Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon d70s och bulb???
- Trådstartare ISOflip
- Start datum
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
fast det är smartare att ta flera 30 sek exponeringar och sedan sätta ihop i datorn om det är tex ett stillastående landskap
andmag
Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
fast det är smartare att ta flera 30 sek exponeringar och sedan sätta ihop i datorn om det är tex ett stillastående landskap
ehh va?? hur menar du nu??
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
du lägger dom lager på lager i PS och och ändrar blandningsläget till ljusare (lighten). Finns även plugins och program som kan göra detta.
mannbro
Aktiv medlem
På vilket sätt är det smartare att behöva ta 10-20 exponeringar och klistra ihop i PS än att ta en exponering med slutartid på 5-10 minuter eller så?
Bortset från att det är extra jobb både vid exponering och efterbehandling så ökar ju risken för att rubba stativet när man är där och trycker i ett kör jämfört med om man står någon trygg meter från kameran och öppnar/stänger slutaren en gång med fjärrkontroll.
Bortset från att det är extra jobb både vid exponering och efterbehandling så ökar ju risken för att rubba stativet när man är där och trycker i ett kör jämfört med om man står någon trygg meter från kameran och öppnar/stänger slutaren en gång med fjärrkontroll.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det är en teknik som brukar användas för bland annat astrofoto. Slumpmässigt brus borde bli mindre med denna metod. Det finns flera program som används för detta ändamål om man inte vill göra det i Photoshop. Här finns ett sådant för PC och ett för Mac. Där står även lite om metoden.
Om du använder fjärrutlösare anser jag inte att risken att du rubbar kameran ökar nämnvärt med denna metod om man bara är noga och försiktig. Med en lång exponering är du också rökt om du sparkar till stativet.
Om du använder fjärrutlösare anser jag inte att risken att du rubbar kameran ökar nämnvärt med denna metod om man bara är noga och försiktig. Med en lång exponering är du också rökt om du sparkar till stativet.
mannbro
Aktiv medlem
Ett tips till er som har en multifjärr som klarar ccf-koder eller en handdator med fjärrkontrollprogramvara så går det att ladda ner koden för att styra D70/D50 etc här:
http://www.remotecentral.com/cgi-bi...1&file=ccf_templates/cameras/nik-dc-d70-2.zip
http://www.remotecentral.com/cgi-bi...1&file=ccf_templates/cameras/nik-dc-d70-2.zip
mannbro
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Det är en teknik som brukar användas för bland annat astrofoto. Slumpmässigt brus borde bli mindre med denna metod.
Har svårt att tänka mig att slumpmässigt brus borde bli mindre för att man delar upp den totala exponeringstiden i flera omgångar. Dessutom fungerar ju inte Long Exposure Noise Reduction, som tar en bild med samma slutartid direkt efteråt med slutaren stängd som den använder för att kompensera för att vissa pixlar är mer/mindre känsliga vid långa exponeringstider etc, om man gör så.
Mängden brus borde ju därmed öka. Eller?
EDIT: Hmm nu börjar det nog bli lite sent för att jag ska kunna tänka. Givetvis borde ju LENR funka även om man delar upp exponeringarna, även om man måste vänta på denna mellan varje exponering, så du kanske har rätt.
Senast ändrad:
maxzomborszki
Aktiv medlem
Nja, slumpmässigt brus är olika fördelat i bilden i olika exponeringar, det är nog definitionen på den typen av brus. Vid en exponering är det några pixlar som får annat värde än man skulle ana, vid nästa exponering är det andra pixlar som får "fel" värde. Tar man många exponeringar minskar man detta brus genom att medelvärdet "jämnar ut det". När man skannar film brukar man göra samma sak genom att man gör sk multipass-skanning, dvs man läser in samma negativdel 2, 4, 8 eller 16 gånger och så gör man en medelvärdesbild av detta.
Sen finns det systematiskt brus. Det kommer du inte åt med denna metod men med "dark frame subtraction" (ett annat namn för den brusreducering du nämner).
Exakt hela teorin bakom är astrofotograferna bättre på att förklara. De kämpar dagligen med detta.
Sen finns det systematiskt brus. Det kommer du inte åt med denna metod men med "dark frame subtraction" (ett annat namn för den brusreducering du nämner).
Exakt hela teorin bakom är astrofotograferna bättre på att förklara. De kämpar dagligen med detta.
Similar threads
- Svar
- 9
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 138
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K