Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 in March/April of 2011

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag känner till att du länge efterfrågat en sådan kamera. Nu tror jag i och för sig att sett i procent är det en försvinnande liten del sålda kameror som är systemkameror jämfört med kompakter. Jag är väl inte ensam om att inneha båda två typerna. Den lilla rackaren passar bra på resor och familjedagbilder i största allmänhet, däremot till lite mer "seriösa" bilder tar jag min D300;a. Personligen störs jag inte av vikten, men det är en smaksak. Jag undrar bara hur stor kundkrets en kamera i fullformat, proffsig i övrigt och byggd som en gamal Leica skulle ha om priset hamnade där det borde. Jag skulle nog fortfarande hålla mig till bra kompakter eller någon annan lättviktare om jag ville ha en resekamera. Vad proffsen skulle med den kameran till vete gudarna, mer än de som mer eller mindre sysslade med gatufotografering respektiver reportage. Sportfotografer, naturfotografer, landskapsfotografer, modellfotografer samt kanske även brudparsfotografer (med undandtag av ljudet i kyrkan) skulle säkert alla i stället välja en ordentlig systemkamera med snabb motor, snabb autofokus, pålitlig och bra ljusmätare samt god batterikapacitet. Men som sagt, vi får väl se vad som kommer framöver.
JB

Vad är det som säger att "proffs" måste ha hög seriebildtagning och klumpiga kamerahus? Jag har aldrig förstått det. Det finns ju massor av proffs som använder digitala mellanformatare som är helt värdelösa för sportfoto och annan "proffsig" aktivitet. En portabel kamera med samma koncept är ett segment som i stort sett inte ens existerar, trots att dessa var storsäljare för några årtionden sedan. Både till proffs och amatörer.

Vad är det egentligen som hänt sen dess?

Vad som hänt? Tja vad säger du om den digitala tekniken. Datan in mörkrum ut. En kvalit'e på de bästa kamerorna som gör mellanformaten och storformaten ( sinar) onödiga, ja nästan i vart fall. En ökad kunskap rörande det tekniska kring fotandet som gjort att intresset mångdubblats. Internet med möjlighet att visa sina bilder på ett helt annat sätt. Jag skulle kunna fortsätta ett gott stycke till men stannar här. Foto är för mig annat än värden, tabeller eller dynamiskt omfång. Foto är i dag en fokrörelse.

Vad som hänt? Tja vad säger du om den digitala tekniken. Datan in mörkrum ut. En kvalit'e på de bästa kamerorna som gör mellanformaten och storformaten ( sinar) onödiga, ja nästan i vart fall. En ökad kunskap rörande det tekniska kring fotandet som gjort att intresset mångdubblats. Internet med möjlighet att visa sina bilder på ett helt annat sätt. Jag skulle kunna fortsätta ett gott stycke till men stannar här. Foto är för mig annat än värden, tabeller eller dynamiskt omfång. Foto är i dag en fokrörelse.

Inget av detta motsäger väl en avancerad liten systemkamera typ rangefinder. Segmentet borde finnas kvar idag, det är bara det att "ingen" utnyttjar det.
Sonys NEX:ar är väl ett tecken på det om inte annat.

Vad som hänt? Tja vad säger du om den digitala tekniken. Datan in mörkrum ut. En kvalit'e på de bästa kamerorna som gör mellanformaten och storformaten ( sinar) onödiga, ja nästan i vart fall. En ökad kunskap rörande det tekniska kring fotandet som gjort att intresset mångdubblats. Internet med möjlighet att visa sina bilder på ett helt annat sätt. Jag skulle kunna fortsätta ett gott stycke till men stannar här.
Javisst, men varför ska utbudet av olika kameratyper minska bara för att man gått över från film till digitalt? Visst, i början var naturligtvis kamerorna stora bara för att innehållet tog plats. Men idag är de endast stora för att tillverkarna bestämt det. Ett ljus i mörkret är Sony NEX och liknande kameror, men dessa är inte riktade mot folk som vill ha bra byggkvalitet och bästa bildkvalitet. De har inte ens sökare på kamerorna.

Foto är för mig annat än värden, tabeller eller dynamiskt omfång. Foto är i dag en fokrörelse.
Det säger jag inte emot. Men det är ändå märkligt att det finns ett jättegap i utbudet som ingen ens verkar fundera på att fylla. Trots att det var ett storsäljande koncept på filmtiden.

Nej då, jag motsätter mig inte någon form av utveckling det är bara det att jag började dessa inlägg med en personlig tro att denna marknad var så liten att det inte skulle löna sig för någon tillverkare att utveckla dessa kameror. Men vem vet, kanske prisnivåer på sensorer o dyl ändras så att marknaden uppstår. Kanske någon nischtillverkare kan ta upp en liten produktion av dessa produkter. Personligen har jag för mitt behov, dock att jag inte är ett proffs noterat att kompaktkamerorna börjar bli så bra att dessa duger fullt ut för semestern i främmande länder.
JB

Nog dags för säljare av D700 att sänka priserna ytterligare. Nuvarande nivå 14-16000:- gör dem trögsålda så värdet lär sjunka. Spännande att följa prisutvecklingen.
Ser ut som om en del egenföretagare försöker få ut nypris minus moms på begagnat ;-)

Men vi fortsätter att roa oss med att jaga D800 rykten eller info =)
'Har du letat på marknaden efter dessa? Eller ännu hellre kollat om de få som finns ute verkligen finns kvar? Jag har gjort det och kan berätta att det var svårt att hitta ett fräscht exemplar över huvudtaget. Det är, eller var i alla fall dessutom väldigt få annonser ute......
Verkar som om många gillar sina D700:eek:r och inte vill sälja dem.....

Skall man dessutom vara realist och försöka på ett vettigt sätt räkna hem skillnaden i de spekulerade prestanda som D800 får så är det väl omöjligt i praktiken. Skillnaden i upplösning blir inte stor i slutändan. Förmodligen noll och ingenting. Högre DR och annat väger nog inte upp skillnaden i pris. Kan kanske vara så att väldigt många anser att de får för dåligt betalt för sina D700 och behåller dem som backup till en D800 eller?

Just nu annonseras ca nio D700 ut på blocket vilka som är sålda vet jag ej.
För ett tag sen fanns ej någon.
Och de dyker upp tätare nu också oavsett skick.

Anledningen kan väl vara väldigt olika och jag bara spekulerar.
Släpper Nikon en D800 så lär väl rätt mycket vara nytt eller förbättrat, konstigt vore annars.
De nedgraderar väl inte en ny modell? ;-)

Vilka finesser som den får och vad som är värt ett byte får väl var och en bedömma utifrån sitt användningsområde. Klart att priset minskar och tillgången ökar succesivt på D700 på marknaden.
Varför skulle den inte följa samma mönster som allt annat när nya modeller släpps?

Att D700 är en förbannat bra kamera är nog oomtvistat.
Och som backup till D800 är den ju outstanding. :)

Skall kika lite på D700 beg-marknaden utanför landet och se vad som händer och sker.
Skall hur som helst bli skoj att se vad som skiljer D700 och D800.
Hoppas på vattenpass i alla led. Smidiga custominställningar. Minst 18 mpix. Å lite annat smått å gott. Filmfunktionen är inte intressant för mig.
Vad vill ni ha?

Jag vill ha en digital Nikon SP (utseendet), med en 28/2, alt 35/2, eller båda :) samt en 50/1,4 och eventuellt en 85/2. Sensorn skall vara av ff-storlek. Jag önskar mig en sådan kamera inte för att jag behöver en, eller vill ersätta min befintliga kamera, utan bara för att jag vill ha en fin juvel. Jag skulle definitivt köpa. När jag skulle köpa vore bara en fråga om när jag finge plånbok stor nog efter eventuell lansering..

/K

Just nu annonseras ca nio D700 ut på blocket vilka som är sålda vet jag ej.
För ett tag sen fanns ej någon.
Och de dyker upp tätare nu också oavsett skick.

Anledningen kan väl vara väldigt olika och jag bara spekulerar.
Släpper Nikon en D800 så lär väl rätt mycket vara nytt eller förbättrat, konstigt vore annars.
De nedgraderar väl inte en ny modell? ;-)

Vilka finesser som den får och vad som är värt ett byte får väl var och en bedömma utifrån sitt användningsområde. Klart att priset minskar och tillgången ökar succesivt på D700 på marknaden.
Varför skulle den inte följa samma mönster som allt annat när nya modeller släpps?

Att D700 är en förbannat bra kamera är nog oomtvistat.
Och som backup till D800 är den ju outstanding. :)

Skall kika lite på D700 beg-marknaden utanför landet och se vad som händer och sker.
Skall hur som helst bli skoj att se vad som skiljer D700 och D800.
Hoppas på vattenpass i alla led. Smidiga custominställningar. Minst 18 mpix. Å lite annat smått å gott. Filmfunktionen är inte intressant för mig.
Vad vill ni ha?

Har faktiskt inte tittat på några veckor så ... men det är givetvis fullt möjligt att folk redan nu spekulerar och försöker sälja före D800 lanseras. Skedde när D2X började se slutet av sitt akttiva liv och även före D300 kom med D200. Men fortfarande så är 9 st D700 ett försvinnande litet antal. Är det någon som vet hur många D700:eek:r Nikon sålt i Sverige?

När det gäller specarna som det har spekulerats om så är det i alla fall inget som imponerar på mig så pass mycket att jag skulle byt ut min eller ens köpa en för fullpris istället för en begagnad D700. Observera att det är min smak och behov jag utgår från. Inte någon annans.....Om priset är detsamma så är valet givet men jag har en liten liten aning om att det kommer att skilja en del Kanske ett liknande pris som när D700 en gång på Hedenhös tid lanserades. På tok för mycket pengar för att uppgradera en befintlig D700 sett till vad jag får extra.

Hade jag köpt en D700 till fullpris för några år sedan så hade även jag anset det vara lite surt att få endast 15000-16000 som beganad. Kameran är ju inte sämre för det.
För att ta några jämförelser så..... köpte jag min D300 som den tredje levererade kameran i Sverige eller något sådant. Alltså till maxpris :) 16500. Sålde den nyligen för 6500. 3 år och 31000 exponeringar.... kalasaffär :).... eller min D2X som jag köpte för 42000 om jag minns rätt. Sålde den efter 2,5 år och 33000 exp för 16500 kr........Ännu bättre affär :)

Jag tror på fullaste allvar att tillverkarna kommer att få svårare och svårare övertyga oss om att vi måste byta. Steget mellan D100 till D200 var enormt. Mellan D200 till D300.....avsevärt mindre men kanske fortfarande rationellt. Men nu har vi nått så pass bra prestanda att det är ytterst sällan som vi begränsas av tekniken. Det hände ofta med D100 men inte med D300...... vad är nästa steg?. Om jag har förstått Joakim mfl här på FS så börjar vi närma oss vad som är möjligt med dagens sensorteknologi. Så det lär knappast bli en tradiotinell kamera. Kanske en inbyggd kaffekokare :)

Senast ändrad:
Jag vill ha en digital Nikon SP (utseendet), med en 28/2, alt 35/2, eller båda :) samt en 50/1,4 och eventuellt en 85/2. Sensorn skall vara av ff-storlek. Jag önskar mig en sådan kamera inte för att jag behöver en, eller vill ersätta min befintliga kamera, utan bara för att jag vill ha en fin juvel. Jag skulle definitivt köpa. När jag skulle köpa vore bara en fråga om när jag finge plånbok stor nog efter eventuell lansering..

/K

Och jag vill ha en FM3A med sensorn från D3S...... behöver inte mer upplösning men gärna dess ljuskänslighet. Observera att jag skrev FM. Det går givetvis inte men vad jag menar är i samma form, storlek och vikt. Men gärna med modern ljusmätning och kanske kanske en mycket enkel AF, Om det blir för stort så går det lika bra med MF. Till majoriteten av mina fotoäventyr så klarar jag mig utan AF och blixtrande prestanda. Däremot skulle jag inte byta ut min befintliga kamera då jag har behov av racerprestanda också. På crossbanan för att ta ett exempel men FM3An skulle följa med överallt annars.....

Och jag vill ha en FM3A med sensorn från D3S...... behöver inte mer upplösning men gärna dess ljuskänslighet. Observera att jag skrev FM. Det går givetvis inte men vad jag menar är i samma form, storlek och vikt. Men gärna med modern ljusmätning och kanske kanske en mycket enkel AF, Om det blir för stort så går det lika bra med MF. Till majoriteten av mina fotoäventyr så klarar jag mig utan AF och blixtrande prestanda. Däremot skulle jag inte byta ut min befintliga kamera då jag har behov av racerprestanda också. På crossbanan för att ta ett exempel men FM3An skulle följa med överallt annars.....

Javisst och jag kan (och vill) spänna slutaren med tummen också om det skulle spara plats och ström.

M

Inget problem för mig. Klarar mig redan idag med D700:ans batteri på resan. 1000+ bilder på en laddning med en kamera som är i princip manuell. Hur i hela friden plåtar du om detta batteriet inte räcker med manuell matning :-D

Det jag egentligen är ute efter är känslan och formen samt vikt. Inte mekaniken i sig även om den ger en känsla som är oöverträffad.....

Jag håller med er bägge. Tillbaka till enkelheten, som ni säger, då man dessutom har tillgängligheten till "modern" prestanda i ett existerande system. Det känns som en äkta ilandskomfort ; )

/K

Klart som tusan att det är ett ilandsproblem. Om jag skall vara ärlig så hade jag nog varit nöjd än i dag med min D100 om jag inte ......köpt de där andra kamerorna.

Dock anser jag det nog vara en stor skillnad. Med D100 hände det då och då att jag kände begränsningar. Både med avseende på bildkvalitet och handhavande. Idag händer det inte alls. Med D2X försvann alla problem så länge man höll sig under iso1600 eller så. Med D300 försvann det problemet men jag fick en aningens sämre AF istället. Med D700 är allt detta löst.......och nu är vi där igen. Dagens kameror är så pass fantastiska skapelser att jag faktiskt har riktigt svårt att se hur tillverkarna skall lyckas övertyga tillräckligt många att köpa nästa modell.

En bra jämförelse är 7D. Skillnaden mellan D300 och 7D är verkligen inte stor trots att tre år gått mellan kamerorna... Backa ytterligare tre år och var landar vi då? D100? D70?

Inget problem för mig. Klarar mig redan idag med D700:ans batteri på resan. 1000+ bilder på en laddning med en kamera som är i princip manuell. Hur i hela friden plåtar du om detta batteriet inte räcker med manuell matning :-D

Det jag egentligen är ute efter är känslan och formen samt vikt. Inte mekaniken i sig även om den ger en känsla som är oöverträffad.....

FM-serien är mycket mindre än D700 så det blir nog ett mindre batteri om det ska få plats. Hur som helst så är det rent hypotetiskt :)

FM-serien är mycket mindre än D700 så det blir nog ett mindre batteri om det ska få plats. Hur som helst så är det rent hypotetiskt :)

Men batterierna i D700 är EN-EL3, de konstruerades väl till D200 och är alltså av 2004-2005 års modell. Kameran konstruerades år 2007 eller något. Dagens teknik både vad gäller batterier och strömsnål elektronik har kommit en bra bit längre sedan dess.

Men batterierna i D700 är EN-EL3, de konstruerades väl till D200 och är alltså av 2004-2005 års modell. Kameran konstruerades år 2007 eller något. Dagens teknik både vad gäller batterier och strömsnål elektronik har kommit en bra bit längre sedan dess.

Ja ja men kan jag få ha min spak till tummen eller :) Jag vill ju ha den där så det känns rätt :)

M

Nån som vet om det går att lägga en förhandsbeställning hos fotohandlare på en kommande D800?
Hmmm... Skall nog ringa och höra idag...
Det brukar ju funka med bilar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar