Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700s [spekulationer /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)
Trodde aldrig jag skulle säga det här, men jag vill faktiskt ha fler megapixel, minst 16. Jag beskär väldigt ofta till 5x4 formatet..

Kan tänka mig fler pixlar ... bara det inte äventyrar den sportiga inriktningen på kameran ... AF, serietagning, buffring mm. Jag fotar "sportigt" men alltid i raw.

Sen när är D700 en sportkamera??

Jag behöver: 1 bps, slutartider upp till 1/8000, korrigering av front/bakfokus på olika objektiv (som på D3) och minst 16 megapixel..

I ETT SMIDIGT KAMERAHUS SOM MAN ORKAR HA MED SIG!!! Fattar inte att det ska vara så svårt att göra en simpel enkel kamera i storleksklass med en gammal Nikon FM.

Precis som D700 er en lilla D3

Vill och tror jag de kommer med en lilla D3s

Sedan (rätt mig om det er fel) d70s har Nikon alltid gjort en "S" version.

Så som någon skrev, tror inte jag der kommer en D800 just nu, därmot troligan en D700s.

Och kanske raden i första kvartal 2010.....

Så som någon skrev, tror inte jag der kommer en D800 just nu, därmot troligan en D700s.

Ja ... fram med grejerna nu Nikon ... pengarna bränner i fickan :)

d-80 blev inte "s" och inte d-90 heller... :) Johan:)

Sen när är D700 en sportkamera??
...
Den är väldigt ofta använd i sportsammanhang. Till och med stora byråer som Bildbyrån kör D700 frekvent i sportsammanhang.

Med batterigrepp ger den 8 bilder i sekunden, vädertätad, fullformat, avskalbar (plocka av batterigrepp) för användning i t.ex. netcam-boxar, råfilbuffert på 39 bilder i okomprimerad 12-bitars nef och halva priset jämfört med D3. Där har du en hel del bra argument till varför många använder den till sport.

Jag har två stycken som jag nästan uteslutande använder till sport.

Senast ändrad:
Ska bli intressant och se om det kommer en uppföljare inom den närmsta tiden.
Är på väg att uppgradera till fullformat, är ju övertygad om att D700 räcker väl för mig, men känns surt att lägga så mycket pengar när man kanske en månad sedan får en ny modell för samma pris.

Jag väljer att se det lite positivare: När nu D800 (eller vad den får heta) kommer, så kan man få en nästan lika bra kamera för mindre pengar, d v s en beggad D700 från någon som bytt upp sig :).

http://nikonrumors.com/

Verkar ju nästan mer just nu som att det är D900 som är på g. I och för sig så behöver det ju inte vara just en D900, men nååånting är det i alla fall.
Själv ser jag gärna en FX-sensor i ett D90 hus. Det vore grymt lagom imo!

Slutade att vänta..

Väntade också på efterträdaren till D700:an men köpte istället en D3:a till kanonpris. Snacka om skillnad jmf med min D300. Även om det på pappret inte skiljer så mycket så är skillnaden brutal i verkligheten..och då pratar jag inte bara om sensorn.
Autofocus som alltid träffar rätt och dessutom är mycket snabbare.
9 bilder per sekund...och med skarpa bilder på hela serier.
100% sökarbild som desutom e stor (FF).

/Magnus

http://nikonrumors.com/

Verkar ju nästan mer just nu som att det är D900 som är på g. I och för sig så behöver det ju inte vara just en D900, men nååånting är det i alla fall.
Själv ser jag gärna en FX-sensor i ett D90 hus. Det vore grymt lagom imo!

Precis, FX-sensor i D90 skulle sitta som en smäck. En sån skulle jag till och med köpa även om video bara blev samma begränsade variant som finns idag, förutsatt att priset var rimligt.

Ska bli väldigt intressant att se vad som hittar på.

Frågan är om man ska vänta tills uppföljaren kommer eller slå till redan nu.

