Annons

Nikon D80 vercus Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
tamate skrev:
+ att det känns som D80 ligger bättre till itester och jämförelser och när man frågar folk som testat båda apparaterna.
Jag har svårt att tänka mig att något seriöst test (eller någon som verkligen använt båda kamerorna) hävdar att D80 skulle vara bättre än 40D på särskilt många punkter.

För tre månader sedan kunde jag se att det fanns skäl att välja D80 (jag var när att göra det själv!) -- eftersom 40D var såpass mycket dyrare. Men det är den ju inte längre. Ungefär samma pris, men bättre kamera.

Att många i ens närhet använder samma kamerasystem tycker jag faktiskt är en fördel -- då är det lättare att låna grejer av varandra.
 
1. Alla tillverkare har konsumentkameror.Att man under en längre tid sett en massa plastiga EOS-kameror beror inte på något annat än att Canon lyckats sälja i (även) det segmentet. Nikon har ett par kameror på sitt samvete med halvdassig "byggkvalitét".

2. En anledning att välja Nikon, och då de mer avencerade modellerna, är deras bakåtkompatibilitet. Set finns fantastiska saker på begagnatmarknaden för den som orkar fokusera manuellt. Här finns verkligen tusenlapparna att tjäna för den som är intresserad av naturfoto (och långa telen).

Ska du fota med moderna gluggar så hade jag nog ärligt huggit en Canon 40D i ditt ställe, men jag har så många kul gamla Nikon-saker hemma, så jag sparar till en D300.

/Peter
 
tamate skrev:
ska jag vara ärlig så lite anl till att jag inte tittar åt canons håll är väll för att jag är lite av en surkärring. Tycker det är så många hobbyentuister som springer runt med Eos kamreor åt höger och vänster och nu när jag väll har råd att lägg aner lite penagr så ville jag köpa en som inte kändes som en ren hobbykamera som vilken amatör somhelst har. + att det känns som D80 ligger bättre till itester och jämförelser och när man frågar folk som testat båda apparaterna.

Tyvärr så är du då lite fel ute. Nikon "leder" rejset idag bland konsumenter i Sverige. Vill du vara udda: köp dig en Canon!!! Ett skämt givetvis och inget annt men faktum kvarstår, Nikon säljer fler kameror i denna klass än vad Canon gör. (Reservation för några förändringar under den senaste månaden eller så). Jag har faktiskt roat mig att kika på vilka kameror våra trevliga fotografvänner (okända som kända) släpar runt på under senare tid, Nikon är klart det vanligaste märket och då givetvis D40 serien.

Äh! Glöm märkeskriget! Alla stora levererar ídag mycket kompetenta kameror. Nikon och Canon är störst med bred marginal. Sony och Pentax är långt efter. Nu var det någon som skrev att Sony och Pentax inte är något för dig för du ville ha ett märke där det finns massor av tillbehör. Till Pentax har du ju en sisådär miljarder objektiv att välja på. Märket är riktigt gammalt och det mästa av de äldre prylarna passar på dagens moderna kameror. Med Sony så har du hela Minoltas tidigare sortiment att falla tillbaka på. Men visst, bor du i en "håla" så lär det finnas mest tillbehör till Canon och Nikon i din lokala butik.....

Välj den kamera som sitter skönast i handen, passar din ekonomi och kanske än viktigare: samma märke som kompisarna så du kan låna utrustning.....
 
Detta ständiga krig mellan Canon och Nikonägare. Jag har funderat några ggr om jag ångrar mitt val av kamera p g a isobruset. Jag valde ju en D80 istället för 40D i somras. Visst har jag stört mig på att många bilder blir onödigt brusiga.

Men samtidigt var ju faktiskt D80 den som låg bäst i handen. D80 är den där sköna kameran som är en fröjd att hålla i! Gillade inte riktigt hur 400D och 40D trycktes in i handen på ett obekvämt sätt. Att jag nu har en kamera som jag älskar att hålla i gör ju att jag fotar mer!

Ibland sitter jag hemma i soffan och kollar på tv med kameran i handen och fotar godispappret på soffbordet. Bara för att den är så härlig att fota med. Slutarljudet och ergonomin är ju helt underbar! Så om jag ska ha bättre iso blir det en D300 istället för 40D. Kosta vad det kosta vill. Ergonomin och känslan är nästan det viktigaste i mitt fall.

Sen kanske Canon har bättre utbud på blocket och tradera. Detta kan man ju tolka på två sätt. Antingen att Canon är vanligare eller att Nikonfotografer trivs med sina grejer och behåller dem?

Bara några tankar från en nybörjare sedan aug -07.
MVH Niclas

EDIT: Därmed har jag inte sagt att Canon är skitkameror. Självklart lär det finnas folk som anser att att Nikon är hemska att hålla i och att Canon är ett under av ergonomi. Jag försöker bara förmedla vikten av att kameran är bekväm om man är nybörjare.
 
Petsan skrev:
1. Alla tillverkare har konsumentkameror.Att man under en längre tid sett en massa plastiga EOS-kameror beror inte på något annat än att Canon lyckats sälja i (även) det segmentet. Nikon har ett par kameror på sitt samvete med halvdassig "byggkvalitét".
/Peter

När jag kännt, klämt och lyssnat på andra så är det raka motsattsen. Canons instegs systemare 300D/350D/400D är ordentligt plastiga jämfört med Nikon D40X o de andra Nikon instegsmodelerna.

Men är värkligen 40D i samma prisklass som D80 tycker ni? Vill ni ha en 40D för ni hosta upp ca 10500 kr för ett hus på Cyberphoto, D80 7690kr. För priset ett 40D hus kostar har ni en D80 med 18-135mm optik samt batterigrepp, som förvisso även de medföljer ett 40D hus på cyberphoto. Sen va det lite annat smått o gott som följet med D80, väska från Crumpler och nått mer. 40D är överlag förmodligen en snäppet bättre , och en klart modernare kamera, men den kostar också mer.
 
Jag tror att hon som starta tråden är ute efter en någorlunda bra kamera som är enkel men ändå presterar bra, Då är nog D80 kameran för henne. Begripligt menysystem som man kan bemästra och lära sig grunderna med fotografering.
De ni ger förslag på är nog lite för avancerade för en om man får säga så här "nybörjare" 40D har ju massa inställningar å så men säkert inte så "enkel" som D80 så jag förslår att hon kan börja med en D80 och sen inom nått år (när 40D eller vad om gäller då gått ner i pris)
Jag kör en D80 (även en D3) och jag klarar mig bra med min D80, tycker det är onödigt lägga för mycket på en kamera om man kanske tröttnar.
Det handlar ju mest om den som står bakom kameran och inte bara utrustningen. Man ska inte tro att bara för att man har en kamera för över 10 tusen blir mästerfotograf. Tror massa köper dyra kameror bara för å styla.

Och jag tror inte på dessa "instegskameror" D40(x) / D60 för att man inte har autofocusmotor i husen och därför faller massa späänande objektiv bort för att lära sig spännande fotografering med gamla objektiv.
 
Lite fundersam faktiskt, vad är det som gör 40D till en så mkt bättre kamera? Bildkvaliten säger många är på 400D nivå, D80 är minst lika bra som en 400D på den punkten. Nu tänker jag mest på själva kameran hur den presterar, inte att den har 3 tum display o Live view utan saker som AF, inställningar, bildkvalitet. Och om den har snabbare af, hur mkt ¨då? Är skillnaden så pass stor att den kan gå till stor fördel för 40D, ellr kan den baras mätas till? Är det värt 4000kr mer för en 2 millisekunder snabbare nersparning i Raw? Finns det något med D80 som begränsar fotograferingen som 40D till skillnad från den klarar av? Säger inte att den inte är snäppet bättre, men hade varit intressant o höra vad det är som gör det:)

Det som jag tycker gör den stora skillnaden är sekvenstagingen, annars vet jag inte.Lägre brus, men i 40D, men den är trots allt inte brusfri. Kan någon informera mig? =) Är lite nyfiken faktiskt. Har ingen alls erfarenhet av 40D i praktiken.

Kanske hamnat lite av ämnet, men 40D har ju nästan tagit D300:ans plats i tråden känns det som.;)
 
Senast ändrad:
nej det är helt ok att fråga, faktum är att det är alla 3 kamerorna jag har jämfört. I början så drog det mycket mot d300 men när jagupptäckte vilken enorm prisskilnad det var mot d80 så har man ju dragit öronen mer åt sig då jag tänkt köpa delar till huset med =)
40 d är det många som har rek istället för d80 pga mindre brus, liveview men samtidigt så kostar den ju mer också och live view kan man ju leva utan för jag tror det är en ren vanesak.
Har just nu en D80 hemm apå prov som en kompis stälde upp med och det lila jag har hållt i en canon så känns det om det lutar mot Nikon ändå då Nikon menyn ser bättre ut layoutmässigt för mig och känns mer naturlig medans jag fick låna en Canon kamera och hade problem att öht hitta en del ganska enkla saker.
Men vi får se, imorgon ska jag jämföra priser på ett ställe där jag kan få kamerorna för ett bra pris så förhoppningsvis så tar jag beslutet då, och blir nöjd med det =)

önska mig lycka till

(disskutera gärna vidare för jag tycker det är intressant att läsa och lär mig oerhört mycket av era disskutioner =) )
 
Ludix skrev:
När jag kännt, klämt och lyssnat på andra så är det raka motsattsen. Canons instegs systemare 300D/350D/400D är ordentligt plastiga jämfört med Nikon D40X o de andra Nikon instegsmodelerna.

Jo, det är min erfarenhet också, men min poäng är att det är skit samma vem som har de plastigaste instegskamerorna om det inte är en instegskamera som tamate tänkt köpa. Canon gör ju även några av världens absolut bästa digitala systemkameror (kanske till och med de absolut bästa). Att avfärda Canon pga instegskamerorna är att göra sig själv en otjänst om man letar efter bästa kamera för ett visst (lite högre) pris. Därmed INTE sagt att det är just Canon som är det självklara valet i detta fall.

Eget exempel (sluta läs om ni vill...): Om jag jämför med mina analoga kameror: Min gamla Nikon F5a är i mitt tycke helt fantastisk i handhavande och prestanda. Jag har även ett gäng andra sena analoga Nikon, däribland en F50, en i min samling ganska sen konstruktion och en instegskamera (köpte den för att den var lätt). Men vilken SKITKAMERA! Jag skulle kunna knäcka den med bara händerna, dessutom exponerar den väldigt ojämnt och knappar och reglage är miltals ifrån den ergonomi som är Nikons signum. Hade tamate fått fingra på denna kamera hade hon säkert fått kalla fötter när det gäller Nikonkameror också. MEN eftersom alla stora märken har dessa billiga, "dåliga" kameror i sin produktlinje, parallellt med riktigt imponerande proffsutrustning, så kan man inte avfärda en kameratillverkare pga instegskameror som man inte ens tänkt fota med.
 
Petsan skrev:
Jo, det är min erfarenhet också, men min poäng är att det är skit samma vem som har de plastigaste instegskamerorna om det inte är en instegskamera som tamate tänkt köpa. Canon gör ju även några av världens absolut bästa digitala systemkameror (kanske till och med de absolut bästa). Att avfärda Canon pga instegskamerorna är att göra sig själv en otjänst om man letar efter bästa kamera för ett visst (lite högre) pris. Därmed INTE sagt att det är just Canon som är det självklara valet i detta fall.

Eget exempel (sluta läs om ni vill...): Om jag jämför med mina analoga kameror: Min gamla Nikon F5a är i mitt tycke helt fantastisk i handhavande och prestanda. Jag har även ett gäng andra sena analoga Nikon, däribland en F50, en i min samling ganska sen konstruktion och en instegskamera (köpte den för att den var lätt). Men vilken SKITKAMERA! Jag skulle kunna knäcka den med bara händerna, dessutom exponerar den väldigt ojämnt och knappar och reglage är miltals ifrån den ergonomi som är Nikons signum. Hade tamate fått fingra på denna kamera hade hon säkert fått kalla fötter när det gäller Nikonkameror också. MEN eftersom alla stora märken har dessa billiga, "dåliga" kameror i sin produktlinje, parallellt med riktigt imponerande proffsutrustning, så kan man inte avfärda en kameratillverkare pga instegskameror som man inte ens tänkt fota med.

