Annons

Nikon D80 vs Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaJ1

Aktiv medlem
Kör idag med d80, varit helnöjd. Men fick syn på en billig D90 på nätet och undrar om jag kommer känns märkbar skillnad? Mest en fixide men roligt att höra med någon som kan lite mer. Eller mer värt att satsat på någon annan nikon? Isf, vilken?
Fotar mest ögonblick/människor.
 
Kör idag med d80, varit helnöjd. Men fick syn på en billig D90 på nätet och undrar om jag kommer känns märkbar skillnad? Mest en fixide men roligt att höra med någon som kan lite mer. Eller mer värt att satsat på någon annan nikon? Isf, vilken?
Fotar mest ögonblick/människor.

En D7000 skulle bli lite mer märkbar och troligtvis mer prisvärd uppdatering tror jag, fast även d90 är ju bättre så om det är lönt eller inte beror väl på hur billigt du får den.
 
Kör idag med d80, varit helnöjd. Men fick syn på en billig D90 på nätet och undrar om jag kommer känns märkbar skillnad? Mest en fixide men roligt att höra med någon som kan lite mer. Eller mer värt att satsat på någon annan nikon? Isf, vilken?
Fotar mest ögonblick/människor.

Hej Sofia.
D90 har en bättre sensor (CMOS i stället för CCD) som ger lite bättre ISO prestanda och har live view och den går att filma med. Den är också lite snabbare i seriebildtagning.
Här kan du jämföra specar och mätvärden

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D80-versus-Nikon-D90___518_439

Mvh. Mats
 
En D7000 skulle bli lite mer märkbar och troligtvis mer prisvärd uppdatering tror jag, fast även d90 är ju bättre så om det är lönt eller inte beror väl på hur billigt du får den.

Det beror på vad man vill ha ut. Man kan nog inte hitta några andra sensorgenerationer än D80 --> D90 där skillnaden i prestanda är så pass markant. Skillnaden mellan D90 och D7000 är i jämförelse liten, men det finns ju andra saker som skiljer också.
 
Det beror på vad man vill ha ut. Man kan nog inte hitta några andra sensorgenerationer än D80 --> D90 där skillnaden i prestanda är så pass markant. Skillnaden mellan D90 och D7000 är i jämförelse liten, men det finns ju andra saker som skiljer också.

Jag hade en D80 och köpte sedan en D300. Det tyckte jag var stor skillnad. Har för mig att D300 och D90 har samma sensor, eller väldig snarlika i alla fall. Du kommer märka stor skillnad oavsett om det finns bättre, nyare modeller nu, för jag tror också det är som ztenlund säger.
 
Hej Sofia.
D90 har en bättre sensor (CMOS i stället för CCD) som ger lite bättre ISO prestanda och har live view och den går att filma med. Den är också lite snabbare i seriebildtagning.
Här kan du jämföra specar och mätvärden

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D80-versus-Nikon-D90___518_439

Mvh. Mats

Sambo har en D3100 liggandes, är det något som är bättre än min d80? Har verkligen noll koll, mer än att sen känns plastig och svär meny.
 
Sambo har en D3100 liggandes, är det något som är bättre än min d80? Har verkligen noll koll, mer än att sen känns plastig och svär meny.

Med bättre, vad menar du då? Sensorn? Menyer och användarvänlighet? Vädertätning?

Här är en länk till en sida som visar på dynamiskt omfång hos olika kameror. Detta motsvarar ungefär vilket brus det blir i bilden.
 
Sambo har en D3100 liggandes, är det något som är bättre än min d80? Har verkligen noll koll, mer än att sen känns plastig och svär meny.

Det beror som sagt på. D3100 har bättre bildkvalitet. D80 har bättre sökare och direkt access till fler inställningar direkt via rattar och knappar, med tex dubbla inmatningshjul osv.

I övrigt är de (utan att jag lusläst manualerna) ganska lika. Samma eller liknande AF-system, samma seriebildshastighet osv osv.

En D3100 skulle alltså vara lite bättre på vissa saker medan och lite sämre på andra. En D90 skulle vara lite bättre på allt.
 
Sambo har en D3100 liggandes, är det något som är bättre än min d80? Har verkligen noll koll, mer än att sen känns plastig och svär meny.

Ska man tro dxomark är d3100 lite bättre än d80 men inte lika bra som d90. t.ex har d90 över ett steg bättre dynamiskt omfång. Sedan har d3100 inte heller stöd för äldra autofokusobjektiv där autofokus sköts av en motor i kamerahuset. Skulle tro att du kommer att känna dig mycket mera hemma med d90.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.