Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 varför bra med många punkter autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

peso

Medlem
Jag funder på att köpa en Nikon D80 och ser att den har 11 punkters autofokus. Detta framhävs som något bra men jag förstår inte varför. Min nuvarande kamera som är en Canon A610 har också flera punkter men jag har funnit att det är mycket säkrare och snabbare att bara ha den i mitten inkopplad. Har en spegelreflexkamera svårt för att fokusera genom att bara använda punkten i mitten? Vari ligger finessen?
 
Jag har själv en D200 som också har 11 punkter och beroende på var man vill lägga skärpan i bilden, var huvudmotivet finns etc kan man flytta till en annan fokuspunkt än den i mitten. Ex: Antag att du vill fota en person som du har till vänster i bilden och att skärpan skall ligga på denna persons ögon då kan du välja att använda den fokuspunkt som ligger längst till vänster när du fokuserar. En annan användning är när du vill panorera ett rörligt motiv, då använder du någon av de andra fokusmetoderna, ex gruppdynamiskt metod. Då jobbar kameran med flera fokuspunkter för att försäkra sig/dig om att hividmotivet hela tiden är i fokus. Det finns en hel del om detta i manualen. Du kan också kolla igenom artikeln som jag länkar till som visserligen handlar om D200 men jag tror att D80 funkar på samma sätt.

http://www.nikonians.org/nikon/d200_multi-cam_af/
 
på din canon så väljer kameran själv vilken punkt den vill använda. På en spegelreflex så väljer du själv vilken punkt du skall använda genom att trycka på pilar med högra tummen medans du kollar i sökaren.

Du kan även låta kameran välja punkter själv och då är det en fördel med många punkter om du t.ex. ska fota en flygande fågel.


Edit* Tommy hann före
 
Jag hade gärna sett att D80 haft ännu fler fokuspunkter. Gärna det dubbla minst. Då hade det varit ännu enklare att hitta en fokuspunkt som skulle kunna låsa ett rörligt mål. Det hade också varit ännu enklare att hitta en fokuspunkt som ligger rätt när man komponerar en bild så att man slipper komponera om. Kör du med mittpunkten måste du komponera om varje gång du låst fokus. Har för mig att defaultinställningen på D80 är att både fokus och exponering låses när du trycker ned avtryckaren halvvägs. Inte så kul om man kör med spotmätning och låser fokus utifrån mittpunkten. Exponeringsmätningen låses då också utifrån mitten på bilden vilket leder till att bilden riskerar att bli helt felexponerad.
 
Få se om jag nu förstått det här. Man riktar kameran, trycker ned avtryckaren till hälften, de punkter som kameran lyckas fokusera på indikeras nu i sökaren, man väljer den punkt man vill ha skärpa på och trycker ned avtryckaren helt.
Det låter svårt att snabbt kunna välja den punkt man vill ha samtidigt som man håller avtryckaren halvvägs och observerar motivet? Det måste ju ta flera sekunder. Är det verkligen så det används?
För mig verkar det snabbare att komponera om bilden även om jag är medveten om att det har andra nackdelar.
 
Nej inte helt rätt. Du väljer den fokuspunkt du vill använda, ser till att fokuspunktenm ligger på huvudmotivet som du vill ha skarpt,trycker ner halvvägs för att fånga fokus och därefyer trycker ner helt.
 
Aha!
Man börjar alltså med att välja punkt. Det var skillnad det.
Tack för alla snabba svar.
 
Man kan köra helt automatisk AF och då väljer kameran själv vilka punkter den fokuserar på och visar vilka dessa är. Den fokuserar då på det närmaste objektet.

I annat fall kan man själv välja vilken punkt AF ska fokusera på.

Så det är två olika tekniker, det rörs ihop lite ovan tycker jag. I båda fallen är det bra med många punkter. Jag använder mycket själv den senare tekniken om jag har stillastående objekt, och det är enkelt att flytta AF-punkten på D200. (Dock svårare på D80 tycker jag.)
 
Dessutom är det (väl) så att D80 med ljusmätning i läget Matrix lägger stor vikt vid ljusmätningen på vald fokuspunkt?

Kanske är det därför många (bl.a jag) har svår att komma överens med Matrix-mätningen på D80?

Eller funkar alla moderna Nikonkameror så?
 
karlstorck skrev:
... och det är enkelt att flytta AF-punkten på D200. (Dock svårare på D80 tycker jag.)

