Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d80, Olympus E-420, a290 eller eos 1000d?

Produkter
(logga in för att koppla)

kingofchaos

Aktiv medlem
Hej!
Jag hade nu tänkt införskaffa mig min första systemkamera och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Jag har alltid tyckt om att fotografera och hade tidigare en canon ixus 90 som jag älskade.

Har inte direkt svårt för att lära mig hur kameror fungerar och jag gillar att experimentera med inställningar. Men nu handlar det även om en prisfråga.

En bekant säljer sin nikon d80 för 3500 kr, men i objektivet 18-55 finns inte bildstabilisering. Är det värt då?

Har även hittat en olympus E-420 på blocket med 2 objektiv (14-42, 40-150) för 3500 kr. (vad jag har förstått har kamerahuset antiskak)

Sony a290 har jag hittat en ny för 2500 kr (objektiv 18-55) även här finns bildstabilisering i kamerahuset.

Och sen då Canon eus 1000d för 4500 kr med 18-55 IS objektiv. (med bildstabilisering)

Jag vill inte att priset ska vara alltför högt eftersom jag måste köpa minneskort och väska till den. Så en kamera för 3000 kr vore att föredra, men vill ju inte tröttna på den allt för fort.
Dessutom är jag intresserad av att ta macrobilder så vill att det ska kunna finnas bra objektiv till den senare. (dock kanske inte jättesugen på att slunga ut 5000 kr på ett objektiv men det vet jag ju inte förrän längre fram)

Olympus kameran känns som ett bra alternativ då den har två objektiv, dock vet jag inte om jag kommer använda långzoom speciellt mycket. Jag är mest intresserad av att ta landskaps/naturbilder samt porträtt. Även bilder på kalas och semesterresor osv hade jag tänkt använda den till.

Är a290 ett extremt dåligt val eller kan den ändå fungera (då ursprungspriset på den var ca 4000-5000 kr) ?
Har som sagt inte jättemycket pengar nu, men vill ju inte heller hålla på att byta kamerahus då det är smartare att byta objektiv vad jag har förstått. Så vill ändå ha en kamera som jag är nöjd med.

Någon som kan hjälpa mig?!
 
Hej,

Jag är ingen expert men köpte en kamera för någon månad sen och gjorde lite jämförelser då.
Personligen skulle jag satsa på Nikon D80 av dessa du nämner. Canon 30D kan du få för ungefär samma pengar och är ett bra alternativ. a290 och 1000D är instegsmodeller medans D80 och 30D är något högre modeller. Jag tror att du får mer för pengarna med den budgetten du nämner om du köper begagnat. Jag skulle nog inte bry mig för mycket om bildstabilisator nu utan se till att du får det i objektivet när du köper nytt i framtiden. För både Nikon och Canon har mycket objektiv och tillbehör att välja på.

Som sagt ingen expert, men det kanske kan vara till någon hjälp.

Hälsningar,
Cristian
 
.Canon 30D kan du få för ungefär samma pengar och är ett bra alternativ.
Cristian

Kan knappt hitta den på nätet och den jag hittade kostade 12000? (Pricerunner)

Ny 1000D för 3000kr på elgiganten är bäst.

Annars pruta ner D80 till 2500:-

Hm. canon 1000d är slut på elgigantens webshop och är även slut i de 10 närmaste varuhusen till mig.. Så isåfalll den för 4500 kr med IS objektiv på expert. Men frågan är som sagt om det är värt?
 
På olympus egen sida står det ;
Anti-skak (Spegeluppfällning) funktion
(källa: http://www.olympus.se/consumer/dslr_digital_slr_e-420_18938.htm )
Så den har inte IS ?
Och de två objektiv som de har i ett kit (14-42, 40-150) har inte heller IS då?

Om du med antiskak menar IS (Image Stabilization) så har inte 400-serien det.

IS är engelska för bildstabilisering och är inte samma sak som antikskak.

Antiskak , så som Olympus skriver om det, är det samma som spegeluppfällning, alltså en funktion som fäller upp spegeln i kamerahuset en stund innan exponeringen sker, för att minska skakningen i kamerahuset då bilden tas, när man använder stativ.

Bildstabilisering (IS, Image Stabilization) används när man tar bilder utan stöd av ett stativ.

Inget av Olympus objektiv har bildstabilisering inbyggd, eftersom Olympus valt att ha bildstabilisering inbyggd i de flesta av deras kamerahus, utom just i 400-serien. Detta för att kunna göra 400-serien så små som möjligt. Bildstabiliseringsmekaniken tar stor plats i kamerahuset.
 
Tips! Köp Nikon eller Canon, så slipper du fundera på konstiga lösningar. Bildstabiliseringen sitter alltid i objektivet vilket är en bättre lösning än att försöka lösa problemet genom att flytta runt sensorn.

På Canonobjektiv kallas det för IS
På Nikonobjektiv kallas det för VR
På Sigmaobjektiv (till Nikon eller Canon) kallas det för OS
På Tamronobjektiv (till Nikon eller Canon) kallas det för VC
 
IS är engelska för bildstabilisering och är inte samma sak som antikskak.

Det är snarare Canons marknadsföringsnamn för detsamma, även om det utskrivet har innebörden bildstabilisering. Dock blir det svårt att leta efter IS i andra tillverkares specifikationer när de kallar det för något annat. T ex hos Nikon heter det VR (Vibration Reduction) och hos Sony SteadyShot.
 
Hej.
Här har du en EOS 450D utan objektiv för 2100kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=140940
Och ett EF-S 17-85 IS för 1900kr http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=139997

Ett bra paket för fyra tusen! Köp innan någon annan hinner före.

Åfan, den EOS 450D är i den stad jag bor... du tycker alltså det är värt att göra så? Hur ska man veta att grejerna man köper begagnat håller kvalité? (Dvs inte bli blåst)

Inget av Olympus objektiv har bildstabilisering inbyggd, eftersom Olympus valt att ha bildstabilisering inbyggd i de flesta av deras kamerahus, utom just i 400-serien. Detta för att kunna göra 400-serien så små som möjligt. Bildstabiliseringsmekaniken tar stor plats i kamerahuset.

Då är därmed E-420 inget bra alternativ? Hur mycket påverkar bildstabilisering, dvs hur nödvändigt är det?
 
Åfan, den EOS 450D är i den stad jag bor... du tycker alltså det är värt att göra så? Hur ska man veta att grejerna man köper begagnat håller kvalité? (Dvs inte bli blåst)

Kolla, testa, fota, lyssna, lukta. Ta bort objektivet och kolla om det är rent eller skitigt på spegeln, sensorn och mattskivan (i taket).

Fråga om säljaren kan garantera att han INTE känner till något fel som han inte berättat om. Be honom skriva kvitto.

Ladda hem programmet EOSinfo och ta med det till säljaren på en USB-sticka. Installera, anslut kameran till datorn med vanlig USB-kabel och kolla hur många exponeringar huset gjort. Allt under 10.000 är lågt, över 20.000 är onödigt högt. Canon säger att den skall hålla för 100.000 exponeringar.

http://www.astrojargon.net/EOSInfo.aspx
 
Kolla, testa, fota, lyssna, lukta. Ta bort objektivet och kolla om det är rent eller skitigt på spegeln, sensorn och mattskivan (i taket).

Fråga om säljaren kan garantera att han INTE känner till något fel som han inte berättat om. Be honom skriva kvitto.

Ladda hem programmet EOSinfo och ta med det till säljaren på en USB-sticka. Installera, anslut kameran till datorn med vanlig USB-kabel och kolla hur många exponeringar huset gjort. Allt under 10.000 är lågt, över 20.000 är onödigt högt. Canon säger att den skall hålla för 100.000 exponeringar.

http://www.astrojargon.net/EOSInfo.aspx

Tack! Men om man köper via nätet, dvs inte har möjlighet att kolla på produkten innan man köper. Finns det några allmänna tips då? Brukar systemkamera-säljare vara pålitliga eller hur ligger det till? Har ju nämligen hört att om det är nåt man ska köpa begagnat så är det systemkameror.
 
Tack! Men om man köper via nätet, dvs inte har möjlighet att kolla på produkten innan man köper. Finns det några allmänna tips då? Brukar systemkamera-säljare vara pålitliga eller hur ligger det till? Har ju nämligen hört att om det är nåt man ska köpa begagnat så är det systemkameror.

Jag har köpt 10 Canon EOS digitalhus beg och aldrig blivit blåst. Prata, ställ frågor, maila bilder, be säljaren installera EOSinfo för korrekt uppgift om antal exponeringar etc.
 
En fråga bara, enligt prisjakt kan 450D är bufferten på JPEG 53 bilder i sekvenstagning medan 1000d står det att den har 514 (i JPEG). Stämmer detta? Kan man påverka bufferten genom att minska storleken på bilden?

450D är alltid snabbare, både i JPG men framför allt i RAW, trots att bildena är större (12MP mot 10MP).

EOS 1000D fotar 3 bilder/sekund i JPG-format, obegränsat antal i följd
EOS 1000D fotar 1,5 bilder/sekund i RAW-format, max 7 bilder i serie, sedan går hastigheten ner till 1,2 bilder/sekund

EOS 450D fotar 3,5 bilder/sekund i JPG-format, obegränsat antal i följd
EOS 450D fotar 3,5 bilder/sekund i RAW-format, max 7 bilder i serie, sedan går hastigheten ner till 1,2 bilder/sekund

Sedan har 450D större/bättre 3" LCD, större/bättre optisk sökare, bättre/snabbare AF med fler AF-punkter, skönare gummigrepp, och en sensor som känner av när du närmar dig den optiska sökaren och släcker LCD-skärmen så du slipper bli bländad.
 
Tillbaka till tråden...

Tack för alla svar. Men jag ska köpa någon av de kameror som jag sagt här,
(Även den annons som jag blev tipsad på, Canon EOS 450d kamerahus för 2100 kr - troligtvis för 2500 kr eftersom säljaren har fått andra bud)

... vilken är mest prisvärd?

Tjänar man på att köpa en med hyffsat bra kamerahus från början eller kan jag köpa sonys a290 för ynkla 2500 kr till en start o senare köpa en mer avancerad?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.