Annons

Nikon D80 eller Cannon 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Ett par av mina vänner fotar väldigt mycket med sina systemkameror och de har fått mig att bli intresserad av just foto. Jag har lite över tiotusen att röra mig med. Tänkte köpa en Nikon D80 eller Cannon 400D med objektiv och standardtillbehör.

Jag är mest intresserad av "utsiktsbilder"/landskapsbilder. Inte så mycket porträtt.

Vilken håller högst standard anser ni?

Är det dumt att köpa en begagnad, blir det mycket billigare?

Tacksam för alla svar!
 
Nikon D80 & D70.

De har flera olika objektiv + tillbehör. Fördelen med ifall jag skulle köpa en D80 är väl kanske att de skulle kunna hjälpa mig med Nikon mer. Samtidigt så vore det kul att komma med nått "nytt" så att säga.

Min personliga åsikt är att D80 verkar bättre än D70 vet inte vad ni tycker om det...
 
Skaffa nikon sånna fall även fast det gör ont att säga det.
Då kan du ju snylta på dina kompisar.
Eller så skaffar du Canon och mobbar dina kompisar för dom använder nikon =)
 
När de gäller valet mellan D80 och 400D så är dom är i det närmaste identiska när det gäller bildkvalitet om du sätter på en kvalitetsglugg. Bilderna jag har sett från Canons kitglugg har inte alltid varit så roliga men som sagt med en bättre glugg så lär du få svårare att säga vilken av dom som är bättre....

Köp en Nikon eftersom du kan låna prylar av kompisarna. Ett lätt val för mig i alla fall. Om det sedan ska vara D70 eller D80 är en öppen fråga. 80:an har lite högre upplösning men som inte betyder så värst mycket i praktiken. Du lär endast märka av några större skillnader på stora utskrifter, typ A3 och då vid högt detaljerade motiv, eller när du behöver beskära bilderna.

Bägge är riktigt bra men om du har pengarna så anser jag att du borde välja D80 före D70. Den är helt enkelt modernare med en massa trevliga funktioner och finesser som inte finns på D70. Mer användarvänlig helt enkelt. Jag har en D100 (i stort identisk med D70) och en D2X som jag gissar D80 liknar mer när det gäller praktiska fínesser och här ligger D2:an hästlängder före. Funktioner som den förbättrade AutoIson är kanon. Finns även på D70/D100 men den är inte alls lika bra. Så här håller det på. Det mesta finns på D70/D100 men allt är mer utvecklat på de modernare modellerna.....
 
Senast ändrad:
Ifall ni hade kring 10 000kr hade ni då köpt D80 i min situation? Eller vet ni någon annan kamera utöver D80 eller 400D som kan vara värd att fundera över..?
 
Pentax K10D och med en tajtare budget även Sony Alpha. Det som talar mot Pentaxen är väl möjligen att den inte är en nybörjarkamera. Tekniskt avancerad och tex inga motivprogram, Sonyn är nog enklare att hantera i början. Båda har också bildstabilisering inbyggt i kamerahuset.
 
Senast ändrad:
Det spelar ingen roll vilken kamera väljer man för att börja.Men sen om du vill hålla med landskapsfotografering på allvar, borde du syfta på ff-sensorn. I sådant fall blir ditt val ganska begränsad.
 
För att då tappar man inte någon vidvinkel och bildkvaliten blir mycket högre.
 
Robin Gyllander skrev:
För att då tappar man inte någon vidvinkel och bildkvaliten blir mycket högre.


Men kantskärpan är ju så pass dålig på ff att en raktecknande 12 mm på aps-c förmodligen ger bättre skärpa i ett användbart utsnitt.

När man fotar landskap så behöver man väl oftast inte höga ISO och då har K10D bättre dynamiskt omfång än alla FF-kameror (raw). Även bättre färgöverenstämmelse om det har någon betydelse.

Enda fördelen jag kan se med FF är lägre brus på högre ISO och det är väl knappast ett viktigt landskapsfotokriterie.
 
papi skrev:
Men kantskärpan är ju så pass dålig på ff att en raktecknande 12 mm på aps-c förmodligen ger bättre skärpa i ett användbart utsnitt.

När man fotar landskap så behöver man väl oftast inte höga ISO och då har K10D bättre dynamiskt omfång än alla FF-kameror (raw). Även bättre färgöverenstämmelse om det har någon betydelse.

Enda fördelen jag kan se med FF är lägre brus på högre ISO och det är väl knappast ett viktigt landskapsfotokriterie.

Då får man väl skaffa dyra L gluggar.

Men jag tycker Idén med FF till en som ska skaffa sin första systemare är fel.
 
Robin Gyllander skrev:
Då får man väl skaffa dyra L gluggar.

Men jag tycker Idén med FF till en som ska skaffa sin första systemare är fel.


Det hjälper tyvärr oftast inte, kantskärpan blir ändå inte bra och rätt trist med suddiga kanter på en högupplöst landskapsbild.

Man får ju med automatik också större skärpedjup på en given blänadre med aps-c vilket också kan vara bra i sammanhanget.
 
Jag skulle hellre köpt Nikon D80. D80 har mer funktioner, även spot mätning som D400 saknar.

Kittobjektivet till de billiga canona kamerorna är inte mycket att ljubla för.

D80 har även mycket bättre hus än 400D. Min tjejpolare repade sin 400D första dagen med sin nagel. Så de är plastiga som folk säger.

Många klagar även på att 400D ergonomi, att den är för lätt, för liten och att man håller den kasst...
 
Skulle också gå på Nikon... Först ock främst för att jag själv valt Nikon. Tycker 400D är så liten i handen.

Och resonemanget att köpa Sony eller Pentax.... visst är de säker fina kameror, men begagnatmarknaden för spännande optik, går ju inte att jämföra.
Är man beredd att punga ut nypris för all optik är det en annan femma. Men som sagt detta är ju en "prylhobby", så det finns ju mängder av i stort sett oanvända grejjer att få begagnat.

Knalla i på en fotoaffär och känn på de två, och du har svaret i din hand! ;-)
 
Skulle oxå köpa Nikonkameran om jag vore i din situation men enbart för att dina polare använder samma märke.....

Annars så skulle jag ta den som ligger bäst i handen och då blir det nog D80 eller Pentax K10D

Mankan
 
Ja som sagt. Gå in o känn på båda två.
D80 gör inte dig besviken iallafall.
Sen som användare säger, Nikon's begg marknad är enormt mycket större än pentax sony etc.

Sen har du ju även förmånen att låna dina kompisars objektiv om jag förstått rätt

In i en fotoaffär. Kläm på allt o annat, Fotta expiditen :)
 
Kolla även på en Nikon D50. Den ger bättre färger direkt ur kameran enn D70 när du fotar jpg. Du kan köpa den med kit-gluggen för under strax under 5000 kr. Sen har du 5000 kr till ngon bra extra glugg eller en bättre standar glugg - typ Tamron 17-50/2,8 el Sigma 18-50/2,8
Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.