Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 & Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver en bil vilken skall jag välja? Köp det snabbaste du kan. En Ferrari!! Den är snabbast så den måste vara bäst. Men tänk om mitt behov är att lasta barnvagnar då??? Jag blir så trött på denna typ av snobberi och rekommendationer

Hur vore det om vi innan vi slänger ur oss rekommendationer försöker lyssna på behovet. Köper man D800 för upplösningen och video och inte har några större planer på att sprutmåla så är ett ultrasnabbt kort helt bortkastat. Mer nytta med ett billigare men kanske större kort istället.

Givetvis gäller ett snabbt kort om du har för vana att ta långa serier. För min egen del så har jag aldrig nått stoppet med min D700 trots att jag "endast" använder 60Mb/s kort som snabbast. Oftast inte ens det. De flesta av mina kort är 15Mb/s kort och jag plåtar ofta serier och ultrasnabb motorsport. Glöm bara inte att D700 har en större buffert (om jag minns rätt)

Det är bra om du är nöjd med din D700 och dina minneskort.

Själv har jag ofta med mina D2X, D300, D3 och nu D7000 slagit i bufferttaket viket alltid är lika frustrerande.

Det skulle förvåna mig om den som köper toppkameror som D800 och D4 inte också vill investera i bästa tänkbara tillbehör som objektiv, blixtar, minneskort mm.

Om det inte fanns ett behov av och efterfrågan efter minneskort med allt högre kapacitet ifråga om minnesstorlek och hastighet skulle det inte presenteras sådana.

Lite perspektiv på skillnader mellan att fotografera med D800 och D700:

8 bps 12 MP 14-bit NEF ger 130,4 MB/s.

4 bps 36 MP 14-bit NEF ger 165,2 MB/s. 5 bps 25 MP 14-bit NEF ger 143,2 MB/s. 6 bps 15 MP 14-bit NEF ger 111, 6 MB/s.

Buffert för 14-bit NEF på D800 är 17 bilder vilket motsvarar 702,1 MB.

Buffert för 14-bit NEF på D700 är 20 bilder vilket motsvarar 326 MB.

Att fotografera 500 14-bit NEF-bilder en dag med D800 ger 20,6 GB att ladda in i datorn. 1000 bilder blir 41 GB. 2000 bilder ger 82 GB.

Att fotografera 500 14-bit NEF-bilder en dag med D700 ger 8,1 GB att ladda in i datorn. 1000 bilder blir 16,2 GB. 2000 bilder ger 32,4 GB.

Denna högre datamängd med D800 skall överföras till datorn vilket också helst skall ta så kort tid som möjligt.
 
Om du är intresserad av filmning så är maximala bitflödet 24 Mbps (3 MB/s), se längst ner

http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/features02.htm

Jag kommer främst att använda filmning till korta dokumentärer och intervjuer och knappast något mer. Stillbild kommer att vara det primära. Länken ska bli mycket intressant att se.

Även minnen som borde vara mer än tillräckligt snabba och som dessutom finns med i kompabilitetslistan i broschyren, har jag hittat, så ingen anledning till oro över funktion.
 
Jag behöver en bil vilken skall jag välja? Köp det snabbaste du kan. En Ferrari!! Den är snabbast så den måste vara bäst. Men tänk om mitt behov är att lasta barnvagnar då??? Jag blir så trött på denna typ av snobberi och rekommendationer

Hur vore det om vi innan vi slänger ur oss rekommendationer försöker lyssna på behovet. Köper man D800 för upplösningen och video och inte har några större planer på att sprutmåla så är ett ultrasnabbt kort helt bortkastat. Mer nytta med ett billigare men kanske större kort istället.

Givetvis gäller ett snabbt kort om du har för vana att ta långa serier. För min egen del så har jag aldrig nått stoppet med min D700 trots att jag "endast" använder 60Mb/s kort som snabbast. Oftast inte ens det. De flesta av mina kort är 15Mb/s kort och jag plåtar ofta serier och ultrasnabb motorsport. Glöm bara inte att D700 har en större buffert (om jag minns rätt)

Jag håller med. Till min D700 har jag använt nåt SanDisk-kort strax under deras ”Extreme Ultra Plus Pro”-serie. Och jag har aldrig slagit i taket på bufferten. Man kommer oftast sjukt mycket billigare undan om man skaffar korten strax under de bästa.

Det som man måste veta är bara vad som är ”good enough” för D800. Jag tar nästan alltid två bilder i följd för varje motiv, inte med 4fps men kanske ungefär med 1 fps. En bild 14-bits förlustfritt komprimerad är dryga 40MB stor på D800. Frågan är om kameran kan skriva med 40MB/s till korten? Och vilka kort som krävs.
 
Jag håller med. Till min D700 har jag använt nåt SanDisk-kort strax under deras ”Extreme Ultra Plus Pro”-serie. Och jag har aldrig slagit i taket på bufferten. Man kommer oftast sjukt mycket billigare undan om man skaffar korten strax under de bästa.

Det som man måste veta är bara vad som är ”good enough” för D800. Jag tar nästan alltid två bilder i följd för varje motiv, inte med 4fps men kanske ungefär med 1 fps. En bild 14-bits förlustfritt komprimerad är dryga 40MB stor på D800. Frågan är om kameran kan skriva med 40MB/s till korten? Och vilka kort som krävs.

Som alltid är det behovet som styr. Behöver man inte stora, snabba kort köper man det man behöver. Faktum kvarstår att det tas fram allt större och snabbare kort. Det nya XQD-kortet har en framtida övre kapacitetsgränas på 625 MB/s och 2 TB i storlek. Det verkar löjligt överdrivet i dag men om 10 år kan det vara mer förståeligt och användbart.
 
Jag rekommendera 95 MB/s för att jag slår i taket på 30 MB/s med min D5100 (ca 2.5 bilder/s (ska ge 4 b/s)). Med mycket större filer i D800......

Om du inte ska spreja kan du ju lika gärna köpa något class 2 minne på ett par meg i sekunden.
 
Du skall givetvis köpa det bästa som finns dvs Lexar 1000x UDMA 7 CF (http://www.lexar.com/products/lexar-professional-1000x-compactflash-card) som kommer att finnas snart i handeln samt Sandisk SDXC:
Och för alla de som inte avser köra er D800 som en action-kamera -- så kan ni använda (i stort sett) vilket kort som helst. Klarar det bara att registrera HD-video, så klarar ni er fint.

Det som eventuellt kan vara lite jobbigt med ett långsammare kort, är ju att det tar tid att tömma ur flera GB med bilder och HD-video.
 
Det skulle förvåna mig om den som köper toppkameror som D800 och D4 inte också vill investera i bästa tänkbara tillbehör som objektiv, blixtar, minneskort mm.
Bli förvånad, då.

Du får nog inse att alla inte kan gödsla pengar på en hobby. Och varför skulle man, eftersom de flesta i detta fall inte kommer märka någon större skillnad under fotograferingen?
 
Bli förvånad, då.

Du får nog inse att alla inte kan gödsla pengar på en hobby. Och varför skulle man, eftersom de flesta i detta fall inte kommer märka någon större skillnad under fotograferingen?

Det är mycket enkelt:

De som värdesätter minneskort som är snabba köper sådana.

De som inte värdesätter snabba minneskort köper långsammare varianter.
 
Det är mycket enkelt:
De som värdesätter minneskort som är snabba köper sådana.
De som inte värdesätter snabba minneskort köper långsammare varianter.
Varför gav du då rådet, tidigare i tråden, att "du skall givetvis köpa det bästa som finns", när den som frågade undrade vad som kunde tänkas behövas för bild och video i D800? Kunde du inte bara sagt att de två kort han tittat på räckte gott och väl, men att det också finns mycket dyrare/snabbare alternativ?
 
Varför gav du då rådet, tidigare i tråden, att "du skall givetvis köpa det bästa som finns", när den som frågade undrade vad som kunde tänkas behövas för bild och video i D800? Kunde du inte bara sagt att de två kort han tittat på räckte gott och väl, men att det också finns mycket dyrare/snabbare alternativ?

Jag ger de råd jag uppfattar relevanta ur mitt perspektiv. Om dessa åsikter passar andra eller inte är en annan fråga.
 
Jag undrar vilket normalzoom ni rekommenerar till FX "D800" helst med VR "stabilisering" Jag kan inte finna ett enda.
Sigma har ett 24-70 F/2.8 men utan OS tyvärr tacksam för era tips.
Är inte hemma på Nikons sortiment idag för just nu blir det ett system och märkes byte.

Har D800 MF assist och eller focus peaking ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Jag undrar vilket normalzoom ni rekommenerar till FX "D800" helst med VR "stabilisering" Jag kan inte finna ett enda.
Sigma har ett 24-70 F/2.8 men utan OS tyvärr tacksam för era tips.
Är inte hemma på Nikons sortiment idag för just nu blir det ett system och märkes byte.

Har D800 MF assist och eller focus peaking ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund

24-120 f/4 VR, eller om du klarar dig utan stabilisering 24-70 f/2,8. Tamron har en 24-70 med stabilisering på gång, men det är inte känt när den börjar levereras.

D800 har inte peaking, men du kan förstås zooma in i LV-läget.
 
Tackar för tipsen, men än så länge allså ingen F/2.8 normalsoom med stabilistering. Har ett kanon skarpt Sigma 17-50 F/2.8 OS HSM som jag gillar men till FF/FX finner jag inte detta tyvärr.
Hade ju heller inte varit fel om man kunde finna något från 15-17 mm upp till 50-70 mm till en fullformatare.
Blir inte råd att köpa mer än ett till att börja med och då ligger väl en 24-70 F/2.8 närmast.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Okey men jag är ute efter en ljusstarkare normalzoom än dessa och la till F/2.8 så inget blir fel i tipsen.
Får invänta Tamron men hoppas på någon annan tillverkare.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.