Annons

Nikon d80 vs d200

Produkter
(logga in för att koppla)

fillee

Medlem
Hejsan!
Jag har fotograferat lite i skolan med Nikon d70 och jag tyckte om den, det var väldigt kul att fotografera med en rejäl kamera också.

Jag har nu bestämt mig att köpa en egen kamera men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på. En ny D80 med ett bättre objektiv eller en begagnad D200. Jag tänkte fota mer arkitektur, nattfoton, porträtt, sport och när man är ute och reser vid havet. Vill att den ska ha bra "färger" eller hur man ska förklara detta. Iaf så att dessa magiska färger träder fram vid t.ex. havsfoton. Har för mig att det inte är så stor skillnad mellan D200 och D80 och om man har ett bra objektiv till d80n så funkar den minst lika bra på min nivå.

Tack på förhand.

fillee skrev:
Vill att den ska ha bra "färger" eller hur man ska förklara detta. Iaf så att dessa magiska färger träder fram vid t.ex. havsfoton.

Det har nog inte så mycket med kamerahuset alls att göra. Visserligen kan du få JPEG direkt ur kameran, där det spelar en viss roll vilken kamera du har, men om du fotar NEF (Nikons råformat) så spelar det absolut ingen roll. Just D80 och D200 har nog samma JPEG-motor, förresten.

Välj utifrån andra parametrar. Pris, t.ex.

Du kan ju alltid läsa vad Ken Rockwell har att säga om skillnaden: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm

Hans sammanfattning:
"Get the D200 if you don't care about price, want a solid, metal camera, shoot mostly sports, or if you need any of the convenience or trick features I cover below. I prefer the D200, and that's because I use it every day and appreciate many of the little features it offers over the D80. Most people wouldn't even notice!"

Per

Jag vet egentligen mycket lite om digitalkameror. Har egentligen ingen praktisk erfarenhet - men håller på att sätta mig in i ämnet.

D200 är lite mer robust byggd än D80 och blir därmed större, tyngre,och givetvis dyrare.

Det går även att få ljusmätning tillsammans med manuellt fokuserade objektiv på D200 vilket placerar den i facket semi-professionell. Intressant för mig som äger en äldre analog Nikon-utrustning.

Vad gäller bildkvaliteten har nog objektivet större betydelse än vilket hus av D80 och D200 du väljer.
Sigmas senaste version av 18-50/2,8 macro har jag själv fått rådet att införskaffa.

Satt själv i samma sits i somras. Efter att ha läst igenom alla recensioner på hela internet och slitit mitt hår åkte jag till en fotoaffär och klämde lite på dom. När jag stod där blev allt plötsligt väldigt uppenbart. Nu sitter jag här med en D200 bredvid mig och har inte ångrat mig för en sekund. Det där med ljusmätning med gamla objektiv är trevligt även för dem som inte ha gammal utrustning hemma. Köpte nyligen ett helmanuellt nikon 28/2,8 för en väldigt billig peng.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar