Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 vs Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

inco

Medlem
Skulle vilja ha lite kommentarer angående de båda kamerorna Nikon D80 och Canon 40D.

Har mer eller mindre snöat in mig på D80 men börjat snegla lite på 40D och börjar få beslutsångest. Förutom den relativt stora prisskillnaden vad är det rent bildkvalitetmässigt?

40D är lite snabbare i antal bilder per sekund och ett större cacheminne. Medan D80 har ett lägre pris, och då får man ju pruta lite på vissa funktioner.

Men rent bildmässigt, är det någon större skillnad?

Tacksam för uttömmande svar.

God fortsättning förresten...
 
Frågan har varit uppe många gånger tidigare, använd sökfunktionen så får du utömmande svar på alla dina frågor.

Nej det är ingen större skillnad bildkvalitetsmässigt.

/kent
 
Tack, jag har letat i forumet men inte hittat något därför skrev jag en tråd.

Sk prova att söka efter då.
 
Tack, har läst igenom alla trådarna och sett vad jag velat.

Kanske ska berätta att jag fått låna en D80 av en kamrat och tagit en del bilder med den, framförallt på min hund.

Jag känner en viss begränsning av cahe-minnet på 6 st RAW (NEF) och att den är aningen långsam. Enligt specifikationerna ska den ta 3 bilder/sekund men jag tror inte att den tog mer än max 2.5. Kände även att autofokusen var lite trög och missade en del. Konstigt nog så har den även missat vid proträttfotografering av frun när vi båda varit helt stillastående.

Jag känner mig lite tveksam till denna just nu, Men eftersom jag får låna den några dagar till så ska jag passa på att testa den lite mer.

Tack för den hjälp och råd jag fått än så länge.
 
fundera också på vad du behöver mera också - objektiv, blixtar mm. Dvs tillbehör från resp. tillverkare. Vilket föredrar du - Nikons eller Canons system?
Har själv en Canon 40D med ganska mycket orginaltillbehör=mycket nöjd!
Men skulle jag starta från grunden skulle nog D300 ligga oerhört bra till...
 
Size matters

Ja nu förstår jag förstås att det handlar om vad man får i kvalitet: Foto-utfallet osv. Men något som inte bör försummas, är storleken.

Jag lade just ner Canon som val, då den är för liten för mig. Jag kan fasen inte hålla i den stadigt. Visserligen har jag inte gett den en större testning, men medan D80 sitter bra i handen och har en lagom storlek för att medge min karl-hand att hålla i den, så tappar jag nästan Canonen. Då har jag inte ens hängt ett tyngre objektiv på den....

Stor hand = batteripack eller golvet?
 
Re: Size matters

Lars Garage skrev:
Jag lade just ner Canon som val, då den är för liten för mig.

Den är tråden handlar om D80 vs 40D och av dem är väl Canon störst och tyngst?

Enlig dPreview:


Nikon D80
132 x 103 x 77 mm
No battery: 585 g
With battery: 668 g


Canond 40D
146 x 108 x 74 mm
No battery: 740 g
With battery: 822 g
 
Helt rätt

Jag ska inte lägga mig i diskussioner mitt i natten, när jag är halvtrött och inte läser rubrikerna ordentligt - ursäkta ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.