ANNONS
Annons

Nikon d80.

Produkter
(logga in för att koppla)

gredeson

Aktiv medlem
Hejsan. Jag är sugen på en nikon d80, eller kanske canon 400d. det lutar åt d80, men är inte säker.

Så jag tänkte fråga en sak om d80: har skärmen inbyggd belysning eller inte? Då menar jag skärmen för inställningarna.

Om någon har någon liten fundering kring vilken kamera så säg gärna till. Har aldrig haft en system men praoat som fotograf på en tidning.

// Benjamin

Om du menar LCD´n på ovansidan till höger om spegelhuset så har den inbyggd belysning. Kopplas på genom att man vrider strömbrytaren runt avtryckaren ett snäpp längre än till on.

Okej. Jag har en kompis som äger en d80, hon säger att den inte har inbyggd belysning... Är det så att nikon d50 inte har det, eller vet hon inte hur man sätter på den??

// ben

..

D50 har INTE upplyst display

D80 HAR upplyst display..

D80's display tänder man genom att vrida till on/off "knappen" ett steg yttligare.... tror tom att det är en stor lampa som tecken på knappen

Jag rekommenderar att du kikar på Pentax K10D. Kostar lite mindre än D80 och har bland annat inbyggd anti-skak och är väderskyddad.

Då har vi rett ut den saken med belysning i skärm.

Pentax k10d har fått bra kritik och är lite billigare. Men hur är den uppbyggd egentligen? Är kamerahuset lika rbust som d80, och lika bekväm? sen är det lite lättare att hitta objektiv till nikon va? Begagnade då..

// Ben

gredeson skrev:
billigare. Men hur är den uppbyggd egentligen? Är kamerahuset lika rbust som d80, och lika bekväm?
// Ben

helt ärligt.. det är en smaksak.. åk till en butik och be att få klämma på båda modellerna.. det bästa du kan göra är att prova själv..

ja det är lättare att hitta beggade tillbehör till nikon.

gredeson skrev:
Då har vi rett ut den saken med belysning i skärm.

Pentax k10d har fått bra kritik och är lite billigare. Men hur är den uppbyggd egentligen? Är kamerahuset lika rbust som d80, och lika bekväm? sen är det lite lättare att hitta objektiv till nikon va? Begagnade då..

// Ben
Personligen tyckte jag att Pentaxhuset var lite för plastigt men det är bara min subjektiva bedömning. Gör som alla andra har sagt. Åk och kläm på dom själv. Det är bara du som vet vad du tycker är bekvämt att hålla i.

Men vill du ha lätt att hitta beggade gluggar så ska du nog satsa på canon. Då jag själv märker att de gluggar man själv vill ha beggade bara finns till Canon.

Men Nikon är ju helt klart lättare att få tag på än Pentax.

Jag har tidigare ägt en A100 som jag blev missnöjd med och sålde. Sedan var det mellan en D80 eller 400D jag valde...Jag ville ha D80, det var nära att jag köpte 400D pga priset. Men sen slängde jag ut dom där extra kronorna och fick en grymt skön kamera och ångrar mig inte en dag! Har fotat med Canons 30D och fick jag välja mellan den och D80 så är det fortfarande D80 som gäller!
Själva husen tar nog i stort sätt lika bra bilder, men D80 har ett bättre kit-objektiv.
Jag har dålig erfarenhet av 400D, har bara känt på den. Båda är bra kameror, köp den som känns bäst bra. Inte billigast eller bäst bilder etc, bara om DU gillar kameran liksom.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar