Annons

Nikon D700s [spekulationer /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jahapp ... när kommer den?

Jag förväntar mig en 700-variant på D3s. Filmningen, ISO-talen är högintressant för min del och jag vill gärna ha en ... vad säger ryktena?

Tyckte filmning i kamerorna var löjligt när det först dök upp ... nu inser jag att jag måste ha det ... ser fram emot min första systemkamera med filmfunktion. Kan bli roliga projekt med film och bild tillsammans!

Har någon redan startat en sådan här tråd ... visa mig dit i så fall!

Vad jag har förstått så finns det väl inte några riktigt heta rykten om den än så länge, så det kan nog dröja. Jag är också sugen på att uppgradera från D300, för FF och filmningens skull. Dock, det finns ett stort men, ska jag lägga ut de pengarna så får de se till att fixa en filmningsfunktion som matchar konkurrensen (dvs 5D MKII) och filmar i 1080p...

Jahapp ... när kommer den?

Jag förväntar mig en 700-variant på D3s. Filmningen, ISO-talen är högintressant för min del och jag vill gärna ha en ... vad säger ryktena?

Tyckte filmning i kamerorna var löjligt när det först dök upp ... nu inser jag att jag måste ha det ... ser fram emot min första systemkamera med filmfunktion. Kan bli roliga projekt med film och bild tillsammans!

Har någon redan startat en sådan här tråd ... visa mig dit i så fall!

D800 kommer i Februari 2010 med 20 MP och video.

Det blir ingen D700s med 12 MP a´ la D3s.

Vem skulle köpa D3s om D700s med i stort sett samma prestanda för mindre än halva priset lanserades inom 6 månader?

Nikon säljer nog inte så många D3X för övrigt.

Senast ändrad:
Vad jag har förstått så finns det väl inte några riktigt heta rykten om den än så länge, så det kan nog dröja. Jag är också sugen på att uppgradera från D300, för FF och filmningens skull. Dock, det finns ett stort men, ska jag lägga ut de pengarna så får de se till att fixa en filmningsfunktion som matchar konkurrensen (dvs 5D MKII) och filmar i 1080p...

Ja, minst 1080p annars måste man ju vänta flera år till innan man uppgraderar.. *suck*

Önskar heller objektiv

Jag skulle heller önska att det kom ett 24-105 f4 vr för fx så som canons, fast gärna med lite mindre vinjettering, samt ett 70-200 f4 vr. Då hade jag köpt D700 som den är idag. 5d mark ii tvekar jag på då jag är mer förtjust i d700. Så jag tänkte att jag ska göra service på det jag har och hoppas att jag kan få det bästa av båda världarna längre fram :)
/Matias

Kan inte säga att 720 eller 1080 spelar så stor roll för TV...

När såg ni senast någonting högkvalitativt på den?

(ironisk. Och menar att bara för att bildens upplösning kanske blivit bättre, så har knappast produktionerna i övrigt blivit det. Min allra högst egna uppfattning dock)

D800?

Går också i funderingar till inköp i en Nikon FF. Just möjligheten till att få en bra filmkamera på köpet är ju en faktor till att man inte slår till på de D700 just nu.Lite trist faktiskt när man väl bestämt sig för att köpa ny kamera, så finns den inte i rätt märke. vart lite snål också då nikon höjde priset på D3s jmf D3 med 10 000.

Är det någon som jämfört var gränsen i upplösning går mellan D3 och D3x när man går upp i ISO. Har hört någon siffra att D3:an ger mer detaljer o mindre brus vid ISO över 3200.
Kör mest bilder i mindre storlek och frågan är ju om man vinner något på mer pixlar överhuvudtaget när man mest trycker ut bilder i max A3.

/Magnus

Jag tror personligen inte att det blir en D800 just nu...det mest logiska är en motsvarighet till D3s. Så som ryktet i länken beskriver D800 så låter det som ännu en fan-upgrade. Den stora sensorn används i D3X vars målgrupp primärt är studiofotografer. Vad en D700 skulle göra där är för mig inte riktigt klart. Yrkesfavoriten är fortfarande D3/D3s och D700/D700s (?) som ett rimligare alternativ för en större målgrupp.

Jag tror personligen inte att det blir en D800 just nu...det mest logiska är en motsvarighet till D3s. Så som ryktet i länken beskriver D800 så låter det som ännu en fan-upgrade. Den stora sensorn används i D3X vars målgrupp primärt är studiofotografer. Vad en D700 skulle göra där är för mig inte riktigt klart. Yrkesfavoriten är fortfarande D3/D3s och D700/D700s (?) som ett rimligare alternativ för en större målgrupp.

Tror du har rätt Henrik.

Låter fel att göra en 25-30000 tusan kr kamera med samma sencor som D3x.

Och slippa ut full HD nu precis efter D3s, passa inte for så var det också Full Hd i D3s.

Tror själv der kommer en D700s men samma sencor och video som D3s.

Och den får gärna komma snart , jag skal ha ny backup kamera... :)

Tror du har rätt Henrik.

Låter fel att göra en 25-30000 tusan kr kamera med samma sencor som D3x.

Och slippa ut full HD nu precis efter D3s, passa inte for så var det också Full Hd i D3s.

Tror själv der kommer en D700s men samma sencor och video som D3s.

Och den får gärna komma snart , jag skal ha ny backup kamera... :)

Summan av kardemumman av de rykten som florerar på nätet och de källor som anger att de har inblick i vad som komma skall härnäst är

1) Det blir ingen D700s med D3s sensor,

2) Det blir inte heller någon D700x med sensorn från D3x,

3) Det blir en ny kamera med en ny sensor på minst 18 MP men inte 24 MP dvs troligtvis 20 MP, 4-5 bps, 1080p video mm,

4) Tillkännagivande första kvartalet 2010 dvs februari/mars.

Frågan är om den nya kameran, D800, får bas-ISO 100 som D3x eller ISO 200 som D3s. Jag tippar det förra och ett ISO-omfång på 100-6400, Hi-1 och Hi-2 samt Lo-1.

Ska bli intressant och se om det kommer en uppföljare inom den närmsta tiden.
Är på väg att uppgradera till fullformat, är ju övertygad om att D700 räcker väl för mig, men känns surt att lägga så mycket pengar när man kanske en månad sedan får en ny modell för samma pris.

Jag vill ha:
- Samma sensor som D3s
- Seritagning på 8-9 bilder
- Filmning
- Samma storlek på hus som D700 med samma vertikalgrepp
- Samma AF som D3s
- Eventuellt inbyggd blixt ... kanske!

Jag vill att de bygger vidare på de sportiga funktionerna ... inte med inriktning mot studio!

Frågan är ju bara egentligen varför de skulle släppa en sådan kamera ... kanske är det dumt gentemot D3s ... hmmm ... men fint hade det varit :)

Jag vill ha:
- Samma sensor som D3s
- Seritagning på 8-9 bilder
- Filmning
- Samma storlek på hus som D700 med samma vertikalgrepp
- Samma AF som D3s
- Eventuellt inbyggd blixt ... kanske!

Jag vill att de bygger vidare på de sportiga funktionerna ... inte med inriktning mot studio!

Frågan är ju bara egentligen varför de skulle släppa en sådan kamera ... kanske är det dumt gentemot D3s ... hmmm ... men fint hade det varit :)

Fast det finns ju en sådan kamera, och den nämner du ju själv i ditt inlägg :)

Trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag vill faktiskt ha fler megapixel, minst 16. Jag beskär väldigt ofta till 5x4 formatet..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar