Petsan skrev:
Jo, det är min erfarenhet också, men min poäng är att det är skit samma vem som har de plastigaste instegskamerorna om det inte är en instegskamera som tamate tänkt köpa. Canon gör ju även några av världens absolut bästa digitala systemkameror (kanske till och med de absolut bästa). Att avfärda Canon pga instegskamerorna är att göra sig själv en otjänst om man letar efter bästa kamera för ett visst (lite högre) pris. Därmed INTE sagt att det är just Canon som är det självklara valet i detta fall.
Eget exempel (sluta läs om ni vill...): Om jag jämför med mina analoga kameror: Min gamla Nikon F5a är i mitt tycke helt fantastisk i handhavande och prestanda. Jag har även ett gäng andra sena analoga Nikon, däribland en F50, en i min samling ganska sen konstruktion och en instegskamera (köpte den för att den var lätt). Men vilken SKITKAMERA! Jag skulle kunna knäcka den med bara händerna, dessutom exponerar den väldigt ojämnt och knappar och reglage är miltals ifrån den ergonomi som är Nikons signum. Hade tamate fått fingra på denna kamera hade hon säkert fått kalla fötter när det gäller Nikonkameror också. MEN eftersom alla stora märken har dessa billiga, "dåliga" kameror i sin produktlinje, parallellt med riktigt imponerande proffsutrustning, så kan man inte avfärda en kameratillverkare pga instegskameror som man inte ens tänkt fota med.