Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 Vs Canon 400D /D70s Vs 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

puff

Medlem
Tjenamoss Alla glada Fotografer i salarna!
Nu har jag ett riktigt jobbigt beslut framför mig.
Jag kan inte bestämma mig för vilken kamera respektive vilket märke jag ska sattsa på.
De husen jag tittat på är följande:
Canon: (30D),20D,400D,350D
Nikon: (D200),D80,D70s,D70
Så vad är problemet, jag har rätt så stora händer så när jag kände på 350D som var mitt första alternativ så kändes den väldigt mycket för liten (ska tillägga att jag INTE har känt på den med batterigreppet). När jag kände på D70s så kändes den riktigt bra byggd, passade mina händer bättre och det kändes faktiskt också som om det var bättre kvalité i huset.
men vilka är bäst egentligen?
Är 350D bättre än D70s??
Är 400D bättre än D80??
Vilka är bäst på att bygga billig optik? Jag menar det finns ju en massa saker mer än huset man ska tänka på, tex. D70s har inget batterigrepp (3:e part finns, Hähnel tror jag de heter)
Jag kan tänka mig att betala extra för D80 men bara om den är värt det...
 
Objektiven är betydligt viktigare för slutresultatet än vad kamerahusen är.

Så börja med att ta reda på vad du behöver för optik och lägg större delen av din budget på det, köp sedan ett kamerahus för pengarna du har över, välj det märke som ger dig mest fördelar vid just ditt fotograferande.

kent.
 
Tack!
Jag kommer troligtvis syssla mästadels med sportfotograferande i offpisten samt en del ute med kajaken eller med selen uppe i bergen!
Så det är en sportkamera som ska kunna användas till porträtt med. Jag hade tänkt mig D80 med det nya KIT-objektivet som är lite vassare än 18-70 standard. Dock så vet jag ju också att många säger att marknaden är större när det gäller finare objektiv runt 20-30 000 kr klassen.. men jag kommer nog inte ligga där på ett tag (hoppas jag hehe)
 
Det beror ju lite på din buget, jag sitter lite i samma sits. Skall oxå skaffa en ny. Glöm inte D50 heller den är rätt prisvärd. Men skall man lägga runt 12000 på en kamera så hade jag valt (läs skall välja) D80 med 18/135 objektiv.

/johan
 
ANNONS