Helt sant. Avsäga sig från t.ex 40D för att 400D är plastig o populär, klingar inte riktigt :) Men förtår hur hon tänker, inte vilja ha det alla andra har, vilket i de fallen hon varit i låter som att det är just Canon. Men låt inte de va avgörande;)

Önskar lycka till med valet:)
 
Senast ändrad:
men herregud människor...
varför blir sådana här trådar om D80 vs 40D... borde inte de flesta som skriver i tråden insett för länge sedan att det är ett SYSTEM man köper in sig i... kamerahuset är egentligen underordnat...

jag var faktiskt i nikon vs canon valet för några veckor sedan (hade fotat över ett år med pentax men systembyte var behövligt)....
jag valde nikon (D80) för att
-slutarljudet var såååå mycket härligare i D80 än 40D (som har riktigt fult slutarljud tycker jag)...
- gillade INTE ALLS var de dedikerade knapparna på 40D satt, D80s layout passade mig mycket bättre
-vill jag uppgradera fårn D80 så finns D300, vad finns hos canon? 5D? jag är inte övertygad om FF förträfflighet och bortser man från det faktumet så är ju inte 5D så jättemycket att hänga i julgranen... gammal också... 1D serien? har mycket hellre en d300 än en 1d mkII (och hellre en D3 än en mkIII)
bara faktumet att D300 finns var en anledning till att jag valde nikon
-objektivparken bedömde jag som lika (waaay more än vad jag behöver alltså) och dessutom började sigma skicka ut HSM objektiv...

blir alltså bara less på folk som säger att 40D är bättre än D80... det stämmer säkert men det är ett system man ska ha... inte bara ett kamerahus...
system
system
system
system
system
system
system
system
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
men herregud människor...
varför blir sådana här trådar om D80 vs 40D... borde inte de flesta som skriver i tråden insett för länge sedan att det är ett SYSTEM man köper in sig i... kamerahuset är egentligen underordnat...

jag var faktiskt i nikon vs canon valet för några veckor sedan (hade fotat över ett år med pentax men systembyte var behövligt)....
jag valde nikon (D80) för att
-slutarljudet var såååå mycket härligare i D80 än 40D (som har riktigt fult slutarljud tycker jag)...
- gillade INTE ALLS var de dedikerade knapparna på 40D satt, D80s layout passade mig mycket bättre
-vill jag uppgradera fårn D80 så finns D300, vad finns hos canon? 5D? jag är inte övertygad om FF förträfflighet och bortser man från det faktumet så är ju inte 5D så jättemycket att hänga i julgranen... gammal också... 1D serien? har mycket hellre en d300 än en 1d mkII (och hellre en D3 än en mkIII)
bara faktumet att D300 finns var en anledning till att jag valde nikon
-objektivparken bedömde jag som lika (waaay more än vad jag behöver alltså) och dessutom började sigma skicka ut HSM objektiv...

blir alltså bara less på folk som säger att 40D är bättre än D80... det stämmer säkert men det är ett system man ska ha... inte bara ett kamerahus...
system
system
system
system
system
system
system
system

OK! MEN har inte du precis köpt D80 för att du gillade HUSET? Personligen tycker jag att det finns såpass bra tredjepartstillverkade tillbehör och objektiv, att systemen börjar bli ganska likvärdiga. Om man köper en kamera med avsikt att byta upp sig så är det ändå ganska svårt att sia om den framtida marknaden, då kamerahusen tycks bli omoderna i ett nafs. Skulle personligen akta mig för köpa ett kamerahus som jag inte trivdes med, bara för systemets skull.

Jag håller med om att systemet är värt att ta i beaktande. Nikon har klart chysstare blixtsystem, Canon har bättre rykte när det gäller teleobjektiv. De dyrare Nikonkamerorna är bakåtkompatibla med äldre manuell optik. Men jag tycker fortfarande att detta är underordnat kamerahuset. Gillar du inte hur knapparna sitter, ligger kameran illa i handen, etc. så är risken stor att du slutar tycka om att fotografera.
Hus
Hus
Hus
Hus
;-D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.