Annons

Nikon D90 och brus

Produkter
(logga in för att koppla)

Thewiruz

Medlem
Okej får börja med att säga att jag precis köpt en Nikon D90 med 18-55mm objektiv.
Det är första systemkameran och jämnföra den med min 5år gammla digitalkamera när det gäller inställningar bla är som natt och dag! Det finns för mycket knappar och reglage :/

Saken är att jag försökt reda ut varför det blir brus i bilderna jag tar.Jag har satt kameran att ta på högsta upplösning jpg/raw

Frågan är,Finns det någon bra inställning som fungerar till det mesta när det gäller just brusreducering,Jag ska bla fota olika saker såsom blad för att sen göra texturer till 3d objekt om någon vet vad jag pratar om?

Just nu snurrar det när man läser manualen och får inte riktigt klämm på hur jag ska ställa in kameran på bästa sätt

//Robert

Kolla hur din kamera har inställt ISO. Ställ kameran på manuell iso och sen på 200 och testa.

Brus kan också bli synligt om bilden underexponerats. Detta brus blir speciellt synligt vid skuggområden.

Om du fotograferar i RAW bör du inte använda Active D-Lightning, främst pga av att denna funktion skyddar högdagar genom att underexponera. Och även fast funktionen främst är avsedd för att användas vid jgp fotografering påverkar den exponeringen då kameran är i RAW läget (underexponerar). MEN den huvudsakliga effekten av Active D-Lighting uteblir dock i RAW-läget - om nu inte RAW-konverteraren stödjer detta.

Brus kan också bli synligt om bilden underexponerats. Detta brus blir speciellt synligt vid skuggområden.

Om du fotograferar i RAW bör du inte använda Active D-Lightning, främst pga av att denna funktion skyddar högdagar genom att underexponera. Och även fast funktionen främst är avsedd för att användas vid jgp fotografering påverkar den exponeringen då kameran är i RAW läget (underexponerar). MEN den huvudsakliga effekten av Active D-Lighting uteblir dock i RAW-läget - om nu inte RAW-konverteraren stödjer detta.
Off topic: finns det någon annan råkonverterare än Nikons egna som stödjer ADL?

Tack ska ni ha allihop! Som sagt det här är andra dagen jag har den och inställnings möjligheterna är enorma

Jag har ställt in kameran att lagra Raw filer endast och Active D-Lightning är off.
Jag har testat ISO200 samt ISO värden under 200 och det ser helt okej ut!

Dock är det en sak jag skulle vilja veta som jag inte fattat ännu

Hur tar man flera bilder efter varandra ,Menar i snabb följd (Serie) och hur många kan man ta i följd?
Hittar inte inställningen för detta.

Tusen tack allihop!

Tack ska ni ha allihop! Som sagt det här är andra dagen jag har den och inställnings möjligheterna är enorma

Jag har ställt in kameran att lagra Raw filer endast och Active D-Lightning är off.
Jag har testat ISO200 samt ISO värden under 200 och det ser helt okej ut!

Dock är det en sak jag skulle vilja veta som jag inte fattat ännu

Hur tar man flera bilder efter varandra ,Menar i snabb följd (Serie) och hur många kan man ta i följd?
Hittar inte inställningen för detta.

Tusen tack allihop!

Här är en ganska bra guide till D90: http://kenrockwell.com/nikon/d90/users-guide/index.htm

ISO 200 är kamerans grundvärde, och där är bruset minst. Över och under det blir det mer och mer brus ju längre man går.

Hur du ställer in kameran på seriebildtagning står i manualen. För högsta hastighet ska du köra enbart JPG, autofokusen på Continuous (eller manuell fokus), samt stänga av Active D-Lighting.

tusen tack!
Ska besvära med en sista fråga som jag inte lyckas reda ut.Vet inte vad jag ska söka efter i manualen men ......

När jag tar med blixt reagerar kameran direkt på någon millisekund har den tagit kortet.
Men utan blixt så tar det nästan 2 sekunder innan kameran tagit kortet och det resulterar i en suddig bild.Jag vill kunna ta kort utan blixt helst utan att det blir suddigt.

Jag har nollställt dom manuella inställningarna i kameran men fortfarande så är den seg utan blixt!

Någon som vet vad jag ska söka efter i manualen?

tusen tack!
Ska besvära med en sista fråga som jag inte lyckas reda ut.Vet inte vad jag ska söka efter i manualen men ......

När jag tar med blixt reagerar kameran direkt på någon millisekund har den tagit kortet.
Men utan blixt så tar det nästan 2 sekunder innan kameran tagit kortet och det resulterar i en suddig bild.Jag vill kunna ta kort utan blixt helst utan att det blir suddigt.

Jag har nollställt dom manuella inställningarna i kameran men fortfarande så är den seg utan blixt!

Någon som vet vad jag ska söka efter i manualen?
Det kanske var väldigt mörkt när du provade? I så fall krävs en lång slutartid för att bilden ska bli rätt exponerad, och följdaktligen var bilden inte "klar" förrän den långa slutartiden var över.

Vad menar du med att "nollställa" manuella inställningar? Är det M-läget du menar så finns det ingen "nollställning", eftersom man där måste veta precis vilka värden som ska användas för varje enskild bild. Ställer du in en lång tid så blir det en lång tid, oavsett vilket bländarvärde du har.

Sätt kameran i A-läge och välj största bländaröppning (lägsta siffra). Sen ser du vilken slutartid som kameran ger, vilket den alltså bestämmer åt dig. Om den tiden är för lång för att bilden ska bli skarp så måste du höja ISO-talet.

Ditt 18-55 objektiv är inte speciellt ljusstarkt, dvs det går inte att använda så stor bländare (litet bländarvärde), varmed det inte så ofta är möjligt att ta bilder utan blixt och utan stativ. När du är i Aperture Mode (A), testa öppna bländaren maximalt, samtidigt som du höjer iso tills den inte visar varningen low (low innebär här att för lite ljus finns tillgängligt).

Auto ISO rekommenderas då denna funktion är väldigt duktig på att hålla koll på exponering och slutartid. Ställ lägsta iso till 200 och välj ett högsta iso som kameran får använda. Här är iso 1600 är ett lämpligt värde för högsta iso, eftersom iso 1600 ofta ger ett tillräckligt brusfritt resultat - förutsatt att underexponering undviks.

OBS använd inte auto iso tillsammans med blixt eftersom valet av iso inte tar hänsyn till att blixt kommer att användas, vilket ofta resulterar i att onödigt hög iso används.

Om du vill kunna öka din möjlighet till att ta bilder utan blixt under lite mörkare omständigheter kan du införskaffa ett nytt ljusstarkare objektiv. Nikon AF 50/1.8D är ett ypperligt alternativ till din d90. Det blir inte sämre att objektivet är väldigt bra pris…

Tusen tack allihop!

Varit rätt upptagen med Manualen ett tag nu :)

Som sagt tack för all hjälp !

Just nu har jag bara plåtat på lägen A och S. Aperture och shutterspeed
Får inte till den där riktiga DOF effekten men jag antar att det är objektivet ?!

Det är det garanterat. Även på största bländare är det svårt att isolera något från bakgrunden med det kitobjektivet. Du kan prova att använda längsta brännvidden och stå längre ifrån, då blir bakgrunden oskarpare. Du ändrar perspektivet lite, men det bör inte göra så mycket i det här fallet.

Det bästa sättet att lösa problemet heter förstås AF-Nikkor 50mm f/1,8 och kostar kring en tusenlapp nytt :).

Det är det garanterat. Även på största bländare är det svårt att isolera något från bakgrunden med det kitobjektivet. Du kan prova att använda längsta brännvidden och stå längre ifrån, då blir bakgrunden oskarpare. Du ändrar perspektivet lite, men det bör inte göra så mycket i det här fallet.

Det bästa sättet att lösa problemet heter förstås AF-Nikkor 50mm f/1,8 och kostar kring en tusenlapp nytt :).

Bara förtydligar lite, det som ger kort DOF är med lång brännvidd när motivet är nära och bakgrunden långt borta.

Tackar!

Ja jag ska väl inhandla ett sådant vid senare tillfälle när ekonomin är i ballans igen :)
Lite trisst är det ju att objektiven ska vara så pass dyra om man nu vill ha flera olika!
Men 1000-1500 för Nikkor 50mm f/1,8 verkar iaf prisvärt och helt klart min prisklass.

Men smakar det så kostar det väl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar