Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 fokuseringspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hej! Jag har en Nikon D80 och försöker hitta vart man ändrar så man får fokuspunkter på mer än ett ställe. När jag använder mitt fasta Nikkor 50 mm's vill jag ibland fota två personer så jag tänkte det vore fiffigt att använda. Använder mig av läge "A" på ratten.
Någon som vet vart man ändrar det? Tack på förhand.

Hej.
Tror inte det går att ha mer än en fokuspunkt i de "manuella" lägena P, S, A och M. Däremot kan du flytta var du vill ha fokuspunkten med "navigerings ratten". I "Auto" lägena används ibland fler fokuspunkter, men du kan inte välja vilka.

Man kan ju bara fokusera på en punkt i taget. Det går överhuvudtaget inte att fokusera på två punkter samtidigt med ett objektiv. Det man måste göra är att se till att skärpedjupet blir tillräckligt stort så att båda blir skarpa, och det gör man genom att välja en mindre bländare (större tal). Lägg kameran på stativ och/eller höj iso om slutartiden blir för lång.

Du kan förhandsgranska skärpedjupet genom att trycka på knappen som borde finnas på kameran nere till höger precis intill objektivet, och se om skärpedjupet räcker till.

Tack för svar, (ändra skärpeljupet har jag provat) dock hittade jag en sak nu som kanske underlättar, i menyn om man ändrar "Mittersta AF-omr" till "vid zon" istället för som den står inställd nu, "normal zon" så verkar det kunna bli lite bättre :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar