Annons

Nikon D80 i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonth89

Ny medlem
Hejsan. Hur mycket kan man använda tex en Nikon D80 i ,säg vinterkyla? Batteritiden har jag hört minskar men kan kameran ta skada av kylan?

Jag kunde inte hitta någon liknande tråd...

MVH/

Magnus

använde min d80 i alperna utan några som helst problem.. i en boblbee med specialgjorda fack tog den en hel del smällar också...

Vet inte om d80. Men jag kan säga att min 400D höll förvånansvärt bra i låga temperaturer. När det var -30 så höll batterierna hela dagen, tog nån bild då och då, annars låg den i min "triangelväska". Men sen när det blev nedåt -40 grader så frös batteriet efter att ha haft uppe den i ca 5 min och några bilder(iofs var inte batteriet helt fullt).

Den här kylan var ganska extrem, och vid sådanahär temperaturer så är det ändå så obarmhärtigt kallt att fota så att det inte spelar någon roll.

Antar att d80 har ungefär motsvarande prestanda i kyla.

/timo

Björn Röslett lämnade sin D200 i en snödriva när han skulle testa batteriet vid låga temperaturer och det var inga problem så det ska inte vara någon fara med kameran. Batteriet tappar kapacitet när det blir kallt. Det gäller alla Li-ion batterier och går tyvärr inte att undvika men dom tar ingen skada av det utan återfår sin kapacitet när man tinar dom igen.

Dock kan de lite billigare objektiven ta stryk i kylan. Mitt 18-135 höll inte för att par timmars vistelse ute i några minusgrader. Fick ett nytt som jag inte vågar ta med ut i kylan.

dannedansk skrev:
Vädertätade hus har det något med detta att göra?

ja o nej. Vädertätningen har ingen direkt inverkan på temperaturen...
den indirekta funktionen är att kameran blir tåligare mot kondens, vilket uppkommer när kameran flyttas mellan tempererade o otempererade utrymmen...

kondesen kan man minimera på otaliga vis (sök lite på det här i forumet), men överlag så tar vädertätningen hand om en del, om man än inte bara ska räkna med den...

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar