Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig som använder en kompakt för kortare filmdokumentation är det också klart intressant med filmmöjligheten. En vecka i New York t ex har jag med mig förutom stillbilderna minst 8-10 små filmer från kompakten. Med bildkvalitén, lågt brus, möjligheterna med olika brännvidder osv hade jag gärna tagit dem med en D90.

Att man måste använda en "riktig" videokamera låter j-t yesterday, jag trivs med mitt sätt att dokumentera även om jag inte kvalificerar som en riktig filmare. Vilket faktiskt är sant!

Synd bara att kontinuerlig AF inte funkar, borde inte varit omöjligt. Det känns som något som kommer ändras redan med nästa DSLR med video. Säkert kommer stereoljud också, finns ju på många kompakter, och på en DSLR kan ju mickarna sitta längre från varandra.. ;-)

Sedan är det ju en väl förbättrad kamera även om man struntar i att filma. Inte känns det som om det fördyrat särskilt mycket.
 
Vem är videofunktionen till?

Kan någon förklara för mig vad en fast bländare innebär? Betyder det att om man panorerar från ett mörkt motiv till ett ljusare sådant blir det sistnämnda utfrätt eftersom kameran inte kan blända ner under filmningen? I så fall är det en ganska stor begränsning för både avancerat och vanligt folk.

Om det blir succé bland avancerade videoamatörer beror också i stor grad på komprimeringsgraden. FS citerar Nikon och säger att filen blir 60 MB för 41 sek. De säger inte för vilken upplösning dock. Gäller det den högsta upplösningen (1280x720) är det ganska hård komprimering (ca 5 ggr så mycket jämfört med DV video) och lämpar sig mindre bra för seriös videoproduktion.

"Vanligt" folk tror jag blir avskräckt av avsaknaden av AF ganska omgående.

Med andra ord, vilka tror ni kan vara intresserade av videofunktionen i den utformning den har idag i D90?
 
Faktum är att kameran är en perfekt kamera för de som läser media/foto.

Filminspelning i ful-HD och samtidigt en systemkamera.

Det är ju kanon!
Jag gillar iden och hoppas det kommer fler kameror med den funktionen, för vem orkar släpa på 2 kameror?


Om det ändå vore autofokus på filmningen.
 
Kan någon förklara för mig vad en fast bländare innebär? Betyder det att om man panorerar från ett mörkt motiv till ett ljusare sådant blir det sistnämnda utfrätt eftersom kameran inte kan blända ner under filmningen? I så fall är det en ganska stor begränsning för både avancerat och vanligt folk.

Om det blir succé bland avancerade videoamatörer beror också i stor grad på komprimeringsgraden. FS citerar Nikon och säger att filen blir 60 MB för 41 sek. De säger inte för vilken upplösning dock. Gäller det den högsta upplösningen (1280x720) är det ganska hård komprimering (ca 5 ggr så mycket jämfört med DV video) och lämpar sig mindre bra för seriös videoproduktion.

"Vanligt" folk tror jag blir avskräckt av avsaknaden av AF ganska omgående.

Med andra ord, vilka tror ni kan vara intresserade av videofunktionen i den utformning den har idag i D90?

Givetvis är videofunktionen idag begränsad i jämförelse med en dedikerad HDV-kamera. Tänk på att detta är det första steget och se lite visionärt framåt. Tänk tex D400 med 16 MP, HD-video 1080p med 51 AF-punkter 3D-tracking eller något liknande om några år...
 
Kan någon förklara för mig vad en fast bländare innebär? Betyder det att om man panorerar från ett mörkt motiv till ett ljusare sådant blir det sistnämnda utfrätt eftersom kameran inte kan blända ner under filmningen? I så fall är det en ganska stor begränsning för både avancerat och vanligt folk.

Grundregler vid filmning: zooma inte, panorera inte. Det blir nästan alltid bättre att klippa. Om man ändå vill panorera, gör det inte om det är så stor skillnad i ljusstyrka att man måste ändra bländare. Det ser bara oproffsigt ut.
 
Givetvis är videofunktionen idag begränsad i jämförelse med en dedikerad HDV-kamera. Tänk på att detta är det första steget och se lite visionärt framåt. Tänk tex D400 med 16 MP, HD-video 1080p med 51 AF-punkter 3D-tracking eller något liknande om några år...
Jag inser perspektiven och själv blev upphetsad först av möjligheten till "professionell" look med enkla medel. Och Nikon kan få en guldstjärna för introduktionen av funktionen.

Min fråga handlade om videofunktionen som den är utformad idag. Är den användbar alls? Som jag skrev, fast bländare och hård komprimering begränsar kraftigt användningen av avancerade filmare. Avsaknaden av AF dödar intresset för resten av presumtiva användare. Frågan är om det är värt att släppa ut en funktion som har så stora begränsningar att ingen (väldigt få) kan använda den?

I framtiden ja... funktionen har hur stor potential som helst. Även om det blir svårt att implementera 51 AF punkter eftersom AF modulen sätts ur spel i Live View. ;-)
 
Grundregler vid filmning: zooma inte, panorera inte. Det blir nästan alltid bättre att klippa. Om man ändå vill panorera, gör det inte om det är så stor skillnad i ljusstyrka att man måste ändra bländare. Det ser bara oproffsigt ut.
Tack för förklaringen Johannes! Alltså var mitt antagande om hur en fast bländare fungerar korrekt. Jag håller absolut med dig att bländarändringen bör undvikas inom samma filmsekvens! Därmed stryker jag fast bländare som en stor nackdel för avancerat filmfolk. Då blir det bara komprimeringen kvar. Men det räcker kanske för amatörnivå.

Själv jobbar jag uteslutande med DV video och har dålig uppfattning om hur hårdkomprimerat material ser ut i slutprodukten.
 
Hur många använder liveview för att ta bilder?
Det är ju så video funktionen kommer fungera.
Jag har extremt svårt att se att den kommer kunna mäta sig med en hyfsad videokamera.
Att sedan funktionen blir standard på kommande kameror är en annan sak.
 
Hur många använder liveview för att ta bilder?
Det är ju så video funktionen kommer fungera.
Jag har extremt svårt att se att den kommer kunna mäta sig med en hyfsad videokamera.
Att sedan funktionen blir standard på kommande kameror är en annan sak.

LiveView använder jag när jag måste fota i extremt konstiga vinklar och kanske sträcka mig extremt mycket, eller om jag har kameran på stativ och fotar med fjärr. Då är det bekvämt.
Men det stämmer, man ser inget i sökaren när man filmar, utan måste kolla på skärmen.
Jag ser hela D-Movie som en kul extrafunktion, om man vill filma något som ska ligga på webben eller bara för minnes skull. Än så länge är det inte något som ersätter en videokamera. Kommer nog att dröja, på samma sätt som det kommer att dröja innan mobilkameran ersätter kompaktkameran.
 
Jag har extremt svårt att se att den kommer kunna mäta sig med en hyfsad videokamera.
Det är ju det som många kritiker av videofunktionen missar! Jag ska skriva det igen:

*************************************************
Ingen "hyfsad" (<100 kkr) videokamera kan ge videokvalitet i NÄRHETEN till D90 i kombination med Nikons optik! Det är ju det som är poängen! Utbytbar optik, kort skärpedjup, enastående brusegenskaper är det som skiljer D90 från "hyfsade" kameror. Detta ger möjlighet till kreativ video som bara var tillgänglig för professionellt folk förut.
**************************************************

Hoppas att alla kritiker läser detta först innan de postar ännu ett inlägg om att man ska skaffa sig en "riktig" videokamera om man vill filma.
 
Hoppas att alla kritiker läser detta först innan de postar ännu ett inlägg om att man ska skaffa sig en "riktig" videokamera om man vill filma.

Jag håller med dig, inte fullt ut, men ganska mycket. En väldigt stor brist med D90 är att den saknar mic-ingång. Övrigt låter jag vara osagt :)
 
Jag håller med dig, inte fullt ut, men ganska mycket. En väldigt stor brist med D90 är att den saknar mic-ingång. Övrigt låter jag vara osagt :)
Som Daniel Falk mycket riktigt påpekat på s. 2 av denna diskussion är man såpass intresserad av videoproduktion att man behöver extern ljudupptagning kan man skaffa sig en dedikerad apparat för det. Kostnad för en sådan börjar från 2000 kronor.

Kim Wallung sa:
Hm..och jag som trodde att nikon D90 var väldigt inne.. där ser man.
Haha, det var ett roligt påpekande! "Officiellt" dessutom. :-D
 
Det är ju det som många kritiker av videofunktionen missar! Jag ska skriva det igen:

*************************************************
Ingen "hyfsad" (<100 kkr) videokamera kan ge videokvalitet i NÄRHETEN till D90 i kombination med Nikons optik! Det är ju det som är poängen! Utbytbar optik, kort skärpedjup, enastående brusegenskaper är det som skiljer D90 från "hyfsade" kameror. Detta ger möjlighet till kreativ video som bara var tillgänglig för professionellt folk förut.
**************************************************

Hoppas att alla kritiker läser detta först innan de postar ännu ett inlägg om att man ska skaffa sig en "riktig" videokamera om man vill filma.
Jag hade läst det men håller inte med.
 
Det är ett lustigt fenomen som alltid tycks uppträda när en ny produkt lanseras. En del finner att produkten inte kommer med något nytt och kritiserar den för det. Om produkten verkligen kommer med något innovativt (som videofunktionen) så tenderar folk att fördlöma det nya som onödigt. Det kan sannerligen inte vara lätt att ta fram nya produkter som tex en DSLR då det verkar vara så att hur den än utformas så kommer människor att finna något som antingen saknas eller som är onödigt.

Så sant så sant lägg där till att en funktion som ökar den tilltänkta målgruppen faktiskt kan förbilliga kameran då volymen till stor del sätter priset. Denna kamra kan med sitt pris attrahera de som vill ha en billigare 300, samt kunna filma alltså två målgrupper., och nog tilltalar det mig att jag i mina möten med djur ibland skall kunna komplettera med en bildsekvens.
Micke
 
Varför ha videofunktion i en systemkamera??
Vad blir nästa grej? Mobiltelefon i kameran?

Helt seriöst så skulle "mobiltelefon" i form av ett inbyggt trådlöst modem inte vara så dumt. Skulle inte alls bli förvånad om det inom något år finns kameror där minneskortet bara är en säkerhetsbackup och det går att lagra !"oändligt med bilder" direkt på en hårddisk i eller server i stort sett i samma ögonblick som de tas. Och att kameran gör det automatiskt...
Uppskattar D90's funktioner men kommer inte att köpa någon, har redan en bättre kamera för mina ändamål.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.