Annons

Nikon D700s [spekulationer /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)
ja , verkar klokt....bara det att jag ska på långresa till kina i februari o vore ju kul att ha riktigt bra kamera då....

D700 sticker ut genom att inte gått upp i pris pga den ekonomiska krisen så jag skulle vilja säga att den är prisvärd nu.
Efterföljaren kommer naturligtvis kosta mer för det är ju en av de viktigaste anledningarna för tillverkaren att släppa en uppdatering.

Imorgon köper jag D700. Tänker lite som föregående talare att när det väl presenteras en ny version kommer det dröja ett tag innan den går att köpa, och den kommer då troligtvis vara dyrare än D700.

Jag hoppas inte jag kommer att ångra mig...

Man måste komma ihåg tankegången som skiljer Nikon och Canon gällande video. Nikon har fördelen att med motion JPEG finns fler rutor med all information så det är lättare att plocka ut enstaka rutor som stillbilder om så behövs. 720p räcker för TV (blir samma som HD sändningar vad jag förstått). Canon har fördelen med högre upplösning och med AVCHD mindre hackigt mellan bilderna. Annars rek att det blir bättre flöde vid rörliga motiv eller panning att köra med 720p än 1080 även på Canons kameror.

Det blir väldigt spännande då efterföljaren till D700 kommer med högre upplösning. Att det inte kommit en "s" är intressant - låter som om man inväntar en större uppgradering, det har ju spekulerats från många håll om feb. Vad gör Canon? D700 är som kamera (analoga funktioner) i sig mer avancerad än 5DII - mer avancerad AF ffa. För mig som Canonägare som kör 1DsII p g a autofokusen skulle bli väldigt nöjd om Nikons kamera tvingade Canon att införa bättre AF i 5DIIs efterföljare. Då skulle man kunna släpa runt på en mindre fullformatare. Konkurrens är nyttig! Alla vi konsumenter tjänar på det.

hm , ja jag köper nog en, fast det kommer väl en ny dagen efter jag köpt den förstås....med skyhögt ISO som gör blixt överflödig.....vill ha den med till Kina, kan kanske låna en av en kompis...

Jag tror inte nästa version kommer ha så mycket bättre ISO-egenskaper än D700. Jag kan tänka mig att det är videofunktionen som kan bli intressant OM det kommer en ny version i februari.

D800, senaste budet är 24MP, (tidnigen pop. photo)
sensor+elektronik från D3X, låter logiskt, återvunnet är billigt,
passerar Canon 5DMKII i upplösning,
(pixlar säljer..)
blir samtidigt ett bra komplement för dom som kör D3s,
men också bra uppgradering för dom som har D700,
(förutom bruset kanhända..)
filmläge förståss,
samma tråkiga 95% sökare säkerligen,
sen lär det komma uppdateringar bland dom fasta gluggarna,
kort tele och vidvinklar,
och ett par nya telekonvertrar lagom till OS,
:)

köpte den igår...o 24-70/2,8 objektivet....dyrt...o tungt!!! men vilken skärpa! o jag kan fota i nästan mörker ju!! Jag är nöjd! man kan ju inte alltid gå o vänta på nåt bättre....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar