** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

luui

Medlem
Har kollat lite på Nikon D80 som finns på cyberphoto. Paketet som finns där är ett Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED. Vad är det för typ av objektiv? När man kollar på tex D60 så har objektivet VR och är ett 18-55mm. Behövs inte VR på objektivet som är till D80? förvirrad....

Har kollat lite på Nikon D80 som finns på cyberphoto. Paketet som finns där är ett Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED. Vad är det för typ av objektiv? När man kollar på tex D60 så har objektivet VR och är ett 18-55mm. Behövs inte VR på objektivet som är till D80? förvirrad....

Det är ett allroundobjektiv som mig veterligen inte har VR vilket är synd. I övrigt presterar det godkänt men inte utmärkt. D80n däremot är en fin kamera. Har haft en själv. Körde alltid den på -0.3EV eller till o med -0.7EV för att förhindra att högdagrar brändes ut.

Kan jag med "nybörjar öga" se att den bara presterar godkänt men inte utmärkt?

Vad rekommenderar du annrs för objektiv till den kameran?

Ett Nikkor 16-85 AF-S VR är optiskt sett bättre. Dessutom är det stabilare byggt och har dessutom metallbajonett samt skakreducering. Jag hade tidigare ett 18-135 men sålde det och bytte till 16-85. Har inte ångrat mig en sekund. Har faktiskt inte känt att jag saknar den extra brännvidden som 18-135 ger. Eftersom detta objektiv har plastbajonett så inbillar jag mig att slitaget blir mer märkbart vid frekvent objektivbyte. Mitt första exemplar av 18-135 pajade vid minus två grader samt att jag relativt ofta fick F--- i displayen vilket berodde på att det objektivet inte sitter perfekt på kameran vilket leder till glapp i kommunikationen med kamerahuset.

Om du kan se det.. tja, njäe.. det är allvarligt talat helt upp till dig själv och din egen kräsenhet. Det är nog snarare så att du kanske är nöjd till en början men sen ser du att nåt saknas. En nackdel som man inte ser genom att titta på brännvidd och bländar tal är att det ganska snabbt kryper upp mot bländare 5.6, dvs att det kräver mycket ljus.

Som föregående inlägg nämner så är 16-85mm rihhktihht najs att fota med. Jag har också en sådan och är helnöjd. Brännvidd är inte allt. Tvärtom snarare. man tvingas tänka lite mer när man har begränsad zoom och det ger bättre bilder. Så är det bara. Men det är lite som med 18-135an här också.. bländare 5.6 krävs lite tidigare än man skulle önska. Jag har dock inte ångrat en sekund att jag köpt objektivet. En kompis till mig sålde sitt 18-135 ganska snart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar