Annons

Nikon D80 eller D200 Dillemaaa!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ufokus

Ny medlem
Har fotat i 7år med mina canon cameror och det e dags att göra ett byte...

Kampen utspelar sig mellan Nikon D80 och D200
Priset spelar ingen roll jag vill bara göra det rätta valet.
Jag är en allround fotograf som gillar att fota mycket utomhus men jag fotar mycket inomhus också.
Har fotat mycket med Canon 20d och 5d innan!

Objektiv nikon 18-135mm ED DX eller 18-200mm ED DX VR II Vilken?

Ser gärna att folk som har nikon vana-kunskap svarar.

TACK
R.S
 
Jag gjorde det valet i vintras, om priset inte spelar någgon roll så finns bara ett alterantiv: D200.

Jag våndades nåt grymt över valet och dom 5000 extra som D200 kostar, men så här i efterhand så ångrar jag inte att jag valde D200.

Köp!

/Hasse
 
Jag våndades grymt över valet och valde D80 + SB800 + lite bra filter framför enbart D200.
Ångrar mig lite men det hade jag gjort med D200 oxo varje gång jag behövt blixten.

Det är inte lätt å leve!!

Objektiven är väl valet lätt om man får tro recensenterna 18-200 är lysande medan 18-135 medelmåttigt, vad jag kan förstå.
 
Alric skrev:
jag har samma problem, men vad är det man får för 5000kr mer?
I grova drag:
Byggkvalitet, 5bps(D80=3bps), dedikerade reglage för AF-område och mätmetod, möjlighet att använda manuella objektiv med bibehållen ljusmätning samt sämre batterilivslängd...

Personligen tycker jag dom 3 första väger upp den sista, men det är jag det.

/H
 
5bps i all ära. men jag menar 5000!? är det skilnad i menyer? mer instälnigar osv osv?
blir det bätre bilder med en d200?
 
Alric skrev:
är det skilnad i menyer? mer instälnigar osv osv?
Ja, D200 har avsevärt mer inställningsmöjligheter, men de flesta kanske inte har nytta av dem. Den har mycket större variationsmöjligheter när det gäller customisering av reglage och sådant också.

blir det bätre bilder med en d200?
Blir och blir... Det är fotografen som tar bilderna, inte kameran. Om kameran ger fotografen bättre möjligheter så KAN bilderna bli bättre. Sensorn är väl densamma, så den tekniska kvaliteten är det nog ingen skillnad på (förutom att D80 antagligen ger bättre JPG direkt ur kameran eftersom den är nyare).
Det handlar om att ha en kamera som man trivs med om som "gör som man säger åt den" att göra. Ju mer man som fotograf vill kontrollera, desto mer avancerad kamera "behöver" man. Men en bra fotograf kan förstås ta en bra bild med vilken skitkamera som helst ändå.
 
tack för svaren. käns som att jag kan börja med en d80 å sen när jag är lite mer van så kna man ju byta upp sig
 
Jag har själv en D200 och är supernöjd. Hade en D70 tidigare och numera går det myyycket smidigare att ändra inställningar utan att behöva gå in i menyer.
På jobbet har i köpt in en D80. En mycket bra kamera som är lik D200 i många avseenden. Men personligen tycker jag D200 är mkt lättare att jobba med. Mindre leta i menyerna.

Lycka till!
 
jag måste även slå ett slag för den rena ergonomin....

förutom det att jag behöver en kamera som tål lite stryk...

därför tycker jag (stora händer) att d200 är överlägsen d80... hoppa in i en foto butik och prova dem ordentligt... och ta den som är skönast att hålla i... en skön kamera använder man mer helt enkelt... sen är ju vikten en faktor också...

hade jag haft en striktare budget hade faktiskt både en beggad 30d och en d70 gått före en d80 även med batterigrepp...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.