Annons

Nikon D70s vs. D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaSkum

Medlem
Ja, Jag hade tänkt mig att köpa en systemdigital kamera, jag går just nu en media linje och har provat D70s är jätte sugen på att köpa en sådan men jag har inte så jätte stor inkomst så såg jag D50 och den var mycket billigare. Jag jämförde dem med varandra jag hittade inte så stor skillnad mellan dem, men jag har inte provat D50 så det kanske är stor skilnad mellan dem ändå när man använder den. Dem värkar så lika men varför så stor pris skillnad?? skulle ni kunna tipsa mig vilken av dessa jag ska köpa om man vågar köpa en D50 om den är lika bra som D70s. D70s är ju hur go som helst.
Mvh Anna
 
"Jag jämförde dem med varandra jag hittade inte så stor skillnad mellan dem, men jag har inte provat D50 så det kanske är stor skilnad mellan dem ändå när man använder den."
Ja som jag skrev i första inlägget så vill jag veta om någon som testat på dessa kameror om det är stor skillnad mellan dem är det lika stor skilnad mellan dem som storleken mellan en fluga och en elefant eller är det lika stor skillnad som mellan Nokia 3310 och 3330?.
Jag har kollat upp skilnader och försökt hitta "fakta" om dem båda för att se om man kan köpa en d50 eller inte. så tänkte jag humm... jag kan se om folk på Fotosidan vet något om dem kan hjälpa mig med detta och säga vad dem tycker.. så jag tycker att ni kan vara snälla och hjälpa mig. jag behöver verkligen hjälp.
 
När jag valde mellan de två kamerorna så hängde det inte på priset att jag valde D50:n utan det faktum att du får bättre jpg-bilder direkt ur kameran med en D50, bl.a. pga. mindre brus särskilt vid högre ISO-tal.Bra om man inte har tid eller vill sitta framför datorn och justera bilder.
Öka skärpan ngt. och underexponera 1/3 som standard så blir det kanonbilder med D50:n.

De mesta som D70:n har klarar jag mig utan
och är inga problem att jobba sig runt via bl.a. menyerna istället.

Det jag undrar bara är om auto-fokusen är tillräckligt snabb tillsammans med mitt ( ngt. långsamma ) teleobjektiv när jag ska fota motortävlingar i sommar.
Hänger den inte med gör inte D70: det heller, utan då får jag ta och kika på en D200 istället.

På det utmärkta D50/D70-forumet på dpreview.com har denna fråga ställts och besvarats många gånger, där finner du säkert mkt. mer info i frågan, sedan dyker det säkert upp lite fler åsikter även här.
 
I denna tråd redogör jag ganska bra och (tycker jag) lättbegripligt vad skillnaderna är:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51321&highlight=d70+d50

D50 är en mycket bra kamera, utan tvekan. En stor del i skillnaden i pris om man jämför de två kiten med varandra är att det följer med ett betydligt bättre objektiv med D70:n.

Om man behöver det bättre objektivet och/eller de extra finesserna är ju upp till var och en att avgöra.
Vad gäller bildkvalitet osv så är de mycket lika och det har tagits mången bra bild med D50. :)
 
Efter att ha läst Roberts redogörelse för skillnaderna mellan dem & ha klämt lite på de två i butik så tycker jag såhär. Om man tänkt använda RAW samt har pengarna så skulle åtminstone jag valt D70S av dessa, som sagt så får man ju ett bättre kitobjektiv till den också.

D50 må ge bättre resultat i Jpeg men ergonomiskt sett, exempelvis att D50 bara har en inmatningsratt, så tycker jag att D70 känns klart rejälare. Ang. detta att D50 ska ge bättre resultat i Jpeg har jag bara läst om & jag antar att det, som vanligt med DSLR:s, är små skillnader som gäller.

Jämför de två & känn efter om detta är något du kommer att bry dig om, jag har själv oerhört svårt för att tänka mig att leva utan två inmatningsrattar på en DSLR men självfallet så fungerar det även med en & det man inte är van kanske man inte saknar...

//Larsa
 
Men kan man inte köpa nya objektiv till D50. För jag vet iaf att man kan köpa objektiv till D70s. på skolan så har vi en massa olika objektiv till kamerorna.

Så ni menar att D50 är nästan lika bra som D70? Undra varför priset är så stor skillnad =/
 
Om du för det mesta ska fota manuellt kan D70s två rattar vara lite enklare att handha även om jag tycker det funkar bra med en ratt och att man sedan håller ner bländarknappen när man vill skruva på bländaren.

Likaså om du har behov av att ofta kontrollera skärpedjup så finns den knappen bara på D70 medans du på D50 får ta en provbild och kolla på displayen istället. Bökigt om man använder funktionen ofta vid tex macrofotografering.

Om du ofta kommer att ägna dig åt nattfotografering med mycket skruvande på inställningar så kanske det är viktigt med den belysta toppdisplayen som finns på D70. Kör du D50 i de situationerna får du titta i sökarens display istället eller ta med en liten ficklampa för att se de inställningar som bara syns på toppdisplayen och som saknas i sökaren, tex ISO.

Förutom de här lite udda funktionerna är skillnaderna små och för de flesta är de kanske mer nytta att lägga extrapengarna på något mer objektiv eller kanske någon annan utrustning om man har en begränsad budget.

Oavsett vilken kamera du köper kommer du nog att vilja köpa ett nytt hus om ett antal år och då kanske de är roligare att ha lagt extrapengarna på ett par objektiv, stativ, blixt eller annat som du kan fortsätta använda med nästa kamerahus.

/Fredrik (Nöjd D50 ägare).
 
AnnaSkum skrev:
Men kan man inte köpa nya objektiv till D50. För jag vet iaf att man kan köpa objektiv till D70s. på skolan så har vi en massa olika objektiv till kamerorna.

Så ni menar att D50 är nästan lika bra som D70? Undra varför priset är så stor skillnad =/

Visst kan man köpa nya objektiv till D50. Skillnaden är att objektiven i kiten är "rabatterade" bara, och därför mer prisvärda än om man köper dem lösa.
Har du möjlighet att låna objektiv i skolan medan du går där så är det ju bra, såklart. :)
Sen ska väl tilläggas att kitobjektivet till D50 inte är DÅLIGT, bara inte lika bra som det som följer med D70:n. :)

Skillnaden mellan de två husen är väl något i stil med 1500kr, och detta får man ju betala för de extra finesserna och rattarna.
Köper man kiten är skillnaden lite större pga att objektivet till D70:n är bättre och därför kostar lite med.

Gör som Larza säger och åk och kläm på D50:n i butik, om du har möjlighet, och se vad du tycker. Den saknar, som sagt, vissa funktioner jämfört med D70 och sedan är den en aning mindre åxå.
 
...fast prisskillnaden blir större om man handlar från Tyskland. På technikdirekt får man en D50 för ca 4.400:-.
 
Samma fråga - D50 blev svaret

I november hade jag precis samma fråga. Hade en F90 och skulle byta till digitalt.
D200 fanns inte ens på papper för oss konsumenter(hade ändå varit för dyr), så valet var D70s eller D50. Tillbringade en halv dag hos Scandinavian Photo och kände på båda, tillsammans med olika objektiv.
Det blev till slut D50, utan kit (pris ca 6100) och sen köpte jag blixt (SB-800) ett objektiv AFS 24-120VR. En D70s (hus) kostade då ca 8200.
Jag resonerade att skillnaden i husen var liten och en bra blixt och objektiv ger mig mer än husen. Ett digitalt hus blir troligen "gammalt" ganska fort så det kommer jag att vilja byta inom 2-4 år. Och då får jag inte tillbaka särskilt mycket, oberoende av hus. Men blixten och objektivet kommer att hänga med längre.
Jag fotograferar till 100% med de s k PASM-lägena, mest A-läget (bländarstyrd tidsauto).
Nu har jag tagit ca 1500 bilder och kan konstatera följande:
- kvaliten på både bilder och hus är mycket bra.
- jag saknar inte nedbländningsknappen som jag hade på F90 och ibland använde. Är jag osäker så tar jag en testbild och kollar. Får då samtidigt koll på ljus mm.
- de gånger jag kör helt manuellt, får man trycka ned en knapp på ovansidan (+ ratten) för att välja tid, bländare väljare jag direkt med ratten. Fortfarande inget jag saknat. När jag kör manuellt har jag ofta gott om tid. Jag jobbar mer med bländarkompensation och A-läget, vilket fungerar perfekt. Ger mig samma koll. Och jag kan ta 50 bilder om jag vill, eller är osäker. Det är ju fördelen med digitalt.
- ljus i displayen på ovansidan. Det saknar jag!!

Antagligen hade jag varit mycket nöjd om jag valt D70s, och försvarat det valet. Troligt att jag köpt ett kit i så fall (hus + 18-70). D50-kit tycker jag har för dåligt zoom-omfång och kvaliten verkar diskutabel.

Jag kan bara konstatera att jag är mycket nöjd med mitt val och inget jag ångrar. Framför allt blixten är en riktig höjdare. Mellanskillnaden D50 - D70s betalar till stor del blixten.

Dock, jag saknar den högre kvalitet som jag fick med dia + F90. Marginalerna är mycket snävare, det är lätt att bilderna blir utfrätta eller kolsvarta i vissa partier. Men här tror jag inte att D70s hade hjälpt mig.

Ska påpeka att jag har några objektiv till, så valet av 24-120 var mest som allround (vilket det är perfekt som).

Jag har ställt mig en fråga, som jag inte har något svar på (kanske någon annan som kan svara). Med digitalt tar jag betydligt fler bilder (har dessutom gett mig nytändning), så kanske D50 har sämre kvalitet än D70s. Kommer jag att slita ut t ex spegeluppfällningen, om jag fortsätter i detta tempot och tar kanske 5000 bilder per år?? Vet inte.

Lycka till med era val!!
 
Senast ändrad:
Re: Samma fråga - D50 blev svaret

fyrman skrev:
Kommer jag att slita ut t ex spegeluppfällningen, om jag fortsätter i detta tempot och tar kanske 5000 bilder per år?? Vet inte.

Lycka till med era val!!

Ja isf lär jag får byta kamera flera ggr per år :D själv tar jag säkert minst 4000 bilder per månad, samt slutaren är väl dessutom testad för 100K exponeringar?
 
Slitaget på det mekaniska!

Tackar för det, då kommer den att hålla så länge jag finner den intressant.

Då tror jag att mitt val känns än bättre.

Tack Jimmy.

/Johnny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.