjligt att ha videofunktion på en D90 varför inte använda APS-C (eller tom 35 mm) sensor på riktiga videokameror i >30 kkr klassen? Det finns säkert begränsning för det men var ligger den?
 
Om det är möjligt att ha videofunktion på en D90 varför inte använda APS-C (eller tom 35 mm) sensor på riktiga videokameror i >30 kkr klassen? Det finns säkert begränsning för det men var ligger den?
Jag får svara till mig själv. Det slagit mig att orsaken kan ligga i optiken. Det är kanske svårt att göra objektiv som täcker APS-C och som har stor zoomomfång och hög ljusstyrka som videokameror brukar ha.
 
Filmfunktionen är skitkul för dom som gillar det, så länge roliga funktioner inte gör kameran dyrare tycker jag det är lite märkligt att klaga, man behöver ju inte använda dom om man inte vill, men det är väl mestadels människor som fortfarande spelar vinylskivor och använder VHS som klagar i vanlig ordning :)
Vad jag verkligen ser fram imot är en möjlighet att koppla upp sig mot internet och surfa på kamerans lcd, då kan man ju försvara sig med att man är ute och fotar trots att man hänger på FS, jag tror det kommer, allvarligt alltså :)

/kent
Det vet ju alla att vinylskivor låter bättre :)
 
Undrar varför de väljer 24 bps på videon!

Då får man ju bekymmer att göra DVD-filmer både i USA och Europa.
Iofs rättvist ...

/Mats
 
Undrar varför de väljer 24 bps på videon!

Då får man ju bekymmer att göra DVD-filmer både i USA och Europa.
Iofs rättvist ...
Från länken Tore gav på den föregående sidan:

The 24p frame rate is also a noninterlaced format, and is now widely adopted by those planning on transferring a video signal to film. But film- and video-makers turn to 24p for the "cine"-look even if their productions are not going to be transferred to film, simply because of the "look" of the frame rate. When transferred to NTSC television, the rate is effectively slowed to 23.976 fps, and when transferred to PAL or SECAM it is sped up to 25 fps. 35 mm movie cameras use a standard exposure rate of 24 frames per second, though many cameras offer rates of 23.976 fps for NTSC television and 25 fps for PAL/SECAM.
 
Det som förvånar mig dock varför de riktiga videokamerorna inte använder större sensorer? Om det är möjligt att ha videofunktion på en D90 varför inte använda APS-C (eller tom 35 mm) sensor på riktiga videokameror i >30 kkr klassen? Det finns säkert begränsning för det men var ligger den?
Säkert samma anledning som med kompakta stillbildskameror; att kunderna helt enkelt inte fattar att små sensorer är skit. Därmed kan tillverkarna glatt fortsätta skinna dem på hutlösa summor och själva komma lite billigare undan.

Jag får svara till mig själv. Det slagit mig att orsaken kan ligga i optiken. Det är kanske svårt att göra objektiv som täcker APS-C och som har stor zoomomfång och hög ljusstyrka som videokameror brukar ha.
Med en större sensor behövs ju inte lika stor ljusstyrka. Om man dessutom kunde ha utbytbara objektiv så är det lilla problemet ur världen.
Den kamera det länkades till hos Cyberphoto har motsvarande 31,4-439 mm brännvidd i småbildsformatet, vilket alltså är 14x zoom. Det är lika stort omfång som exempelvis Tamron 18-250. Däremot framgår det inte om videokamerans objektiv har f/1,9 över hela omfånget, vilket ju vore ganska annorlunda. Kanske man "måste" ha konstant ljusstyrka för att kunna zooma medan man filmar?
 
Det som förvånar mig dock varför de riktiga videokamerorna inte använder större sensorer? Om det är möjligt att ha videofunktion på en D90 varför inte använda APS-C (eller tom 35 mm) sensor på riktiga videokameror i >30 kkr klassen? Det finns säkert begränsning för det men var ligger den?
Att videokameror inte har större sensorer kan ju vara en kostnadsfråga. Jag har för mig att en seriös videokamera har tre sensorer. Då behöver de kanske inte vara så stora för att nå god kavlitet. Inte ens värstingkameror för riktig filmproduktion tycks ha större sensorer än motsvarande DX.
 
Kan väl ha med upplösningen att göra, inte ens full HD är mer än 1920X1080, ca 2 megapixel.

Hur stor sensor behöver man för god kvalitet på 2 mp?
 
Säkert samma anledning som med kompakta stillbildskameror; att kunderna helt enkelt inte fattar att små sensorer är skit. Därmed kan tillverkarna glatt fortsätta skinna dem på hutlösa summor och själva komma lite billigare undan.
För <20 kkr kameror, ja. Men jag menar professionella kameror i >30 kkr klassen. Folket som använder dem måste ju vara medveten om bildkvalitet.

Däremot framgår det inte om videokamerans objektiv har f/1,9 över hela omfånget, vilket ju vore ganska annorlunda. Kanske man "måste" ha konstant ljusstyrka för att kunna zooma medan man filmar?
Ja, f/1,9 över hela omfånget vore imponerande! Och jag tror att objektivet har det. Jag tror också att konstant bländarvärde är ytterst viktigt för provideofolket. På samma sätt som för profotofolket fast ännu viktigare.

tormig sa:
Att videokameror inte har större sensorer kan ju vara en kostnadsfråga.
Förvisso! Men det känns att om man kommer i >30 kkr klassen kan man kosta på sig en APS-C sensor som i sig kostar bara en bråkdel av det totala priset.
 
Jag läser en massa inlägg här och känner - nä men vänta nu.
Varför tänker jag så?

Vad innehåller en D90?
Samma fina sensor som sitter i semiproklassens ledare D300, men nu ytterliggare förfinad
Samma ISO omfång, med förmodligen bättre brusegenskaper
4,5 bps, snabbare AF, 3D följande AF
LiveView med ansiktsprioritering.
Ca 40% bättre batterikapacitet, samt att gamla D80 användare kan använda sitt befintliga bg.
Marknadens bästa LCD.
Avancerad D-Lighting
Bildredigering i kameran osv.osv.

Ni får en kamera som är väldigt lik D300 men är ca 5.000kr billigare!

Och så sitter det en hel bunt med duktiga fotogrgafer som ni och ojjar er om filmfunktionen? Det stavas rädsla, rädsla för att ni inte tror att ni skall kunna utnyttja funktionen.

Det är ju för farao precis tvärt om! Förstå vilka sjukt häftiga filmer ni med ert fotokunnande kan prestera, alla videokameranördar kommer att bli så avundsjuka på vad ni kan skapa. Tänk er att filma med 60mm macro, eller ett schysst tele eller varför inte föra vidvinkelfilmandet till en nivå som inte funnits förut.

Nä, kryp upp ur edra negativa små hålor och börja tänk konstruktivt på vad ni kan åstadkomma med de objektiv ni har.

Undrar vilken kamera mäklarna kommer att köpa.....

//Adam


Det vettigaste inlägget i denna tråd!!!

Gillar man inte funktionerna som det har gnällts över här så använd inte dem eller köp inte Nikon D90 då!

Men vissa hjulspår är väldigt djupa så jag kanske förstår varför det är så mycket med gnäll här!


Själv så har jag längtat efter Liveview!

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.