ANNONS
Annons

Nikon D800 billigare än Canon eos 5d mark3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur kommer det sig att D800 är billigare än 5dm3? Bara något jag började tänka på.

Om inte jag har fel så är de båda i samma klass och "motståndare" till varandra. Vet att canon är bättre i dåligare ljus, men samtidigt har nikon mycket bättre dynamisk omfång och detaljer etc. Ungefär lika bra. Men ändå nästan så man skulle kunna tro Nikon är dyrare, men så är det inte om man kollar begagnat. Vad tror ni det beror på?
 
D800 är inte senaste versionen men det är 5D Mrk III än så länge (om man undantar 50Mp versionen), det påverkar nog en hel del.
 
Hur kommer det sig att D800 är billigare än 5dm3? Bara något jag började tänka på.

Om inte jag har fel så är de båda i samma klass och "motståndare" till varandra. Vet att canon är bättre i dåligare ljus, men samtidigt har nikon mycket bättre dynamisk omfång och detaljer etc. Ungefär lika bra. Men ändå nästan så man skulle kunna tro Nikon är dyrare, men så är det inte om man kollar begagnat. Vad tror ni det beror på?

Om man sträcker ut lite på det - så skulle jag säga att det är D810 och även D750 som är konkurrenter, men eftersom D800 fortfarande står sig väldigt bra (vilket jag inte tycker 5D mkI eller mkII gör idag), så kan jag ändå hålla med om att det kan vara ett värdigt slternativ i mpnga fall.

Vidare, generellt, så är Canons hus dyrare än Nikons, men å andra sidan, generellt, så är Nikons objektiv dyrare än Canons.

(Kommer säkert få skit ifrån bägge läger för detta - men jag generaliserar hårt ändå).
 
Förutom att D800 nu är ersatt, och bara det kommer en ny modell, faller begpriset på den gamla, så var D800 billigare med har jag för mig, 5000kr billigare än 5DIII, då båda var nya och de släpptes nära varandra i tid. Däremot höjde Nikon priset på efterföljaren, D810, rejält. Så priset handlar nog om marknadsandelar med D800 och vinstmarginaler med D810.
 
Förutom att D800 nu är ersatt, och bara det kommer en ny modell, faller begpriset på den gamla, så var D800 billigare med har jag för mig, 5000kr billigare än 5DIII, då båda var nya och de släpptes nära varandra i tid. Däremot höjde Nikon priset på efterföljaren, D810, rejält. Så priset handlar nog om marknadsandelar med D800 och vinstmarginaler med D810.

Om jag minns rätt så var priset på D800 ett tag nere på 22 K relativt kort efter lansering. Det höjdes sedan med ett par tusenlappar när D750 introducerades. Detta då Nikon troligen inte hade ett lika stort glapp emellan D600 och D800 längre, så kunde priset på D800 höjas, och D750 hamnade mitt emellan de två (sedan så kom uppgraderingarna D610 och D810, och då gick de in på högre nypris).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.