Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
nikon D7000
- Trådstartare tarragona
- Start datum
Rickard.v
Aktiv medlem
Min första tanke är ju att den är dåligt justerad från fabrik som många andra D7000. (2 av 2 för mig)
Men för att hjälpa dig behöver vi veta allt om hur du tagit bilderna.
Inställningar på kameran typ
Slutare, bländare, iso, VR on?
Stativ eller handhållen?
Sen vill vi gärna se en bild du inte är nöjd med.
Det kan finns så många orsaker & förklarningar........
Stativ eller handhållen?
tarragona
Aktiv medlem
Min första tanke är ju att den är dåligt justerad från fabrik som många andra D7000. (2 av 2 för mig)
Stativ eller handhållen?
hej!! har kollat i dag på min 7000 får jag ställa af på -20 för att få en tydlig bild har kollat mot andra objektiv får göra samma sak ,satt mina objektiv på en annan 7000 funka jätte bra .
p_stman
Aktiv medlem
då har du samma problem som mig då. jag måste också justera alla mina objektiv för fel fokus.
detta verkar vara vanligt på D7000
jag har:
Sigma 150-500 -> -11
Nikon 18.200 -> -9
Nikon 70-200 -> -17
jag måste justera alla min objektiv för bakfokus (eller om det är framfkous, har aldrig greppat vad som är vad, jag får i allafall fokus bakom objektet utan justering)
jag har:
Sigma 150-500 -> -11
Nikon 18.200 -> -9
Nikon 70-200 -> -17
jag måste justera alla min objektiv för bakfokus (eller om det är framfkous, har aldrig greppat vad som är vad, jag får i allafall fokus bakom objektet utan justering)
correctamundo
Aktiv medlem
En kollega köpte nyligen en begagnad D7000 och funderar på att sälja den pga. samma problem som er. Fokus hamnar helt fel och han är inte tappad bakom en vagn vad gäller tekniken.
Om han inte klarar av att fininställa AF så tycker jag det verkar som han är just tappad bakom vagnen vad gäller tekniken.
Något att tänka på med af-fininställning är att om man hamnar på + eller - 20 på ett objektiv och det inte räcker så skall det finnas mer justeringsutrymme att hämta med default/standard värdet. Man man kan dock inte ha något specifikt värde sparat på det objektivet (inte ens noll) för att kameran skall välja standard/default värdet istället.
Peter-L
Aktiv medlem
En kollega köpte nyligen en begagnad D7000 och funderar på att sälja den pga. samma problem som er. Fokus hamnar helt fel och han är inte tappad bakom en vagn vad gäller tekniken.
Jag har väl haft tur då. För jag har inte justerat fokus alls, och är oftast nöjd med där den hamnar. Blir det fel, så är det oftast pga stor bländare och eget "svaj". Men oftast bra ändå som sagt.
nikasp
Aktiv medlem
Googlar man på "D7000 back focus" så får man massor med träffar så det verkar inte bara vara skit bakom spakarna och user error som en del hävdar. Min kollega nämnde att det har hänt att han fotar en person men helt plötsligt kan få fokus på ett träd en meter bakom. Inget han råkat ut för på sin gamla Nikon D80.
Jag har väl haft tur då. För jag har inte justerat fokus alls, och är oftast nöjd med där den hamnar. Blir det fel, så är det oftast pga stor bländare och eget "svaj". Men oftast bra ändå som sagt.
correctamundo
Aktiv medlem
Googlar man på "D7000 back focus" så får man massor med träffar så det verkar inte bara vara skit bakom spakarna och user error som en del hävdar. Min kollega nämnde att det har hänt att han fotar en person men helt plötsligt kan få fokus på ett träd en meter bakom. Inget han råkat ut för på sin gamla Nikon D80.
Det har ingenting med "back-focus" att göra. Det där handlar om att han inte förstått vad det är han har att göra med. Om kamera/objektiv kombinationen bakfokuserar så handlar det om mm-cm vid kort skärpedjup. Inte hela metrar. Då har han snarare ett område med högkontrast inom fokuspunktens radie när han försöker fotogtrafera något med låg/ingen kontrast.
nikasp
Aktiv medlem
Det var bara en av sakerna han noterat med den nya/beggade kameran jämfört med D80:an. Ska villigt erkänna att jag inte äger en D7000 eller har koll på dess features. Att döma av alla Google-träffar om upplevda problem så känns det spontant som ingen rök utan eld men jag kan ha fel.
Det har ingenting med "back-focus" att göra. Det där handlar om att han inte förstått vad det är han har att göra med. Om kamera/objektiv kombinationen bakfokuserar så handlar det om mm-cm vid kort skärpedjup. Inte hela metrar. Då har han snarare ett område med högkontrast inom fokuspunktens radie när han försöker fotogtrafera något med låg/ingen kontrast.
correctamundo
Aktiv medlem
Det var bara en av sakerna han noterat med den nya/beggade kameran jämfört med D80:an. Ska villigt erkänna att jag inte äger en D7000 eller har koll på dess features. Att döma av alla Google-träffar om upplevda problem så känns det spontant som ingen rök utan eld men jag kan ha fel.
D7000 har två egenheter, jämfört med D80, som ställer högre krav på dig som fotograf. Det betydligt mer avancerade autofokusystemet och högre pixeltäthet. Inom autofokussystemet finns möjligheten att finjustera kamera och objektivkombinationer. D800 kan spara upp till 20 specifika objektivs värden. Utöver det kan man göra en generell justering.
Utöver det så finns det förstås måndagsexemplar men om man granskar de där trådarna på nätet så är det väldigt många som slutar i user-error. Jag har för mig att alla sådan D7000 trådar startadepå nikonforum slutat i handhavande fel.
Är man säker på att det är fel å kameran eller att man tycker det är väldigt svårt med AF-finjustering så finns ju alltid Nikon Nordic som kan fixa det.
Rickard.v
Aktiv medlem
då har du samma problem som mig då. jag måste också justera alla mina objektiv för fel fokus.
jag har:
Sigma 150-500 -> -11
Nikon 18.200 -> -9
Nikon 70-200 -> -17
Eftersom alla objektiv justeras åt samma håll så är det nog huset som ska justeras.
Det görs gratis om du är inom garanti tiden.
Självklart bara för hus o nikkor objektiven.
Rickard.v
Aktiv medlem
hej!! har kollat i dag på min 7000 får jag ställa af på -20 för att få en tydlig bild har kollat mot andra objektiv får göra samma sak ,satt mina objektiv på en annan 7000 funka jätte bra .
Det låter som det är dags att skicka in den till Nikon för justeraing. Skicka både hus o objektiv. OM det är ett Nikkor objektiv såklart.