Annons

Nikon D80 med analog optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Airtight

Avslutat medlemskap
Jag har planer på att införskaffa en Nikon D80. Jag har sedan tidigare en Nikon F60 med Nikkorobjektiv (28-105, tror jag). Om jag har förstått det hela rätt skulle jag kunna nöja mig med att inhandla endast ett Nikon D80-kamerahus och använda mig av mitt gamla objektiv till den analoga kameran.

Finns det något att beakta? Några nackdelar? Borde jag istället satsa på ett "tillhörande objektiv"?
 
Ja du kan köra i princip all optik på den. Däremot så saknar D80 klacken som behövs för att ljusmätningen i huset ska fungera om du kör AI-optik.
 
Din brännvidd med ditt gamla objektiv får brännvidden 1,6 gånger längre då bilden maskas för att sensorn är mindre än filmrutan som är 24x36. Annars inga som helst problem att använda det. Det kan också vara en fördel om man vill ha lite längre brännvidd.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Din brännvidd med ditt gamla objektiv får brännvidden 1,6 gånger längre då bilden maskas för att sensorn är mindre än filmrutan som är 24x36.

Å nu fick jag ont i magen... Du fotar Canon va?
Nikons DX-sensor är ALLTID x1,5 - det är därför Nikon fotograferna alltid har ett vidare perspektiv på världen:). Du har också fel att bilden maskas - den kan ju inte maskas DX sensorn är bara helt enkelt mindre än en 24x36.

Hälsningar
 
Bilden ses som maskad då man inte får någon riktig brännviddsförlängning. Det ser bara ut så!
Ber om ursäkt, det skall ju vara 1,5 för Nikon.
Tag ett 24x36 negativ och klipp det till din sensorstorlek så har du i princip den brännviddsförlängning man tycker sig se. Objektet har inte kommit närmare men man får mindre med på bilden.
 
Senast ändrad:
Nikon D80 mest prisvärd?

Efter att ha kikat runt lite bland kameraannonser på nätet har jag blivit intresserad av Nikon D100. I jämförelse med Nikon D80, vilka större skillnader är det mellan modellerna? För- och nackdelar med respektive kamera? Vilken av kamerorna är mest prisvärd?

Finns det någon annan digital systemkamera från Nikon som är mer prisvärd om man sätter pristaket på 6000 kr?
 
Många hävdar att D80 är en bättre kamera än D200. Och att den enda fördelen som D200 verkligen har är att den är lite vädertätad.
 
Re: Nikon D80 mest prisvärd?

Airtight skrev:
Efter att ha kikat runt lite bland kameraannonser på nätet har jag blivit intresserad av Nikon D100. I jämförelse med Nikon D80, vilka större skillnader är det mellan modellerna? För- och nackdelar med respektive kamera? Vilken av kamerorna är mest prisvärd?
Det beror ju på vad de kostar. En D100 är "från stenåldern" jämfört med D80. Jag skulle inte betala mer än max 2000:- för ett begagnat D100-hus.

Finns det någon annan digital systemkamera från Nikon som är mer prisvärd om man sätter pristaket på 6000 kr?
Talar vi om nytt eller begagnat? Med eller utan objektiv? Jag tror att du får betydligt roligare med ett objektiv avsett för kameror med den mindre sensorn än med ditt 28-105, om det nu är ett sådant.
För 6000:- kan du få en begagnad D200 utan objektiv. Den har samma sensor som D80 fast mer avancerade funktioner och större hus av metall.
En begagnad D80 med 18-70/3,5-4,5 borde man kunna få för det priset, vilket kanske är lämpligare.
 
froderberg skrev:
Många hävdar att D80 är en bättre kamera än D200. Och att den enda fördelen som D200 verkligen har är att den är lite vädertätad.
Folk hävdar så mycket hit och dit. Det beror ju på vad man ska ha kameran till.
 
Motivera detta tack!

Bättre af, ljusmätning, vädertätning, fler fps, magnesiumhus, fler dedikerade knappar mm mm...
D80 är mindre och billigare kanske men d200 är en genuinare kamera...

Så tkr jag iaf...
 
D100 är en trevlig kamera. Dess största nackdel, är att skrivningen till minneskort är långsam. Fotograferar man RAW, så kan detta vara en begränsande faktor.
 
D100 är en trevlig kamera. Dess största nackdel, är att skrivningen till minneskort är långsam. Fotograferar man RAW, så kan detta vara en begränsande faktor.

En annan nackdel med D100 är att den inte hanterar Nikons blixtar m h a det nyare i-TTL/CLS systemet. Det gör att den gått bort för min del....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.