Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d80 eller canon eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

saimoon

Ny medlem
jag har börjat kolla på en system kamera har tidigare haft en vanlig digital kamera (panasonic dmc-fz8). Jag har kollat på nikon d80 och canon eos 450d men har svårt att välja.vilken rekomenderar ni ? fördelar och nakdelar på kamerorna. jag fotar sport, jakt och fiske. kan det var svårt att lära sig använda dem?
 
Tufft val, men jag skulle nog ändå gå på Canon 450D. tror den har något bättre af och lite bättre brusbild. Sen så har canon fler gluggar upp till 200 mm att välja emellan, samt fler objektiv med is. Jag tycker också att du bör känna o klämma på husen innan du bestämmer dig. Har du när till mediamarkt så finns nog alla möjliga hus i liknande prisklass att jämföra med. Pentax K200 är också en stark kandidat i segmentet.
 
Som Canon fundamentalist borde jag kategoriskt säga 450d men Nikon D80 är mycket kompetent och mer "fullvuxen" storleksmässigt.

Bildmässigt är 450d kapabel till högre upplösning, men i verkliga livet tror jag det betyder ganska lite förutom eventuellt dåligt ljus och höga ISO. Där har jag inte sett själv sett några jämförelser.

På cyberphoto kan du jämföra deras specar, ifall du inte redan gjort det.
 
Har själv en 450D och min pappa har Nikon D70 (som inte är alltför olik D80, gissar jag). Mitt intryck är att D80 är en "proffsigare" kamera och allmänt mer rejäl, både att hålla i och att jobba med. 450D är mindre, lättare och mer "plastig", men när det gäller bildkvalitet tycker jag det verkar som att 450D är minst i samma klass. Definitivt på högre ISO-nivåer i alla fall.

Jag är otroligt nöjd med min 450D, särskilt som jag ville ha en liten och nätt kamera, men jag tror du blir precis lika nöjd med Nikon. Som det alltid brukar sägas i såna här trådar: Gå till en butik och känn på kamerorna. I slutändan brukar det ofta vara känslan som avgör vilken man väljer.
 
saimoon skrev:
kan det var svårt att lära sig använda dem?

Det ska du nog inte vara rädd för. Bägge kamerorna har full automatik som du kan använda tills du vill styra mer själv. Det är bara lägga i drive och gasa, liksom. Till skillnad från bilen finns det dock en (osynkad!) manuell växlelåda inbyggd också.

Per.
 
Kan inte så mycket om Canon, men man ser ju bra resultat och säkert skulle du bli nöjd med båda kamerorna!! Jag valde mellan Canon och Nikon. Mitt val föll på just D80, och jag är helnöjd. Det som avgjorde till stor del var ergonomin. Så, som redan sagts här. In och kläm på kamerorna.
 
ja då delvis , har varit å känt på båda kamerorna och visst 450d kanse känns lite plastig och så men den är lite mindre och behändigare vilket är jag tycker om när man bär med den. sen verkar sjäva prestandan vara så lika , och 450d får jag för ett bättre pris. :)
 
saimoon skrev:
ja då delvis , har varit å känt på båda kamerorna och visst 450d kanse känns lite plastig och så men den är lite mindre och behändigare vilket är jag tycker om när man bär med den. sen verkar sjäva prestandan vara så lika , och 450d får jag för ett bättre pris. :)
Jag kan tänka mig att 450D tom är något vassare bildmässigt. En klar fördel med 450D är att det batterigreppet känns solidare än de till Nikons kameror, förutom det till D300 som lär vara bra. Men den är ju inte med i leken. 450D med batterigrepp känns riktigt gediget.
 
paul innergård skrev:
tror den har något bättre af och lite bättre brusbild.

Kan säga dig att de 450d jag har testat lider av väldigt mycket brus, däremot är jag mycket positiv till D80. Den känns mycket rejälare och det går inte rikigt att jämföra dessa kameror med varandra, en mer ämplig jämförelse skulle vara 450d och D60.
 
Tocaermo skrev:
Kan säga dig att de 450d jag har testat lider av väldigt mycket brus, däremot är jag mycket positiv till D80. Den känns mycket rejälare och det går inte rikigt att jämföra dessa kameror med varandra, en mer ämplig jämförelse skulle vara 450d och D60.
OK, trodde den var likvärdig med 350D sett till brus. Men det är iofs lite fler pixlar som skall trängas på samma yta.
 
Simon, innan du bestämmer dig... kom ihåg att inte bara titta på kamerahusen. Kolla in objektiven Canon/Nikon har också.
 
Tocaermo skrev:
Kan säga dig att de 450d jag har testat lider av väldigt mycket brus, däremot är jag mycket positiv till D80. Den känns mycket rejälare och det går inte rikigt att jämföra dessa kameror med varandra, en mer ämplig jämförelse skulle vara 450d och D60.

Nån som vet om det är stor skillnad mellan D70 och D80 när det gäller brus? För min pappas D70 brusar klart mer än min 450D. I övrigt är det dock en bra kamera, kanske jag ska tillägga. :)
 
D70 är en väldigt tidig modell och brusar givetvis relativt mkt med dagensmått mätt men är fortfarande en kompetent kamera.

Tomas har du ngt test där det visar på att 450D brusar mkt? Eftersom den är ett steg nyare än D80 så gissar jag bara på att den borde ha lägre brus än D80.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.