Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D70s premiär idag?
- Trådstartare thefinger
- Start datum
D Gulliksson
Aktiv medlem
sagan skrev:
För att den är på tok för långsam.
Skulle inte Nikon släppa en ny firmware till D70 så den blir som en D70s, även när det gäller förbättrad AF?
Anders_Dahl
Aktiv medlem
sagan skrev:
Japp, men så är det ju alltid, vissa är (eller säger sig vara) helt nöjd med en kamera, andra missnöjda, allt beroende på vilka krav man har.
Samma sak kan du hitta i recensioner på nästan alla kameror, objektiv och andra produkter, inget märkligt med det.
Jag sa vad jag tyckte och du har sagt vad du tycker, precis som det ska vara
Alla har naturligtvis olika krav och upplever saker o ting olika, jag är fullt medveten om detta. Det var just detta jag ville visa med mitt svar.
Om du definierar "på tok för långsam" som cirka 0,1 sekund har du förmodligen rätt för det är väl jämförelse med 20D som gäller?
sagan
Avslutat medlemskap
Japp, det stämmer:Daniel VR6 skrev:
Skulle inte Nikon släppa en ny firmware till D70 så den blir som en D70s, även när det gäller förbättrad AF?
http://www.dpreview.com/news/0504/05042002nikon70firmware.asp
Nikon skulle knappast heller förbättra AF om de inte ansåg att det fanns anledning.
Anders_Dahl
Aktiv medlem
sagan skrev:
För din upplysning, en åsikt kan aldrig vara felaktig, endast fakta kan vara felaktiga.
Ett påstående (vilket jag tog det som) kan vara felaktig.
sagan
Avslutat medlemskap
D70:s AF tar ca 75% längre tid på sig än 20D:s AF...en sån stor skillnad märks mycket tydligt.Anders_Dahl skrev:
Om du definierar "på tok för långsam" som cirka 0,1 sekund har du förmodligen rätt för det är väl jämförelse med 20D som gäller?
Zoso
Aktiv medlem
Varför har inte Nikon förstått att många Semi-Pro fotografer önskar sig ett vertikalgrepp ?
Har väntat med köp och tog för givet att Nikon skulle göra ett vertikalgrepp till D70s, men inte då Jag har stora händer och fotar väldigt mycket vertikalt, samt tycker att jag får bättre stöd med ett vertikalgrepp när jag sätter på långrören. Så det får bli en 20D istället, får gräva djupare i plånboken förståss, men man får väl en riktig Semi-Pro kamera som har de tillbehör man behöver.
Har väntat med köp och tog för givet att Nikon skulle göra ett vertikalgrepp till D70s, men inte då Jag har stora händer och fotar väldigt mycket vertikalt, samt tycker att jag får bättre stöd med ett vertikalgrepp när jag sätter på långrören. Så det får bli en 20D istället, får gräva djupare i plånboken förståss, men man får väl en riktig Semi-Pro kamera som har de tillbehör man behöver.
sagan
Avslutat medlemskap
Det har nikon visst fattat, nikons semiprokamera heter D100, det märkliga är att D100 inte ersatts...Zoso skrev:
Varför har inte Nikon förstått att många Semi-Pro fotografer önskar sig ett vertikalgrepp ?
Vad som är mer märkligt är att de inte fattat att många med mer modesta krav gärna vill ha vertikalgrepp oxå (läs D70), canon har fattat det och erbjuder det med så väl 300D som 350D.
Anders_Dahl
Aktiv medlem
Trevligt att vi med den gamla (på tok för långsamma kan uppdatera vår AF.
Är det någon som vet mer i detalj vad som förbättrats ?
"Improved performance" kan ju vara mycket ...
"Improved performance for the 5-area autofocus system's Dynamic Area AF and Closest Subject Priority Dynamic Area AF modes"
Är det någon som vet mer i detalj vad som förbättrats ?
"Improved performance" kan ju vara mycket ...
"Improved performance for the 5-area autofocus system's Dynamic Area AF and Closest Subject Priority Dynamic Area AF modes"
sagan
Avslutat medlemskap
En skillnad ska tydligen vara att AF ska känna av när motivet rör sig, alltså en typ av intelligent AF, av samma typ som canon använder...som jag aldrig använderAnders_Dahl skrev:
Är det någon som vet mer i detalj vad som förbättrats
Inställningen är givetvis valbart.
Anders_Dahl
Aktiv medlem
Tänk om Nikon hade börjat använda CAM1300-sensorn i budgetmodellerna istället för CAM900. Då hade uppdatering till "s" (och prishöjningen) varit mer befogad.
Är det bara Nikon som snålar med de korsformade sensorerna (CAM900) eller är det likadant på Canon?
Är det bara Nikon som snålar med de korsformade sensorerna (CAM900) eller är det likadant på Canon?
sagan
Avslutat medlemskap
20D har full korsformad sensor, 350D har begränsad korsformad sensor.Anders_Dahl skrev:
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Vad är korsformad sensor för nåt?
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
sagan skrev:
Det betyder att sensorn reagerar på både horisontella och vertikala linjer.
Vad har man för nytta av det då?
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
På 20D är det bara den mittersta fokuspunkten som det vertikala funkar på. Har jag för mig att jag läst i manualen. Så för bästa skärpa kanske man ska använda den mittersta punkten vid autofokusering..?
sagan
Avslutat medlemskap
Japp, det är samma med 350D och de flesta andra kameror.
Det är bara de exklusivaste proffskamerorna som har fler, men inte ens dem har det på alla AF-punkterna, bara på några få.
Normalt är det väl mittersta man använder till 98%, så det är väl en viss logik där.
Men givetvis, helst så hade man haft det på samtliga
Det är bara de exklusivaste proffskamerorna som har fler, men inte ens dem har det på alla AF-punkterna, bara på några få.
Normalt är det väl mittersta man använder till 98%, så det är väl en viss logik där.
Men givetvis, helst så hade man haft det på samtliga
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Brukar mest använda den längst till höger när jag plåtar människor och håller kameran vertikalt.