Annons

Nikon D70s premiär idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
... Men givetvis, helst så hade man haft det på samtliga :D

Japp, håller med!
Om jag jämför med min F100 (som har tre av fem korsformade) är den betydligt säkrare när det är mörkt och med ljussvaga objektiv.

Är det här nåt som är väldigt dyrt eller är det ytterligare ett exempel på hur tillverkarna väljer att medvetet hålla igen på de billiga modellerna (för att kunna ta mer betalt för semipro/pro)?

Riktigt så enkelt är det inte. Även om det är den mittersta fokuspunkten som är känsligast på en 20D så finns det motivtyper där de yttre punkterna fokuserar bättre.

Det är inte bara korstyp eller inte som är avgörande. Den mittersta fokuspunkten på 20D är inte bara av korstyp, den är också av högre känslighet.

De övriga punkterna antingen vertikala eller horisontella. Det ser du genom att titta på formen på punkterna.

--jalle

FredrikArvidsson skrev:
På 20D är det bara den mittersta fokuspunkten som det vertikala funkar på. Har jag för mig att jag läst i manualen. Så för bästa skärpa kanske man ska använda den mittersta punkten vid autofokusering..?

Jag hade en gång några exempelbilder men har slängt dem sedan länge, men ska försöka förklara.

En dag då jag satt och väntade på min fru så blev jag lite uttråkad och gjorde några experiment. Jag fokuserade på en bilantenn som var mycket smalare än fokuspunkten. När jag använde den mittersta fokuspunkten så hittade kameran inte fokus utan jagade (alternativt fokuserade på bakgrunden, jag minns inte riktigt).

Om jag använde en av de horisontella/liggande fokuspunkter, då fokuserade kameran på antennen. Jag provade ett par gånger med samma resultat.

Nu gör jag inget anspråk på att detta var ett vetenskapligt test eller ens ett vettigt motiv, utan min poäng är mest att det kan vara värt att experimentera för att lära sig sin kamera. Det kan komma tillfällen då du har nytta av experimenten.

En annan poäng är att jag tycker att det är dumt att ALLTID använda den centrala fokuspunkten och ignorera de övriga. Att jag själv i DE FLESTA FALL använder den centrala fokuspunkten är en annan sak.

Så ut och prova:)

--jalle

FredrikArvidsson skrev:
Kan du ge exempel på motivtyper som de yttre fungerar bättre på?

Tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar