Annons

Nikon d90 eller canon EOS 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle tippa på att det blir allt möjligt, mest naturfotografering då jag ska till Hawaii nu i höst

För natur, dvs inte flygande fåglar, springande hundar osv--- 5D. Även om den har ett par år på nacken är det fortfarande en fantastisk landskapskamera, med fantastiska färger och skärpa. Lägg dock märke till att den kräver raw-fotografering för att komma till sin rätt...

Sämre: lcd-skärm, interface, kan kännas "långsam"
Bättre: bildkvalitet (på normala ISO), sökare (!!! oj!) samt "känsla" i kameran.

D90 är ju dock nyare, rappare, har video fall man är intresserad av det, bättre AF för följande fotografering osv.... Mycket bra sökare (för en crop-kamera) samt en MYCKET trevligare skärm på skameran. Detta kan göra skillnad när man inspekterar foton "på plats", så att man inte behöver "ta om" nåt.

Känner du dig som en "manuell" och tänkande fotograf, 5D. vill du kunna köra kulspruta med kameran i enhandsfattning a papparazzi-mode - D90.

Skillnaden är ju sen objektiven... Det måste definitivt inte bli dyrare till en 5D bara för att den är "FF" - ofta på andra hållet faktiskt. Men extrema telen blir ju dyrare på större sensorer.

Kamerorna är inte "bättre/sämre" som sagt, utan de har sina personligheter och saker dom passar bättre till än den andra.

Okej, tar gärna fler konstruktiva inlägg!

Det ligger nämligen till så här att jag kan få en d90 (med objektiv) till ungefär samma pris som en d5 utan. Jag har iaf varit och klämt lite på en d90 och en d5000 (samma bildsensor).

Så jag kanske ska fara och kolla in d5an och få in känslan av den, tyckte riktigt mycket om d90 dock.

Senast ändrad:
Från en Canonist!

Jag har idag en 5DmkII och har tidigare kört 10D och 40D. För normala dvs måttliga utskrifterupp till A3 ser du knappast någon skillnad mellan cropkameran och FF-kameran. Så jag tycker att du skall köpa den kamera som känns rätt i din händer. D90 är vad jag förstår en alldels utmärkt kamera som kan köpas till mycket bra priser just nu. 5D i all ära men den har några år på nacken... Jag hade köpt Nikon D90.

Dagens kameror är vanligen mer kompetenta än deras fotografer, dvs det är fotografen som sätter gränserna, inte kameran.

Okej, tar gärna fler konstruktiva inlägg!

Det ligger nämligen till så här att jag kan få en d90 (med objektiv) till ungefär samma pris som en d5 utan. Jag har iaf varit och klämt lite på en d90 och en d5000 (samma bildsensor).

Så jag kanske ska fara och kolla in d5an och få in känslan av den, tyckte riktigt mycket om d90 dock.

Dagens kameror är vanligen mer kompetenta än deras fotografer, dvs det är fotografen som sätter gränserna, inte kameran.

Precis så är det!
Har alltid varit!
Det svaret kan användas till alla dessa oändliga frågor på FS Forum, typ:

- Vilken kamera skall jag köpa, kamera C eller N eller S eller P, när jag nu skall resa till min kusin i Katrineholm, hon har en stor hund?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto