ANNONS
Annons

Nikon D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Kommer det vara värt att uppgradera sej till en sådan från en D90 ?
Kommer bildkvaliten vara märkbar ?
Eller är de mest finesserna man köper om man uppgraderar sej ?
Tror ni priset kommer sänkas något innan släppet den 29 Oktober ?
Isåfall vad kan tänkas rimligt då ?
Sen vill jag ha lite statistik här: Hur många kommer köpa denna kamera ??
Alltså ni som läser detta inlägg, kommer ni att köpa den ?

Mvh//Daniel

Jag har beställt en D7000.
Och jag tror inte att priset kommer att sjunka på ett bra tag, med tanke på hur populär den verkar vara just nu.
På Nikon Store kostar den 11 890:- så den är ju redan prissänkt hos de flesta butiker.

Jag har beställt en D7000.
Och jag tror inte att priset kommer att sjunka på ett bra tag, med tanke på hur populär den verkar vara just nu.
På Nikon Store kostar den 11 890:- så den är ju redan prissänkt hos de flesta butiker.

Okej de var ju tråkigt.
Antar att du tycker det är värt en uppgradering..Men vad har fått dej att vilja ha den ?
Tror du den kommer leverera bättre bilder än D90 ?

Kommer inte uppgradera mig från min D90 till en D7000.
Eftersom D90 är första kameran och jag försöker lära mig att ta bilder så tror jag knappast att jag utvecklas mer genom en bättre kamera. Får jag pengar över köper jag ett nytt objektiv som känns betydligt roligare att lägga pengar på.

D7000 har säkert funktioner och finesser som man skulle vilja ha men jag tycker redan det finns "för mycket" att hålla ordning på som det är.

Och när det är dags att byta kamera så är säkert D7000 omodern och det är något annat som är hett då.

Jag är otroligt nöjd med D90 och eftersom den kostade hälften av D7000 så är hoppet lite stort.

Sen varför skulle alla (eller många) som köper en D7000 uppgradera från en D90? Finns nog många med enklare och äldre kameror som passar på nu...

Att den tar bättre bilder och har fler features är givet, frågan är hur mycket bättre och det vet vi inte förän folk får tag på en och hård testar.

Jag uppgraderar från en D40X, där jag har tröttnat på att det så krångligt att nå de manuella inställningarna och att fokussystemet är så dåligt.
Så i princip skulle jag kunnat köpa en D90 eller D300S.
Men jag vill även ha filmfunktionen i full HD, och då är det D7000 som passar mig.

Du måste ha världsrekord i att starta trådar, är det din tredje tråd om endast D7000? :) Jag tycker att du ska sluta fundera på om D7000 är en bättre kamera för dig än din D90. Jo, det är en bättre kamera i nästan alla avseenden, men på dina trådar verkar som du har mycket annat att lära dig innan du faktiskt har reell nytta av den något bättre kameran. Det kommer nåt nytt med jämna mellanrum och din D90, som du ju inte haft speciellt länge ännu, är en riktigt bra kamera. När du verkligen känner att D90 begränsar dig i ditt fotograferande, uppgradera. Annars är bra ljusstarka objektiv en fantastiskt mycket roligare och ofta vettigare sak att slänga sina surt förvärvade pengar på än en marginellt bättre kamera.

Var efter att jag skrev ovanstående text inne och kikade på dina bilder. Du tar riktigt snygga bilder hördu! Men när jag ser vad det är du fotograferar blir jag mer övertygad om att du inte behöver en bättre kamera än den du redan har. Skulle du fotografera actionsport, konserter mm skulle du troligen vinna på en bättre kamera, men den du har är fullt tillräcklig för det jag såg på bilderna. Skaffa istället t.ex. en telezoom, ett fast ljusstarkt objektiv, ett makro eller en vidvinkelzoom istället, det tror jag du har avsevärt mycket mer glädje av.

Kanske du kan skaffa en D7000 nästa år istället då den troligtvis hunnit sjunka i pris en aning?

Du måste ha världsrekord i att starta trådar, är det din tredje tråd om endast D7000? :) Jag tycker att du ska sluta fundera på om D7000 är en bättre kamera för dig än din D90. Jo, det är en bättre kamera i nästan alla avseenden, men på dina trådar verkar som du har mycket annat att lära dig innan du faktiskt har reell nytta av den något bättre kameran. Det kommer nåt nytt med jämna mellanrum och din D90, som du ju inte haft speciellt länge ännu, är en riktigt bra kamera. När du verkligen känner att D90 begränsar dig i ditt fotograferande, uppgradera. Annars är bra ljusstarka objektiv en fantastiskt mycket roligare och ofta vettigare sak att slänga sina surt förvärvade pengar på än en marginellt bättre kamera.

Var efter att jag skrev ovanstående text inne och kikade på dina bilder. Du tar riktigt snygga bilder hördu! Men när jag ser vad det är du fotograferar blir jag mer övertygad om att du inte behöver en bättre kamera än den du redan har. Skulle du fotografera actionsport, konserter mm skulle du troligen vinna på en bättre kamera, men den du har är fullt tillräcklig för det jag såg på bilderna. Skaffa istället t.ex. en telezoom, ett fast ljusstarkt objektiv, ett makro eller en vidvinkelzoom istället, det tror jag du har avsevärt mycket mer glädje av.

Kanske du kan skaffa en D7000 nästa år istället då den troligtvis hunnit sjunka i pris en aning?

Haha, ja jag har skapat en del trådar nu om denna kamera.
Men har inte riktigt fått de svar jag har velat ha. Eller svar å svar
vill mest veta vad andra tycker om D7000. Självklart vill jag ju ha de
senaste tekniken...Men vill veta fall det är värt de !
D90 är en jätte bra kamera men den har sina dåliga sidor den med.
Men tack för din kommentar om mina bilder iaf. Jag är nog en prylbög, de erkänner jag nu.

Haha, ja jag har skapat en del trådar nu om denna kamera.
Men har inte riktigt fått de svar jag har velat ha. Eller svar å svar
vill mest veta vad andra tycker om D7000. Självklart vill jag ju ha de
senaste tekniken...Men vill veta fall det är värt de !
D90 är en jätte bra kamera men den har sina dåliga sidor den med.
Men tack för din kommentar om mina bilder iaf. Jag är nog en prylbög, de erkänner jag nu.

Vad tycker du är dåligt med D90 ?

För en begagnad D90 får man kanske 5000 kr idag. En D7000 kostar väl 12 loppor idag. Om man inte ska filma tror jag de 7000 kronorna kan spenderas på annat som ger bättre utväxling i bildkvalitet: stativ, objektiv, blixtar, utbildning, resor till bra motiv, bättre bildskärm för efterbehandlingen (+ kalibreringsutrustning) eller något annat skoj.

D7000 verkar vara en förbaskat bra kamnera, men D90 är inte heller dålig. Fokusera mer på bilderna och mindre på prylköp.... Till höger här på Fotosidan brukar finnas reklam för fotoutbildningar och seminarier/workshops - de ger förmodligen mer för pengarna än nya prylar.

Kommer det vara värt att uppgradera sej till en sådan från en D90 ?
Kommer bildkvaliten vara märkbar ?
Eller är de mest finesserna man köper om man uppgraderar sej ?
Tror ni priset kommer sänkas något innan släppet den 29 Oktober ?
Isåfall vad kan tänkas rimligt då ?
Sen vill jag ha lite statistik här: Hur många kommer köpa denna kamera ??
Alltså ni som läser detta inlägg, kommer ni att köpa den ?

Mvh//Daniel

Du menar att du inte har råd med ett bättre telezoom än Sigmas/Tamrons 70-300-a (som du skrev om i en annan tråd att du ville köpa), men du tänker ändå kanske uppgradera dig från en D90 till en D7000? Om jag säger såhär, objektiv gör mycket mer än kameran. En hyfsad kamera och ett bra objektiv är bättre än en skitbra kamera med ett värdelöst objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar