Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)

busbozo

Ny medlem
Är det någon som köpt denna kamera Nikon d7000? Isåfall är ni nöjda med den? Är den bättre eller sämre än Nikon d2oo? Tacksam för all hjälp

Jo det är rätt många som har köpt D7000 :)

Om den är bättre än D200 har två svar. Vad gäller ren bildkvalité, färger, upplösning och brus är D7000 ljusår bättre, den har video och liveview och en del annat som inte ens fanns 2005 när D200 kom. Däremot är huset mindre, inte lika välbyggt, har mindre grepp och färre direktknappar. Dessutom är D7000 snabbare på det mesta, har modernare autofokus och dubbla minneskort till exempel.

Totalt sett har jag svårt att tänka mig hur man skulle fota för att D200 skulle överträffa D7000, men vissa saker är inte bättre på D7000. Om inte annat är efterföljaren till D300 på gång nu inom ett par veckor eller så.

Om du söker på forumet kommer du att hitta en hel del skrivet om D7000, det mesta är positivt!

Funderade över liknande om jag skulle köpa d7000 eller inte men rekommenderar den starkt! :) Har haft den nu en bra tid, mycket nöjd över batteritiden, massor med fotolägen och knapparna är bra placerade! :)

Fast först borde du testa att den sitter i handen, d7000 är ändå lite "större" kamera, om man jämför mot d90 som är ungefär lika men den är bl.a. mindre.

Ang autofokus på D7000

Är precis i startgroparna i att köpa en D7000, tänkte ersätta min D60. Är det någon som vet hur vida autofokus fungerar när man anväder hus med inbyggd AF-motor kontra inbyggd i objektivet. Tänkte mest på att om ett objektiv utan inbyggd AF är snäppet segare är kamerahusets inbyggda AF motor.

D7000 är bättre än D200 på så många vis.

D7000 är något mindre och inte vädertätad, men när det kommer till prestanda är den klart överlägsen. Det kan hända att D200 har några funktioner som D7000 saknar, men det är inga som jag tror du kommer att sakna.

Det enda som gör att jag fortfarande inte har bytt ut min D200 mot en D7000 är just storleken och vädertätningen samt att D7000 har den mindre DX-sensorn (D200 har också det). När jag byter blir det till FX-sensor. D700 har det, men jag väntar på ersättaren som jag tror kommer inom något år.

D7000 är bättre än D200 på så många vis.

D7000 är något mindre och inte vädertätad, men när det kommer till prestanda är den klart överlägsen. Det kan hända att D200 har några funktioner som D7000 saknar, men det är inga som jag tror du kommer att sakna.

Det enda som gör att jag fortfarande inte har bytt ut min D200 mot en D7000 är just storleken och vädertätningen samt att D7000 har den mindre DX-sensorn (D200 har också det). När jag byter blir det till FX-sensor. D700 har det, men jag väntar på ersättaren som jag tror kommer inom något år.

D7000 har visst vädertätning. Dock vet jag inte hur den står sig i jämförelse med D200, men vädertätning har den.

Är precis i startgroparna i att köpa en D7000, tänkte ersätta min D60. Är det någon som vet hur vida autofokus fungerar när man anväder hus med inbyggd AF-motor kontra inbyggd i objektivet. Tänkte mest på att om ett objektiv utan inbyggd AF är snäppet segare är kamerahusets inbyggda AF motor.

Det finns inget bra svar på den frågan. I vissa fall är objektiv som drivs av kamerans motor snabbare än motsvarande med egen motor och ibland är det tvärt om. Generellt kan man väl dock säga att teleobjektiv vinner mer i hastighet på AF-S/SWM än vad kortare objektiv gör, men det finns objektiv från andra tillverkare som har an vanlig elmotor och inte AF-S (eller motsvarande) och då kan ett objektiv med inbyggd motor ändå ge sämre prestanda än ett som drivs av kamerans motor.
Därtill finns det olika typer av AF-S motorer. En billigare variant som sitter tex i 18-55:an och en dyrare som sitter tex i 16-85:an.

Så... Man får helt enkelt kolla på detta från fall till fall.

Är det någon som köpt denna kamera Nikon d7000? Isåfall är ni nöjda med den? Är den bättre eller sämre än Nikon d2oo? Tacksam för all hjälp

Jag tror du skulle bli mycket nöjd med en D7000, D7000 är en mycket nyare kamera, fler autofocus punkter, nya sensor och den nya processorn, Jag ser ingen fördel med att köpa en nästan 5 år äldre kamera. Skulle vara för husets strolek då kanske, men storleken har ingen betydelse har jag hört! :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar