ANNONS
Annons

Byte av kamera, Nikon D7000 eller D7100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du är nog ganska ensam om den uppfattningen. Tester av alla de slag visar att det bästa glaset är i mitten...

Ja, det bästa glaset är i mitten. Frågan är om det är tillräckligt bra, dvs har tillräckligt hög linjeupplösning, i mitten och halvvägs ut mot kanterna för att det ska se skarpt ut på den pixeldensitet som kameror som D3300, D5300 och D7100 har, för att inte tala om Nikon1-kameror.

Om man jämför 1Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 VR med vanliga Nikon 70-300mm f/4.5-5.6 VR så har den förra märkbart högre linjeupplösning. Fast MTF-kurvan slutar vid 8 och inte vid drygt 20.

Objektiv som är gjorda för att teckna ut en större bildcirkel är inte lika skarpa i mitten som de som är gjorda för att teckna en mindre cirkel. Det är något man märker när man monterar mellanformatsoptik på en vanlig systemkamera eller vanlig Nikon-F optik på en Nikon1-kamera. Då märks effekten tydligare än FX optik på en DX-kamera där skillnaden trotts allt är rätt liten.

Man behöver nog inte mäta speciellt noga för att se att många objektiv har sämre skärpa i hörnen och en del vinjettering.

Den optiska kvaliteten är säkert jämförbar, men just vidvinkel är det område där FF-kameror har störst fördel över crop-kameror. För tele och macro är det tvärt om.

Du menar att ett EF-S 17-55/2.8 är jämförbart med Canon 24-70 2.8 II? Jag tror inte det, men vi kan ha olika uppfattningar..:)

Nu frågar inte TS efter det absolut superbästa, utan vad hon vill välja mellan D7000 och D7100.
D7100 tror jag nog är den bästa APS-C kameran på marknaden i dag, och som genom den förbättrade autofokusen blir mycket allround. Tror att D7100 också kommer att stå sig bättre flera år framåt. kollar man DXO Mark så blir man häpen över hur väl den står upp i början på ISO-skalan mot sin storasyster D600.

//Bengt.

Nu frågar inte TS efter det absolut superbästa, utan vad hon vill välja mellan D7000 och D7100.
D7100 tror jag nog är den bästa APS-C kameran på marknaden i dag, och som genom den förbättrade autofokusen blir mycket allround. Tror att D7100 också kommer att stå sig bättre flera år framåt. kollar man DXO Mark så blir man häpen över hur väl den står upp i början på ISO-skalan mot sin storasyster D600.

//Bengt.

Ja, i vart fall den bästa från Nikon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar