Annons

Nikon d7100-lampa minneskort slocknar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peeperman

Ny medlem
Hej!
Är nybörjare. Fick min Nikon d7100 för ca två v sedan, så jag "känner" inte kameran väl. Var nyligen utomhus och fotograferade ett antal bilder. Upptäckte då att det inte gick ta fler bilder. Avtryckaren kan tryckas ner, men ingen bild tas. Såg då också att åtkomstlampan för minneskortet lyser hela tiden. Lampan fortsätter lysa trots att kameran är avlsagen.

Uppskattar att jag fotat ca 170 bilder, och är naturligtvis rädd om de bilder som jag har.
Vad kan jag göra? Åtkomstlampan lyser som sagt, hela tiden även när kameran är avslagen. Hur får jag lampan att slockna? Är rädd om mina bilder, och vill inte förlora dem.

Jättetacksam för råd och hjälp. Är nybörjare och rådvill.
 
Bufferten är full. Lampan lyser för att kameran sparar ner bilder på kortet. Tycker du att det tar för lång tid så kan du köpa snabbare minneskort.
 
Det hände mig också med min D7100. Verkade som den hängt sig i samband med att den sparade bilden till kortet.
Men som med alla tekniska prylar så kan ju sådant här inträffa och vanligaste sättet att lösa problemet är en omstart.

Jag tog ur batteriet ur kameran och satte i det igen så funkade allt normalt efter det. Så testa du att göra så. Men skulle du få problem flera gånger med detta bör du lämna in kameran.
 
Tack för svar!
Lampan slocknade efter ca 1 tim, så det löste sig så. Tappade däremot några bilder.
Läste några artiklar där tidigare Nikon modeller haft problem med detta, och kallades "Green light of Death". De kamerorna har de fått lämna in för åtgärd. Hoppas det inte uppstår igen för min del. Vill inte vara utan kamera nu under sommaren. Jag vill ju ha möjlighet att fota mycket och lära mig kameran så klart.

Hoppas det här var en engångshändelse och inte uppstår igen.
 
Tack för svar!
Lampan slocknade efter ca 1 tim, så det löste sig så. Tappade däremot några bilder.
Läste några artiklar där tidigare Nikon modeller haft problem med detta, och kallades "Green light of Death". De kamerorna har de fått lämna in för åtgärd. Hoppas det inte uppstår igen för min del. Vill inte vara utan kamera nu under sommaren. Jag vill ju ha möjlighet att fota mycket och lära mig kameran så klart.

Hoppas det här var en engångshändelse och inte uppstår igen.

Jag har haft liknande problem men inte så lång tid, när jag haft trasiga minneskort. Kameran har helt enkelt misslyckats med att skriva ner bilderna.

Byte av kort löste problemet, inte formattering.
 
Jag har haft liknande problem men inte så lång tid, när jag haft trasiga minneskort. Kameran har helt enkelt misslyckats med att skriva ner bilderna.

Byte av kort löste problemet, inte formattering.

En timme borde det inte ta att skriva ner bufferten till minneskortet. Max en minut. Jag tror snarare att det är något fel på minneskortet än på kameran.

Vad som händer är att kameran misslyckas att skriva till en plats på korten, sen prövar kameran en ny, går inte det heller så fortsätter den.

TS: Har du provat med ett annat minneskort, av en annan typ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.