Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 eller Canon EOS450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Elone

Medlem
Hej!

Jag har tänkt köpa en systemkamera och har kollat runt i alla butiker som finns i staden jag bor. Alla försäljare säger olika och ger olika råd men jag har kommit fram till att jag vill ha en NikonD80 eller en Canon EOS450D.

Det skulle vara kul att höra vad folk här anser om de båda kamerorna och vilken som är bäst. Vad rekommenderar ni?

Och vad anser ni om Liveview? Är detta någonting nödvändigt att ha eller går det precis lika bra utan?

Tack på förhand

Gabriella

Att svara på dessa frågor är svåra då det handlar om tycke och smak. Båda är bra kameror så du blir troligen inte besviken på deras bildkvalitet. Bäst är den som har ett handhavande som passar dig. Var beredd på att din fråga kommer skapa "hätska" debatter mellan olika kameraägare när de ska svara dig på din fråga genom att berätta om förträffligheten av deras kamera/märke :)

Live view är väldigt bra för fotografering på stativ så som macro , telefotografering för manuell fokusering, samt när man inte kan titta i sökaren (stående på ett bord mm). Själv använder jag den till att fota månen, för då kan man zooma 10x och ställa fokuseringen manuellt så att kratrarna blir skarpa. Men visst går det bra utan den funktionen.

Tack för svaret!
De får gärna debattera sina kameramärken här, det är bara bra för mig att få höra.

Jag lurar allvarligt på att byta upp mig till en D90 från D80.
Men det som just stör mig är live view och videofilmning och annat krafs.
Tycker inte man har nån större nytta med live view och sen drar det en massa batteri också.

Det går väldigt bra utan Liveview, lika bra i stort sätt men använder det ofta.

Just nu känns det inte som D80 är så billig längre, fast det finns kanske en del butiker som fortfarande säljer den till fina priser. Betala inte för mkt bara. Detta paket hos japanphoto skulle jag annars beställa

http://www.japanphoto.se/product/di...ikon-digital-systemkamera-d90-af-s-18-105-vr/

Ett bra pris helt enkelt, fast en bit dyrare än 450D tyvärr...

Men nästan det ända som för mig talar mot 450D är det lilla greppet, men det är ju lite fråga om tycke å smak. Å D80 tycker jag har en för gammal sensor, å är inget jag skulle rekomendera i första taget, så det är mkt tyckanden från min sida:)

Allemyr;1304729. Just nu känns det inte som D80 är så billig längre sa:
Vad är för mycket? Den D80 jag tittade på idag kostade 6000kr. D80 känns också tyngre och stabilare än EOS450D vilket jag tycker känns bra när man håller i den, men det kanske inte spelar så stor roll egentligen?

Glöm inte bort att kolla objektiven du kan tänkas vilja ha i framtiden. Som Nikonägare är jag ju avis på Canons fina utbud av objektiv. Det som lockar mycket är väl deras olika 70-200, men även mycket annat finns ju i flera olika uppsättningar, samt ett enormt utbud av begagnat.
D80 verkar ha gått upp i pris då den ersatts av D90, fanns ju för 5000 inkl. 50/1.8 för inte så länge sen bland annat. Den har väl utgått nu.

Hur som helst, lycka till...det behövs nog för ju mer man läser ju mer blir det att ta reda på :D

Jag är inbiten Nikon-användare sedan slutet av 60-talet, så mitt råd är knappast objektivt. Varför Nikon? Byggkvalitet, ergonomi och tillförlitlighet. D80? Nja, visst får du en bra kamera, men den har några år på nacken. Uppgraderade själv från D50 till D300 för ett knappt år sedan, och skillnaden är enorm. Nu när D700 kommit bör D300:an sjunka i pris. Så om jag var du skulle jag skippa D80 och istället gå på en D300. Grymt bra kamera - men ganska tung jämförelsevis ...

Allemyr;1304729. Just nu känns det inte som D80 är så billig längre sa:
Vad är för mycket? Den D80 jag tittade på idag kostade 6000kr. D80 känns också tyngre och stabilare än EOS450D vilket jag tycker känns bra när man håller i den, men det kanske inte spelar så stor roll egentligen?

Lite av ett gränsfall tycker jag, för ett par månader och som redan nämnts så såldes den för 5000 kronor och då ingick 50 1.8. Vilket objektiv skickar dom med i den aktuella fotobutiken?

Det är trots allt en kamera som är 2 och ett halvt år, men visst den presterar fortfarande bra. Men D90 är ett stort lyft från den, och med den där 18-105 VR får du ett brett omfång och bildstabilisering, men så kostar den 9000 kronor, vilket kanske kan vara för mkt att lägga på en kamera.

Om du trivs bättre med Nikon's grepp å ergonomi tycker jag du ska välja en sådan i detta fall, absolut!

hejsan.

båda kamerorna presterar bra. man kan läsa hur många recentioiner som hälst utan att för den delen bli klokare.

mitt tips är att hålla i både d80 och eos-450d och helt enkelt känna efter vilken som ligger bäst i handen.

jag för min del tyckte d80 var bäst då den låg bra i min hand, medans eos-450 har något för litet grepp.

vad beträffar LV är det hugget som stuget, allt beror på vilka motiv du tänk dig att fota. eller vilka vinklar.

i vilket fall som hälst kommer du bli nöjd .

Lite erfarenhet, men...

Har nyss köpt D90 utan tidigare erfarenhet av digital systemkamera och är helnöjd. LV har jag redan efter en månad använt flera gånger i kluriga situationer. Beror på hur du ska fota. Lycka till

Ja okej, vet inte riktigt vad som finns istället för just 6000 kronor. Och med ett 18-55 känns d som ännu lite mer gränsfall:), 18-70 å 18-135 har väl varit dom vanliga, där 18-70 ofta rankats högst.

Nu har dom ju höjt priserna hos japanphoto, men om du har närheten till göteborg finns det ju ett sådant här erbjudande nu tills på söndag.
D90
batterigrepp
och 18-105 VR

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1306261#post1306261

Väldigt prisvärt mot D80 med 18-55, men ändå 3000 kronor mer, ja det är nog mitt sista tips...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar