** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Jag är intresserad av en Nikon D70s. Upplösningen är inte den högsta men det skall man väl inte stirra sig blind på. Det ser ju ut att vara en "trevlig" kamera. Vilken typ av yrkesmässig fotografering duger den till?
Tacksam för svar.

Från en okunnig

Den duger till det mesta förut till riktigt stora kopior. En nackdel är att den inte har urtag för studioblixtar men det kan man lösa med en adapter.

Jag kan bara säga en sak, jag har en D70S och är ruskigt nöjd, på den sitter det ett sigma 28-70/2.8 och den funkar ypperligt. jag rekommenderar dig starkt att köpa den om du är intresserad.

Nisse-Nisse skrev:
d på. Det ser ju ut att vara en "trevlig" kamera. Vilken typ av yrkesmässig fotografering duger den till?

Vid yrkesfoto är det främst ljus och optik som spelar roll. Kamerahuset är mindre viktigt. Det finns press- och modefotografer som kör med D70 eller motsvarande Canon (10D).

Med skarp optik räcker upplösningen väldigt långt. Kameran är tillräckligt skarp och bra för allehanda fotografering.

Re: Re: Nikon D70s

froderberg skrev:
Vid yrkesfoto är det främst ljus och optik som spelar roll. Kamerahuset är mindre viktigt. Det finns press- och modefotografer som kör med D70 eller motsvarande Canon (10D).

Med skarp optik räcker upplösningen väldigt långt. Kameran är tillräckligt skarp och bra för allehanda fotografering.

Håller med fullständigt.. bättre att lägga pengar på
en eller flera vettiga objektiv än att slösa alla sina pengar på det vassaste huset..

Appropå om upplösningen räcker eller inte så kan du kolla in den härdiskutionen.

När det gäller studioblixtutag kan man även göra så att man ställer ner blixtstyrkan på 1/16 och låter studioblixten slava, den inbuyggda blixten är då så svag att den inte märks om du kör på bländare 8 eller uppåt.

Greven

Upplösningen

Jag har beställt ett antal posters 30x45. Pixlarna räcker definitivt till för detta i alla fall. Jag ser till att interpolera bilden så slipper man "jaggs". Det blir riktigt bra!!

Populär kamera. D70s kit verkar vara slut på de flesta ställen och Nikon har svårt att ge några leveransbesked.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar