ANNONS
Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
Värkar kalas me video tycker jag.Gillar man inte funktionen behöver man ju som sagt inte använda den hellr, att säga att den e "onödig" e ju så dumt så de ryker om de. Går göra en lista hur lång som hälst om man ska in på "onödigt" området! Övriga kameran blir inte ett dugg sämre pga en videofunktion, som dessutom säker kommer kunna komma bra till användning när man till o med kan byta optiken.

Jag förstår dessutom inte förväntningarna att en DSLR skulle innehålla videofunktion motsvarande en vanlig videokamera. För mig är det en möjlighet till videodokumentation med några unika fördelar och ett par nackdelar. Fortfarande på en DSLR.

Ska jag filma mer traditionellt - dop, bröllop osv - tar jag fram videokameran och ägnar mig främst åt den. Men det har blivit oerhört sällan sista åren, däremot har jag använt kompakten mycket för filmning av många skäl.

Men när det kommer en DSLR som kan filma i full HD med stereoljud, micingång, AF osv så är det riktigt revolutionerande. Blir Sony först?

Det är ju superspännande att kunna filma och laborera med skärpedjup. När jag läste om funktionen fick jag genast en massa kul idéer som jag vill testa.

Om man inte vill behöver man inte filma med den, jag tror att det stod att man även kunde ta stillbilder. Man behöver inte ens köpa kameran!

Det är lite tröttsamt att läsa om huruvida man är för eller emot en funktion som redan finns på en färdigutvecklad kamera. Jag antar att de har gjort omfattande marknadsundersökningar och sonderat terräng innan man utvecklat kameran. Eller så kanske det var en enkel sak att skapa filmfunktionen då man implementerade live-view, så enkel att man inte kunde låta bli och kollar hur utfallet blir.

Hur som helst ska det bli spännande!

Förstår inte dem som gnäller på filmfunktionen. Själv är jag förvisso canonanvändare men har länge hoppats på just denna utvecklingen. Tänk att få filma i hdupplösning med en sensor som är många ggr större än vilken normal videokamera som helst. Lägg därtill möjligheten att få använda objektiv som 50/1,2 eller 35/1,4 med allt vad det innebär av möjligheter till korta skärpedjup och filming i ljussvaga miljöer. Stillbilder och video med högklassiga objektiv och stor sensor i en och samma maskin! Nä "GO NIKON" säger jag. Hoppas bara Canon inte är tagna på sängen denna gången utan att denna funktion finns i "min" nya 5D när den nu äntligen snart kommer(?)...

Hmmmmm... för första gången blir jag som Pentax-ian RIKTIGT sugen på en Nikon!! Jag tycker att det är grymt med denna funktion! Hmm... Kanske får sälja vår braiga HD-kamera HV20??? Hmm....

hur funkar det att filma med manuell fokus?

Jag är på inget sätt någon expert. Med det sagt kan jag kanske få gissa lite. Jag har filmat ganska många timmar med vanliga konsumentvideokameror i de övre prisklasserna genom åren. Ett vanligt fenomen i lite mörkare miljöer är att fokus jagar. Alltså fokus går fram och tillbaka. Inte så roligt. Detta åtgärdar jag alltid med att köra manuell fokus istället. Har aldrig varit några problem. Af eller inte beror ju givetvis på omständigheter som vad man ska filma tex. Är det grabbens fotbollsmatch kan det bli rätt jobbigt med mf gissar jag. Men är det julaftonskväll hemma i stugan är mf överlägset enligt min mening. Rent generellt alltså. Tyvärr är ju mf inte överlägset på en konsumentvideokamera då manuell justering av fokus är ganska bökigt. Ung som på kompaktkameror(som har mf då). Inte alls lika snabbt och enkelt som på riktiga objektiv alltså. En nackdel i sammanhanget torde vara att den stora sensorn(i förhållande till videokamerorna alltså) ger ganska kort skärpedjup. Det gör ju att det är viktigt att fokus verkligen sitter. Å andra sidan ska videon tittas på i 1280*720 px på lämpligt medium och inte som en 13 mpix bild i 100% inne i ps. Så det är inget som skulle oroa mig iallafall...

Men det kanske skulle vara en god idé att byta ut mattskivan(eller vad det heter) till en skiva som ger mer hjälp vid fokusering och på sätt underlätta för just mf. Detta har jag tänkt göra på min nästa kamera oavsett om den kan filma eller ej.;-)

Tack Jerry för svaret! Jag blir lite tveksam till MF. Tanken är ju att använda det som "napshotsfilmning" allts, inte tänka, bara skjuta. Det går ju inte med MF. Tror jag. *Funderar*

Tack Jerry för svaret! Jag blir lite tveksam till MF. Tanken är ju att använda det som "napshotsfilmning" allts, inte tänka, bara skjuta. Det går ju inte med MF. Tror jag. *Funderar*

En idé för att testa kan ju vara att öppna Liveview på sin kamera - eller låna en med det, Karin ;-) - och simulera hur det känns att fokusera manuellt på olika avstånd som när man filmar. jag har gjort det. På D300:ans skärm var det betydligt enklare än jag kanske trott, men detta var ovetenskapligt och ett kort test med en 16-85. Något att testa i butik med the real s-t innan köp oxå!?

En idé för att testa kan ju vara att öppna Liveview på sin kamera - eller låna en med det, Karin ;-) - och simulera hur det känns att fokusera manuellt på olika avstånd som när man filmar. jag har gjort det. På D300:ans skärm var det betydligt enklare än jag kanske trott, men detta var ovetenskapligt och ett kort test med en 16-85. Något att testa i butik med the real s-t innan köp oxå!?

Har MF på min HV20 men den är så jobbig att använda då det bara är ett litet hjul som man får snurra på... :S

Har MF på min HV20 men den är så jobbig att använda då det bara är ett litet hjul som man får snurra på... :S

Jag har också en HV20. Den är bra men jag tror att det är stor skillnad på att videofilma med den och att ta kreativa videosekvenser som en förlängning av kreativt fotograferande (med tex kort skärpedjup) med en D90. Det blir än mer spännande om och när D-Movie kommer i en FX-DSLR!

Jag har också en HV20. Den är bra men jag tror att det är stor skillnad på att videofilma med den och att ta kreativa videosekvenser som en förlängning av kreativt fotograferande (med tex kort skärpedjup) med en D90. Det blir än mer spännande om och när D-Movie kommer i en FX-DSLR!

För att filma med kort skärpedjup med HV20 så måste man ju köpa en massa dyra saker till den... Så jag tror man kommer billigare undan med en D90. :) Frågan är bara MF... och att byta system. Sen känns det liiiite som att ta ett steg åt sidan att gå från K10D till D90. Jag vill hellre upp till typ D700 osv. Well well. Jag får se vad testerna säger om hög ISO. Det är det enda jag saknar på min kärlek just nu.

WOWW!! Det här är det största som hänt i fotobranschen på länge. Varför? Jo, kameran ger den ENDA möjligheten för amatörer att filma Video med stor sensor. Effekterna den höga känsligheten och, inte minst, det korta skärpedjupet kan inte överskattas, för att inte tala om utbytbar optik.
En pro-videokamera med lika stor sensor kostar sexsiffriga belopp.
Ljud kan man ta upp med en separat inspelare med överlägsen kvalitet.
Förhoppningsvis kommer modeller senare med följande AF, bättre mikrofoner etc.
Jag skulle nästan kunna köpa kameran bara för att testa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar