Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 in March/April of 2011

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med "pro mirrorless camera" är betydligt intressantare! Så länge D800 blir lika klumpig som D700 kan Nikon behålla den för min del;-)

Det där med "pro mirrorless camera" är betydligt intressantare! Så länge D800 blir lika klumpig som D700 kan Nikon behålla den för min del;-)

En digital Nikon Rangefinder skulle sitta EXTREMT fint det måste jag säga.
Lite förvånande att de inte redan finns tycker jag, det tillverkades ju analoga för ett tiotal år sedan.

En digital Nikon Rangefinder skulle sitta EXTREMT fint det måste jag säga.
Lite förvånande att de inte redan finns tycker jag, det tillverkades ju analoga för ett tiotal år sedan.
En mätsökarkamera är inget jag önskar själv för tillfället (been there, done that). Visst, det är ett jättetrevligt koncept, men det kostar skjortan och därtill har man parallax-fel och oexakt inramning av det man fotar. En bra elektronisk sökare lär kunna vara mycket trevligare:)

En mätsökarkamera är inget jag önskar själv för tillfället (been there, done that). Visst, det är ett jättetrevligt koncept, men det kostar skjortan och därtill har man parallax-fel och oexakt inramning av det man fotar. En bra elektronisk sökare lär kunna vara mycket trevligare:)

Jo kanske det, fast har jag inte sett en bra elektronisk sökare ännu. Det kommer ju förr eller senare.
Undrar om det inte är lite tidigt ännu.

D800

Kan man inte få lov att förbeställa den redan nu?

:)

Nån som hört något rykte ännu om den kommer och när?

Ahh... Härliga rykten.
Men hoppas de ej tar bort den inbyggda blixten....

Skulle mars vara datumet så dröjer det väl ytterligare månader innan leverans.
Bäst å ta en kölapp redan nu. :)

Det lär nog ramla ut lite 700,or på marknaden nu, för när 800,an kommer sjunker priserna drastiskt.
Ett inbyggt vattenpass i alla led skulle uppskattas, de får härma närmsta konkurrenten lite :)
Men de måste behålla inbyggda blixten för cls-styrningen.
Custominställningar är inte heller fel.

Den inbyggda blixten bort till förmån för ett större och ljusstarkare prisma, därtill ger det en robustare känsla i huset - det önskar jag.

/K

Det lär nog ramla ut lite 700,or på marknaden nu, för när 800,an kommer sjunker priserna drastiskt.
Ett inbyggt vattenpass i alla led skulle uppskattas, de får härma närmsta konkurrenten lite :)
Men de måste behålla inbyggda blixten för cls-styrningen.
Custominställningar är inte heller fel.

Om man ska spekulera lite, vad tror ni att D700 kommer att ligga på i pris vid utförsäljning efter att D800 har släppts?

Den inbyggda blixten bort till förmån för ett större och ljusstarkare prisma, därtill ger det en robustare känsla i huset - det önskar jag.

/K

105% i sökaren, var inte det F2:n hade :) Då kan jag oxo leva utan blixt.
CLS styrning borde väl gå att fixa via AF-assist lampan om man ville. Den ska ju inte lysa upp bara köra morse-kod till blixtarna.

Om man ska spekulera lite, vad tror ni att D700 kommer att ligga på i pris vid utförsäljning efter att D800 har släppts?

Nu vet jag inte riktigt hur det varit historiskt så jag spekulerar och jag skulle ju tro att Nikon (och butiker) istället kommer göra allt för att rensa sina lager så mycket som möjligt och med bihållen prisnivå i god tid innan D800 blir officiell och når butikerna. När första pressreleasen släpps så blir D700 kall för potentiella nyköpare.

Med detta inte sagt att vi sannolikt kommer se lite kampanjer inom kort. Man kanske sänker en smula och slänger med ett 50/1.4 eller en blixt, eller kanske batterigrepp. Men jag tror inte man skall räkna med några superklipp på en ny D700. Såvida det inte finns en del lokala butiker som inte fått sålt allt. Sådant kan ju förekomma.

Iom att D300s inte går att beställa längre i några länder så är det bara dennas efterträdare som kommer och inte en D700 efterträdare. Alltså en till APS-C hus.

Nu ökar beg-marknaden med D700 rejält.
Dyker upp frekventare så några har vädrat att prisras väntar när D800,an släpps, vilket nog sker om några månader.
Dregel...... :)

Rykten gör gällande att Fujis X100 kommer att vara kompatibel med Nikon CLS. Det gör även att nya rykten om en eventuell "rangefinder" från Nikon kommer att vara baserad på X100 och då få den hybridsökaren. Inte mig emot säger jag och börjar spara redan nu.

Rykten gör gällande att Fujis X100 kommer att vara kompatibel med Nikon CLS. Det gör även att nya rykten om en eventuell "rangefinder" från Nikon kommer att vara baserad på X100 och då få den hybridsökaren. Inte mig emot säger jag och börjar spara redan nu.

Cooooooooolt :p

Menar du mätsökare med utbytbara objektiv? Vilka isåfall? F-bajonett eller något helt nytt (eller nygammalt) (Jo, jag vet att du inte kan svara säkert på det, men det går kanske att hänvisa till något mer eller mindre troligt rykte? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar