Annons

Nikon D7000 frågor inför ett köp av hus

Produkter
(logga in för att koppla)

ramses2

Aktiv medlem
Hej!
kommer att ev beställa en nytt D7000 hus,har några frågor om den som jag hoppas att någon kan svara på

man har läst om den på forum sidorna så verkar det vara ett problem med bakfokusering,är det så illa att man måste lämna in en ny för att justera fokuseringen eller gäller det bara om man har optik från andra än Nikon

är det något annat man bör tänka på?
vänligen
Pär
 
mycket tycker jag..

Jag hade en D300 som jag ville byta ut och fick så mycket lovord om att D7000 var såå bra och att den inte alls var någon "konsumentkamera" utan skulle ersätta D300

Så sålde jag min D300 och köpte en D7000.
Redan efter 2 timmar märker jag att något är fel på kameran (överexponerar väldigt mycket)
Fick en ny kamera och den visar sig också överexponera, dock inte lika mycket, men +1 - +1.5 iaf.

Lämnade in den men då hävdar Nikon att den är så den mäter med nya COSMOS sensorn m.m

Fick den utbytt också och den 3:e kameran överexponerade också.

Så kan dra slutsatsen att D7000 överexponerar mellan +1 +1.5
Jag hårdtestade alla mina ex av D7000.

Det skall dock tilläggas att det är mestadels det visa som överexponerar och blir utfrätt...

Jag fick efter mycket om och men lämna tillbaka mitt 3:e ex och gå tillbaka till D300s

Så om du frågar mig tycker jag att D7000 är en riktigt skitkamera, köpt en "proffskamera" så blir du mer nöjd!!

/Robert

Ett stort problem med D7000:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page16.asp
 
skall tilläggas att Supporten på Nikon ifrågasatte varför jag bytte ifrån D300 till D7000 också..
och menar på att D7000 är en konsumentkamera & D300 är en proffskamera.

Så vill du ha mer koll på dina bilder köp en D300 menade han då..
 
tack för svar,
Konstigt att den får topp betyg på fotosidan där ägare skriver om kameran lika så på prisjakten, över exponera den på all optik ?

han du se om den bak fokuserade innan du lämnade tillbaka den?

Pär
 
Jag upplever inte att kameran överexponerar, den exponerar väldigt bra tycker jag. Däremot har jag problem med bakfokus på ett av mina teleobjektiv, men man behöver INTE lämna in kameran för justering, man kan nämligen finjustera fokus med olika objektiv på D7000, man går in i AF-mikrojustering i verktygsmenyn och finjusterar fokus om någon objektiv+kamera inte skulle fokusera perfekt.

Du kan vara rätt lugn för detta problem finns på många kameror, jag trodde inte att en kamera som min D3s skulle ha det problemet men jag hade fel! Fokus satt alltid bakom på min D3s+85/1,4, problemet löste sig fint efter finjustering av fokus med funktionen för AF-mikrojustering som finns både på D3s och D7000.

Tveka inte och köp D7000 om du är sugen, det är en grymt bra kamera!
 
Har lekt en hel del med den d7000 min bror köpte härom månaden, och skulle säga att skitkamera definitivt är att ta i.
Den överexponerar en hel del i starkt solljus, ja och det är sjukt irriterande att Nikon inte tagit tag i.
Själv kör jag -0.7 rakt av, då det inte är något som helst problem att lyfta bilderna från den avsevärt i efterhand om det skulle behövas. Vill man inte göra det är det ju lätt att "offra" ett av custom-lägena till inställningar som funkar i dessa situationer.

Utöver det är den en mycket kompetent kamera på alla sätt och vis. Fortsätter ge bra färger långt upp på ISO-skalan.
Det ex jag använt har inget som helst fokusproblem.
 
mycket tycker jag..

Jag hade en D300 som jag ville byta ut och fick så mycket lovord om att D7000 var såå bra och att den inte alls var någon "konsumentkamera" utan skulle ersätta D300

Så sålde jag min D300 och köpte en D7000.
Redan efter 2 timmar märker jag att något är fel på kameran (överexponerar väldigt mycket)
Fick en ny kamera och den visar sig också överexponera, dock inte lika mycket, men +1 - +1.5 iaf.

Lämnade in den men då hävdar Nikon att den är så den mäter med nya COSMOS sensorn m.m

Fick den utbytt också och den 3:e kameran överexponerade också.

Så kan dra slutsatsen att D7000 överexponerar mellan +1 +1.5
Jag hårdtestade alla mina ex av D7000.

Det skall dock tilläggas att det är mestadels det visa som överexponerar och blir utfrätt...

Jag fick efter mycket om och men lämna tillbaka mitt 3:e ex och gå tillbaka till D300s

Så om du frågar mig tycker jag att D7000 är en riktigt skitkamera, köpt en "proffskamera" så blir du mer nöjd!!

/Robert

Ett stort problem med D7000:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page16.asp

Och för att ljusmätningen tänker/fungerar ANNORLUNDA så är det en skitkamera? Det är inte första gången vi sett det ske. Nikon ha, i olika modeller, valt att kameran ska prioritera olika saker. Vissa modeller prioriterar att få kvar detaljer i högdagrarna (med mer brus till följd) exempelvis. Det är åxå olika mellan olika modeller hur tungt ljusheten på det som finns vid den valda fokuspunkten vägs (vid matrixmätning). Detta var det väldigt stor skillnad på mellan tex D70 och D80 och därför anklagades D80:n för att ha opålitliga exponeringar, när det i själva verket var så att "folk" inte orkat lära sig hur ljusmätningen i kameran fungerade och/eller inte höll koll på vad som fanns vid den valda fokuspunkten.
Bara för att ljusmätningen i D7000 inte passar DIG så är det fel på kameran. Vad är en korrekt exponering? Det finns inget som heter så. En "korrekt" exponering är den exponering som är som fotografen vill ha det och då är det självklart att man inte kan lita till någon ingejör i Japan.
Så för att summera det hela:
Kalla det inte skräpkamera bara för att DU inte ORKAT lära dig hur ljusmätningen på kameran ifråga funkar.
 
Bak/frontfokus kan inträffa med alla möjliga kombinationer av kamera+objektiv men märks mer ju tätare packade pixlarna är. Sedan brukar det vara så att proffskameror exponerar snålare än icke proffskameror för att proffsen i större omfattning väntas efterbehandla och då lyfta exp i icke-högdager medan utfrätta detaljer aldrig går att rädda.
 
D7000 är en helt underbar kamera. Har den till istort sett allting och har inte minsta problem med vare sig bakfokus eller överexponering.
Kör till 95% i manuellt läge och jag stortrivs med den.
Inte alls lika klumpig som min stora Nikon och ligger gott i handen.
Isoegenskaperna är kanon. Dubbla kortplatser är suveränt när du jobbar.
16 mpix är definitivt ingen nackdel heller.

Hoppas nästa generation typ D800 får mkt av D7000.
Customlägena är praktiska och liveview mkt användbart vid interiörplåtning.
Jag är supernöjd och den presterar sanslöst bra.
6 bilder per sekund räcker för mitt behov.

Nikon har verkligen lyckats väl denna gången.
Det är min högst personliga åsikt efter att ha kört den skarpt ett tag nu.
 
D7000 är en helt underbar kamera. Har den till istort sett allting och har inte minsta problem med vare sig bakfokus eller överexponering.
Kör till 95% i manuellt läge och jag stortrivs med den.
Inte alls lika klumpig som min stora Nikon och ligger gott i handen.
Isoegenskaperna är kanon. Dubbla kortplatser är suveränt när du jobbar.
16 mpix är definitivt ingen nackdel heller.

Hoppas nästa generation typ D800 får mkt av D7000.
Customlägena är praktiska och liveview mkt användbart vid interiörplåtning.
Jag är supernöjd och den presterar sanslöst bra.
6 bilder per sekund räcker för mitt behov.

Nikon har verkligen lyckats väl denna gången.
Det är min högst personliga åsikt efter att ha kört den skarpt ett tag nu.

Customlägena hade jag faktiskt inte haft något emot på min D700.
 
Om nu D7000 ska vara en konsumentkamera och vara anpassad till folk som kanske inte vill ha en jätte avancerad kamera.

Varför fixar dom då inte så att den överexponerar så mycket ?
Hur många amatörer fotar i RAW och vet hur man "räddar" en bild ?

Jag personligen har bara dålig erfarenhet av kameran, jämnför du bilderna som kommer direkt ut ur kameran så får du en bättre bild med D300 än D7000 och jobba med..

Men smaken är som baken..
 
Om nu D7000 ska vara en konsumentkamera och vara anpassad till folk som kanske inte vill ha en jätte avancerad kamera.

Varför fixar dom då inte så att den överexponerar så mycket ?
Hur många amatörer fotar i RAW och vet hur man "räddar" en bild ?.
För att till det finns d5100 med blomknoppar och leksakslägen?

D7000 är nischad till avancerade amatörer, då är det väl helt rimligt att förvänta sig att de vill ha marginal att efterbehandla bilderna?

Skit bakom spakarna förväxlas lätt med dito framför.
 
Den som vill köra med P- läge och plocka ut färdiga jpg skall nog kika efter ett alternativ som troligen också är billigare.
Rätt meningslöst å köra barnen till dagis i en Bugatti Veyron.....
 
Inget fel i att köra med P-läge och ta ut jpeg direkt tycker jag. Även om det är en dyr kamera.

Däremot borde man förvänta sig en jämnhet i exponeringen.
 
Tveka absolut inte, tycker du ska köpa en d7000 som är grymt imponerande med sin vitbalans, färgåtergivning och makalöst bra skärpa med rätt objektiv, den har aldrig bakfokuserat för mig, och rent bildmässigt så är den bättre än en d300 på alla sätt, om man tycker att en kamera överexponerar så är det ju ganska lätt att fixa till med exponeringskompensation eller fota manuellt helt enkelt, den är helt underbar, tveka inte.
 
Köp en D7000 om du vill vara osäker på hur den levererar.
Du hör ju här hur olika folk säger.

Köp en D300s och du behöver aldrig tveka på om den levererar bra eller dåligt..
 
Varför köpa en gammal kamera när Nikon släppt nyheter!
Den gamla D3 och -D700 serien utfasas inom kort och den nya generationen får mkt av D7000 tekniken. Vänta isåfall på D800, så tänkte jag och köpte D7000 vilket jag inte ångrat en sekund.

Känns ju trist å köpa en modell som precis skall fasas ut...
 
D7000

Köpte en D7000 i väntan på D400. Har en D300 sedan innan och D7000 presterar bättre i princip på allt.
Kan inte ta lika många RAW-bilder innan bufferten blir full, men då tar jag D300 vid behov.
Att ljusmätningen inte funkar till 100% är jag van vid samtliga kameror jag någonsin haft, det är där agnarna skiljs från vetet-det gäller att lära sig när kameran inte kan förutspå vad du vill.
Proffsfotografer kör ofta på manuellt just för att kameran inte ska försöka hitta på något med ljusmätningen.

Var inte rädd för D7000, du hittar inte många bättre kameror till det priset.

Mvh Niclas
 
Tycker också att kameran är riktigt bra.
Har haft den sedan nyår.
Vissa gånger har den exponerat galet, men det har tidigare kameror också vilket resulterat i att jag ALLTID fotar raw (förutom ..., ... och ...).
Live view ger jag inte så mycket för men har varit användbart ibland, speciellt på stativ.
Jag tycker inte att du ska vara rädd för att slå till.
 
Om nu D7000 ska vara en konsumentkamera och vara anpassad till folk som kanske inte vill ha en jätte avancerad kamera.

Varför fixar dom då inte så att den överexponerar så mycket ?
Hur många amatörer fotar i RAW och vet hur man "räddar" en bild ?

Jag personligen har bara dålig erfarenhet av kameran, jämnför du bilderna som kommer direkt ut ur kameran så får du en bättre bild med D300 än D7000 och jobba med..

Men smaken är som baken..

Men många amatörer tar kanske ett porträtt i skugga med ljus bakgrund och vill inte att personen skall bli för mörk. Att högdager klipper hårt digitalt bryr nog sig de flesta amatörer inte så mycket om. Däremot ger mörka bilder dålig p r om märket till många som bara tar sina bilder direkt ur kameran och skriver ut.

Det var samma på filmtiden. Då proffs körde mer dia och färgerna blev mustigare lätt underexp exponerade proffskameror ofta ca 1/3 steg snålare än amatörkamerorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.