Det som stör mig mest med detta på D80 är att så fort jag tagit en bild och vill flytta fokuspunkt så måste jag trycka ned avtryckaren halvvägs eller vänta ett antal sekunder. I annat fall bläddrar jag bland bilderna istället eftersom den senast tagna bilden visas en stund i displayen och då används fokusflyttningsknappen till att bläddra bland bilderna samt till att ändra visningsinformation. Detta tycks jag aldrig lära mig eftersom jag nästan varje gång missar detta och jag kan lova att det är oerhört irriterande. Om man stänger av bildvisningen efter tagningen så försvinner detta irritationsmoment. Fast bildvisningen fyller sin funktion den också så jag vet inte vilket som är bäst.
 
cakon skrev:
Det som stör mig mest med detta på D80 är att så fort jag tagit en bild och vill flytta fokuspunkt så måste jag trycka ned avtryckaren halvvägs eller vänta ett antal sekunder. I annat fall bläddrar jag bland bilderna istället eftersom den senast tagna bilden visas en stund i displayen och då används fokusflyttningsknappen till att bläddra bland bilderna samt till att ändra visningsinformation. Detta tycks jag aldrig lära mig eftersom jag nästan varje gång missar detta och jag kan lova att det är oerhört irriterande. Om man stänger av bildvisningen efter tagningen så försvinner detta irritationsmoment. Fast bildvisningen fyller sin funktion den också så jag vet inte vilket som är bäst.

Jag vet. Jag har valt att stänga av bildvisninegn vanligtvis. Annars börjar jag efter månader att få in det i ryggmärgen att trycka ner halvt en gång för att få tillbaka foto-moden, som ju förstås krävs för att få den funktionaliteten.
 
Mikael F skrev:
Dessutom är det (väl) så att D80 med ljusmätning i läget Matrix lägger stor vikt vid ljusmätningen på vald fokuspunkt?

Kanske är det därför många (bl.a jag) har svår att komma överens med Matrix-mätningen på D80?

Eller funkar alla moderna Nikonkameror så?

Ja D80 lägger mer vikt vid fokuspunkten vid Matrismätning än D200 (eller D70 vad jag har förstått). Detta finns visat och diskuterat på Thom Hogans utmärkta sidor.Jag bytte kamera bland annat av denna anledning. Jag gissar att D200 gör på samma sätt, dvs låter matrismätningens tyngdpunkt följa fokuspunkten, men å andra sidan lägger detta system mycket mindre vikt vid fokuspunkten, tack och lov.

Jag har svårt att förstå varför man har valt att göra så här, bortsett från att objekt med belyst bakgrund (till exempel ett porträtt med ett fönster i bakgrunden) blir bättre exponerade. Men matrismätningen närmar sig ju den centrumvägda mätningen så att kameran i stort sett har en spot och två centrumväga inställningar! Centrumvägd bör klara det Matrismätningen inte fixar av bakbelystra objekt. Jag gissar att man valt att göra såhär för att det är en "amatörkamera", men varför gjorde man inte så på D70 då? Inte är det en förbättring, det kan jag inte tycka.

Nån som vet om den centrumvägda mätningen följer fokuspunkten på samma sätt?

Kalle
 
karlstorck skrev:
...Jag gissar att man valt att göra såhär för att det är en "amatörkamera", men varför gjorde man inte så på D70 då? Inte är det en förbättring, det kan jag inte tycka...

Nä. Det är inte alls bra. :-(
Jag tycker dessutom Matrix-läget kräver _mer_ handpåläggning i form av exponeringskompensation (typ -0.7) för att inte ge utfrätta högdagrar.
Jag har en mängd bilder som är i princip oanvändbara.

Surt.
 
Ah, intressant, läs manualen :) Enligt manualen (D200) är det såhär: centrumvägd mäter i mitten, oberoende av fokuspunkt, medans spotmätningen följer fokuspunkt. Spotmätningen rekommenderas i manualen till bilder med mörk eller ljusbakgrund.

Enligt D200-manualen så rekommenderas matrismätningen inte tillsammans med exponeringskompensation eller exponeringlås. Det senare kan jag kanske förstå, men varför skulle jag inte använda matrismätning+exponeringskompensation? Detta finns inte upptaget i D80-manualen! Kanske beroende på att matrismätningen är ombyggd tiull en förtäckt centrumvägd mätning där? Eller är det amatörstatusen som spökar igen?
 
karlstorck skrev:
...
Enligt D200-manualen så rekommenderas matrismätningen inte tillsammans med exponeringskompensation eller exponeringlås. ...

Det påminner mig om min gamla Nikon FA - den första Nikonen med flerfältsmätning - där Matrixmätningen inaktiverades när man använde exponeringskompensation.
Hmm. Konstigt.
Någon som vet varför det är så?
 
Mikael F skrev:
Det påminner mig om min gamla Nikon FA - den första Nikonen med flerfältsmätning - där Matrixmätningen inaktiverades när man använde exponeringskompensation.
Hmm. Konstigt.
Någon som vet varför det är så?

Det enda jag kan se är att kurvorna förändras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.