Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 & Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Ni som kan det tekniska kring minnen. Jag har tänkt att ha ett CF- och ett SD-minne på 32GB men har ingen aning om vilken hastighet som kan tänkas behövas med tanke på filstorlek på stillbild och videoinspelning.

Ni som har tankar och förslag kring detta, vad rekommenderar ni?
Vilka märken gäller, duger t ex Silicon Power, Trancend eller är det endast Sandisk som gäller?
Vilken storlek?
Vilken hastighet?
Går det bra att blanda minnen från olika tillverkare, hastigheter storlek osv.?
 
Du skall givetvis köpa det bästa som finns dvs Lexar 1000x UDMA 7 CF (http://www.lexar.com/products/lexar-professional-1000x-compactflash-card) som kommer att finnas snart i handeln samt Sandisk SDXC:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969001
Tore, tror du att det kommer uppstå problem med dom andra korten? D800:an har ju ingen snabb serietagning men det är en hel massa data som ska föras över pga den höga upplösningen. Jag tror inte att dom kommer att vara en flaskhals för stillbilder och filmning, möjligtvis att dom tar nån sekund extra på sig att lagra allt.
 
Tore, tror du att det kommer uppstå problem med dom andra korten? D800:an har ju ingen snabb serietagning men det är en hel massa data som ska föras över pga den höga upplösningen. Jag tror inte att dom kommer att vara en flaskhals för stillbilder och filmning, möjligtvis att dom tar nån sekund extra på sig att lagra allt.

Kör man som jag NEF 14.bit lossless + jpg fine blir bufferten bara 15-16 bilder i FX, 36 MP, 4 bps, och ca 19-20 bilder, 25 MP, i 1,2x crop-läget i 5 bps. 15-16 bilder i buffert är samma kapacitet som jag hade på min gamla D300 och det räcker inte långt när man fotograferar action, bröllop, events, sport mm där det händer mycket på ofta och under en längre tid. 15-16 bilders buffert motsvarar 3 snabba sekvenser med 5 bilder i varje sekvens innan bufferten är fylld. 19-20 bilder räcker för 4 snabba sekvenser med 5 bilder i varje sekvens innan bufferten är fylld. I sådana situationer gäller det att väntetiderna blir så korta som möjligt för att återigen kunna fotografera ännu en snabb sekvens på 3-5 bilder.
 
Senast ändrad:
Funderar på mattskiva och sökarförstorare - kommer min snittbildsmattskiva till D700 att passa? och DK-17M bör väl fungera eftersom DR-5 gör det....
 
Vilken skog av minnen! Nä jag tror jag avvaktar ett tag med minnena och läser vad kommande omdömen säger och därmed vilka minnen som passar bra ihop med D800.
Det är ändå tre månaders väntetid på min beställning fick jag just besked om via mail.
 
Vilken skog av minnen! Nä jag tror jag avvaktar ett tag med minnena och läser vad kommande omdömen säger och därmed vilka minnen som passar bra ihop med D800.
Det är ändå tre månaders väntetid på min beställning fick jag just besked om via mail.
Varför 3 månader? Release ska ju vara 22 mars...
 
Så här fick det bli; Ett styck Sandisk SD Extreme Pro 32GB samt ett styck Sandisk CF Extreme Pro 32 GB. Dessa finns med i kompabilitetslistan så ingen oro över korrekt funktion, vilket känns bra.
 
Har fått uppgift från en bekant om att D800:ans AF ska vara så pass bra att det lirar ihop med Nikons senaste konverter 2XIII ochy 500/4 och 600/4
Jag har använt konverter 1,7 och 2 på D700 och det lirar inte riktigt hundra.
Däremot 1,4 funkar.
Var finns den infon någonstans?
Är det ngn här som har ngn hum om detta?
 
Har fått uppgift från en bekant om att D800:ans AF ska vara så pass bra att det lirar ihop med Nikons senaste konverter 2XIII ochy 500/4 och 600/4
Jag har använt konverter 1,7 och 2 på D700 och det lirar inte riktigt hundra.
Däremot 1,4 funkar.
Var finns den infon någonstans?
Är det ngn här som har ngn hum om detta?

Det stämmer. Nikon D4 och D700 ger 9 autofokuspunkter vid maxbländare 8. Nikon har inte tidigare angett att AF ska fungera med maxbländare 8 så räkna med en förbättring i prestanda mot D700.

Autofokusen ska även klara 2 EV-steg svagare ljus än tidigare.
 
Det stämmer. Nikon D4 och D700 ger 9 autofokuspunkter vid maxbländare 8. Nikon har inte tidigare angett att AF ska fungera med maxbländare 8 så räkna med en förbättring i prestanda mot D700.

Autofokusen ska även klara 2 EV-steg svagare ljus än tidigare.

Det låter ju helt underbart!!
Hmmm...det börjar mer och mer luta åt en investering! :)

Steffe
 
Du skall givetvis köpa det bästa som finns dvs Lexar 1000x UDMA 7 CF (http://www.lexar.com/products/lexar-professional-1000x-compactflash-card) som kommer att finnas snart i handeln samt Sandisk SDXC:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969001

Jag behöver en bil vilken skall jag välja? Köp det snabbaste du kan. En Ferrari!! Den är snabbast så den måste vara bäst. Men tänk om mitt behov är att lasta barnvagnar då??? Jag blir så trött på denna typ av snobberi och rekommendationer

Hur vore det om vi innan vi slänger ur oss rekommendationer försöker lyssna på behovet. Köper man D800 för upplösningen och video och inte har några större planer på att sprutmåla så är ett ultrasnabbt kort helt bortkastat. Mer nytta med ett billigare men kanske större kort istället.

Givetvis gäller ett snabbt kort om du har för vana att ta långa serier. För min egen del så har jag aldrig nått stoppet med min D700 trots att jag "endast" använder 60Mb/s kort som snabbast. Oftast inte ens det. De flesta av mina kort är 15Mb/s kort och jag plåtar ofta serier och ultrasnabb motorsport. Glöm bara inte att D700 har en större buffert (om jag minns rätt)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.