Jag har lagt ut min D300 på blocket nu och kommer ju relativt akut behöva en ny kamera.

Jag känner spontant att jag varken behöver fler megapixlar eller videofunktionen.

Så jag antar att jag redan själv gett svaret på frågan om vad jag ska göra ;=) He he!

Ska bli väldigt intressant att se vad som hittar på.

Frågan är om man ska vänta tills uppföljaren kommer eller slå till redan nu.

Jag har lagt ut min D300 på blocket nu och kommer ju relativt akut behöva en ny kamera.

Jag känner spontant att jag varken behöver fler megapixlar eller videofunktionen.

Så jag antar att jag redan själv gett svaret på frågan om vad jag ska göra ;=) He he!

Jag gjorde den uppgraderingen för några månader sen. D300 -> D700.
Det är den bästa affären jag gjort på väldigt länge!
Och precis som du behöver jag inte fler pixlar, men framför allt inte video!

Allra helst i ett D5000 hus.. mer orkar jag inte släpa med mig!

Hm, nä, där håller jag inte med, och det berör ett annat nikon-rykte som jag är lite orolig för: Att fler modeller, som efterföljaren till D90, kommer att förlora fokusmotorn.

Jag äger i dagsläget tre objektiv för FF, och samtliga kräver fokusmotor i kameran. En ny och bra FX-kamera utan fokusmotor skulle nog faktiskt få mig att fundera allvarligt på att byta system, om jag ändå skulle bli tvungen att byta alla objektiv :(

Tänk om man kunde få en FX-sensor med inte alltför många pixlar (d v s bra brusprestanda vid höga ISO) i ett kamerhus i stil med Nikon FG - litet, tåligt och stilrent. Gärna under 25 papp också.

Då skulle Nikon ha en helt unik kamera, men de vågar väl inte satsa på något så osäkert... Jag älskar verkligen min D300, och vill ha fullformat, men jag kommer aldrig att orka släpa med mig ett ÄNNU större hus.

Jag älskar verkligen min D300, och vill ha fullformat, men jag kommer aldrig att orka släpa med mig ett ÄNNU större hus.

Hur menar du nu? 700:an är ju i det närmaste identisk storleksmässigt. Väger lite mer gör den förstås.

Annars håller jag med rent generellt - och jag är övertygad om att FX sensorn kommer hitta ner i mindre hus.

Tänk om man kunde få en FX-sensor med inte alltför många pixlar (d v s bra brusprestanda vid höga ISO) i ett kamerhus i stil med Nikon FG - litet, tåligt och stilrent. Gärna under 25 papp också.

Då skulle Nikon ha en helt unik kamera, men de vågar väl inte satsa på något så osäkert... Jag älskar verkligen min D300, och vill ha fullformat, men jag kommer aldrig att orka släpa med mig ett ÄNNU större hus.

Leica M9 ;)

köpa d700 nu?

hej
med alla rykten....jag tänkte köpa en nikon d700....men vis av erfarenhet...om de släpper en ny modell om en månad typ , kommer inte d700 att gå ner i pris då, det har den ju inte gjort under den tiden den funnits.... ska jag verkigen köpa den modellen nu om det snart kommer en ny.....då lär ju priset gå ner.
det är ju rätt mycket pengar så man vill ju inte bli the last sucker.....

hej
med alla rykten....jag tänkte köpa en nikon d700....men vis av erfarenhet...om de släpper en ny modell om en månad typ , kommer inte d700 att gå ner i pris då, det har den ju inte gjort under den tiden den funnits.... ska jag verkigen köpa den modellen nu om det snart kommer en ny.....då lär ju priset gå ner.
det är ju rätt mycket pengar så man vill ju inte bli the last sucker.....

Om du kan klara dig utan en D700 ett tag tycker jag du skal vänta, det ser utt till något nytt er på gång.

Och i så fald kommer den gå ned i pris.

Jag väntar själv på den nya, jag vill inte riske köpa D700 nu också den nya kommer inom typ 3 månader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar