Samma fråga - D50 blev svaret
I november hade jag precis samma fråga. Hade en F90 och skulle byta till digitalt.
D200 fanns inte ens på papper för oss konsumenter(hade ändå varit för dyr), så valet var D70s eller D50. Tillbringade en halv dag hos Scandinavian Photo och kände på båda, tillsammans med olika objektiv.
Det blev till slut D50, utan kit (pris ca 6100) och sen köpte jag blixt (SB-800) ett objektiv AFS 24-120VR. En D70s (hus) kostade då ca 8200.
Jag resonerade att skillnaden i husen var liten och en bra blixt och objektiv ger mig mer än husen. Ett digitalt hus blir troligen "gammalt" ganska fort så det kommer jag att vilja byta inom 2-4 år. Och då får jag inte tillbaka särskilt mycket, oberoende av hus. Men blixten och objektivet kommer att hänga med längre.
Jag fotograferar till 100% med de s k PASM-lägena, mest A-läget (bländarstyrd tidsauto).
Nu har jag tagit ca 1500 bilder och kan konstatera följande:
- kvaliten på både bilder och hus är mycket bra.
- jag saknar inte nedbländningsknappen som jag hade på F90 och ibland använde. Är jag osäker så tar jag en testbild och kollar. Får då samtidigt koll på ljus mm.
- de gånger jag kör helt manuellt, får man trycka ned en knapp på ovansidan (+ ratten) för att välja tid, bländare väljare jag direkt med ratten. Fortfarande inget jag saknat. När jag kör manuellt har jag ofta gott om tid. Jag jobbar mer med bländarkompensation och A-läget, vilket fungerar perfekt. Ger mig samma koll. Och jag kan ta 50 bilder om jag vill, eller är osäker. Det är ju fördelen med digitalt.
- ljus i displayen på ovansidan. Det saknar jag!!
Antagligen hade jag varit mycket nöjd om jag valt D70s, och försvarat det valet. Troligt att jag köpt ett kit i så fall (hus + 18-70). D50-kit tycker jag har för dåligt zoom-omfång och kvaliten verkar diskutabel.
Jag kan bara konstatera att jag är mycket nöjd med mitt val och inget jag ångrar. Framför allt blixten är en riktig höjdare. Mellanskillnaden D50 - D70s betalar till stor del blixten.
Dock, jag saknar den högre kvalitet som jag fick med dia + F90. Marginalerna är mycket snävare, det är lätt att bilderna blir utfrätta eller kolsvarta i vissa partier. Men här tror jag inte att D70s hade hjälpt mig.
Ska påpeka att jag har några objektiv till, så valet av 24-120 var mest som allround (vilket det är perfekt som).
Jag har ställt mig en fråga, som jag inte har något svar på (kanske någon annan som kan svara). Med digitalt tar jag betydligt fler bilder (har dessutom gett mig nytändning), så kanske D50 har sämre kvalitet än D70s. Kommer jag att slita ut t ex spegeluppfällningen, om jag fortsätter i detta tempot och tar kanske 5000 bilder per år?? Vet inte.
Lycka till med era val!!