ANNONS
Annons

Nikon D7000 frågor inför ett köp av hus

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför köpa en gammal kamera när Nikon släppt nyheter!
Den gamla D3 och -D700 serien utfasas inom kort och den nya generationen får mkt av D7000 tekniken. Vänta isåfall på D800, så tänkte jag och köpte D7000 vilket jag inte ångrat en sekund.

Känns ju trist å köpa en modell som precis skall fasas ut...

för det gör ju kameran så mycket sämre för att den funnits ute ett tag?.. släpp pryltokigheten att hela tiden ha det nyaste. du blir inte bättre fotograf pga nya prylar..och i vissa fall är det inte ens saker du märker skillnad på förutom på papper att det är uppmätt si o så.

Däremot borde man förvänta sig en jämnhet i exponeringen.

Om kameran alltid "överexponerar" 1-1.5 steg får man väl säga att den är jämn i exponeringen.

Sedan finns det ju inte NÅGON kamera som aldrig blir lurad. Min D300 exponerar "fel" titt som tätt den åxå om jag har den på auto och låter kameran sköta exponeringen helt på egen hand.

Jag tror inte att den jämt överexponerar, men man lär sig väl NÄR den gör det. Eller gör som förr: Använder den utmärkta centrumvägda mätningen, komponerar om och tar bilden precis som med min gamla FE. Min förra D80 var också ojämn i exponeringen men min D300s felar mycket sällan.

Jag tycker att den centrumvägda mätningen är underskattad.

Nåväl, någonstans har man sannolikt sparat även på D7000, för att få köpargument för nästa Dx00.

Har inte D7000 justering av exponeringen i kameran? Permanent alltså. Då är det bara att ställa ned den om man tycker att den konstant överexponerar.

Apropå D80 så tyckte jag att matrixmätningen inte tillförde något. Jag körde mycket med centrumvägt eller spot. I D700 fungerar det mycket bättre. Det hjälper dock inte alltid. Jag plåtade en mörkgrå byggnad igår och det blev -2,5 i exponeringskompensation... Kameran tycker ju inte att det ska vara mörkgrått.

för det gör ju kameran så mycket sämre för att den funnits ute ett tag?.. släpp pryltokigheten att hela tiden ha det nyaste. du blir inte bättre fotograf pga nya prylar..och i vissa fall är det inte ens saker du märker skillnad på förutom på papper att det är uppmätt si o så.

Faktskt gör nya saker dig till bättre fotograf då inspirationen flödar extra mycket och du upptäcker hur bra slutresultatet blir jämfört med tidigare.
Nu köpte jag D7000 för att komplettera mina arbetsredskap och den har definitivt gjort det extra kul att jobba. Sen spelar också gluggarna givetvis stor roll och den som gör D7000 extra rolig är ett Sigma 50/1,4 DG.

Jag jämför aldrig mätdata utan ser skillnad i praktiken.
Men att köpa en kamera som skall fasas ut vore lite dumt då nästa förbättrade generation knackar på dörren. Isåfall väntar jag hellre. Nu blev jag nyfiken på nya D7000 och alla lovord den fått av kollegor som har lagt den som tvåa bland sina D3S oD3X.

Och som användare utav den kan jag bara ösa mer lovord.
D300 är ingen dålig kamera, men dock har den några år på nacken och möjligen kan ett bra billugt pris beg vara vettigt.

Sen ser jag inget fel i att som användare ta till sig nya teknik och förbättringar rent tekniskt.
Visst är det fotografens skicklighet som är av stor betydelse , men bra arbetsredskap försämrar ju inte direkt möjligheten för gott slutresultat.

Nu var trådskaparen intresserad av D7000 och som ägare och brukare kan jag svara hur jag upplever den. Inte bara vad jag läst mig till i artiklar och via hörsägen.
Så min rekommendation är då att den är otroligt prisvärd och att ett köp inte lär ångras.
Och som med alla andra gäller att kontinuerligt uppgradera firmware.

Privatbilder, exempel med D7000:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.215066938516383.54943.100000392364622&l=e4dcffbd1c

Jobbbilder med D7000:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.214497618573315.54764.100000392364622&l=7e8f18acc2

Faktskt gör nya saker dig till bättre fotograf då inspirationen flödar extra mycket och du upptäcker hur bra slutresultatet blir jämfört med tidigare.
Nu köpte jag D7000 för att komplettera mina arbetsredskap och den har definitivt gjort det extra kul att jobba. Sen spelar också gluggarna givetvis stor roll och den som gör D7000 extra rolig är ett Sigma 50/1,4 DG.

Jag jämför aldrig mätdata utan ser skillnad i praktiken.
Men att köpa en kamera som skall fasas ut vore lite dumt då nästa förbättrade generation knackar på dörren. Isåfall väntar jag hellre. Nu blev jag nyfiken på nya D7000 och alla lovord den fått av kollegor som har lagt den som tvåa bland sina D3S oD3X.

Och som användare utav den kan jag bara ösa mer lovord.
D300 är ingen dålig kamera, men dock har den några år på nacken och möjligen kan ett bra billugt pris beg vara vettigt.

Sen ser jag inget fel i att som användare ta till sig nya teknik och förbättringar rent tekniskt.
Visst är det fotografens skicklighet som är av stor betydelse , men bra arbetsredskap försämrar ju inte direkt möjligheten för gott slutresultat.

Nu var trådskaparen intresserad av D7000 och som ägare och brukare kan jag svara hur jag upplever den. Inte bara vad jag läst mig till i artiklar och via hörsägen.
Så min rekommendation är då att den är otroligt prisvärd och att ett köp inte lär ångras.
Och som med alla andra gäller att kontinuerligt uppgradera firmware.

Privatbilder, exempel med D7000:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.215066938516383.54943.100000392364622&l=e4dcffbd1c

Jobbbilder med D7000:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.214497618573315.54764.100000392364622&l=7e8f18acc2
_______

Skönt att höra det om kameran,har tittat på dina fina bilder såg riktigt bra ut

tack

Varför köpa en gammal kamera när Nikon släppt nyheter!
Den gamla D3 och -D700 serien utfasas inom kort och den nya generationen får mkt av D7000 tekniken. Vänta isåfall på D800, så tänkte jag och köpte D7000 vilket jag inte ångrat en sekund.

Känns ju trist å köpa en modell som precis skall fasas ut...

Nog för att jag också förespråkar att han ska köpa en D7000, men varför i all världen skulle det vara trist att köpa en modell som ska fasas ut? Gör detta kameran sämre? Teknikhysterin kan bli lite väl fånig ibland tycker jag... D700 och D3 kommer fortsätta vara underbara kameror även då efterföljare kommit ut på marknaden.

Och en anledning ATT köpa teknik som snart ska ersättas med nya modeller är ju att du kommer sjukt mycket billigare undan, och för majoriteten av oss är pengar helt klart en viktig faktor.

Nog för att jag också förespråkar att han ska köpa en D7000, men varför i all världen skulle det vara trist att köpa en modell som ska fasas ut? Gör detta kameran sämre? Teknikhysterin kan bli lite väl fånig ibland tycker jag... D700 och D3 kommer fortsätta vara underbara kameror även då efterföljare kommit ut på marknaden.

Och en anledning ATT köpa teknik som snart ska ersättas med nya modeller är ju att du kommer sjukt mycket billigare undan, och för majoriteten av oss är pengar helt klart en viktig faktor.

Klart att vara och en gör det som passar en själv bäst av olika skäl.
Många återgår till hederlig film och blir saliga på det. ;-)

Håller med, visst är det kul att ha det senaste men det kostar att ligga i framkant. En D5000, D90, D3 eller en D90 är inte ett sämre köp utan D7000 är kanske ett bättre köp för TS. Det viktigaste är man köper en kamera som passar en, både ergonomiskt och plånboksmässigt. Faktum är att D7000 inte passar mina händer speciellt bra, även om den tekniskt är något bättre. När jag höll i en D90 för första gången så "passade" den bara. Så den gången jag uppgraderar min kamera så blir det nog en D400/D800 eller vad den nu kommer att heta. Men det finns en massa objektiv som behöver inköpas först :) Lika viktigt som kamera. Tillsammans med andra tillbehör som, en bra kameraväska, en lös blixt, ett bra stativ, ett par minneskort.

Varför alltid baka in plånbokssnacket så fort kameraköp diskuteras?

Har du inte råd så köper du ingen dyr kamera, det är väl rätt självklart!
Har du råd kan du köpa det bästa vad nu det är, inga konstigheter alls.

Nu ville trådskaparen ha synpunkter om D7000!

En beg kamera oavsett modell kan alltid bli en bra affär om priset är "rätt"
Men att köpa en sprillans ny D300s och sen se att två månader senare kommer D400 ut och troligen med en rad förbättringar vad det nu kan va, hade jag tyckt vara lite trist.
Och vi vet att med stor sannolikhet står Nikon inför en snar uppgradering av modellfloran.

Nu tycker inte alla som mig, men vänta ändå och köp då en beg D300s när D400 kommit ut så gör ni säkert ett bra köp jämfört med att köpa en ny D300s nu!

Varför alltid baka in plånbokssnacket så fort kameraköp diskuteras?

Har du inte råd så köper du ingen dyr kamera, det är väl rätt självklart!
Har du råd kan du köpa det bästa vad nu det är, inga konstigheter alls.

Nu ville trådskaparen ha synpunkter om D7000!

En beg kamera oavsett modell kan alltid bli en bra affär om priset är "rätt"
Men att köpa en sprillans ny D300s och sen se att två månader senare kommer D400 ut och troligen med en rad förbättringar vad det nu kan va, hade jag tyckt vara lite trist.
Och vi vet att med stor sannolikhet står Nikon inför en snar uppgradering av modellfloran.

Nu tycker inte alla som mig, men vänta ändå och köp då en beg D300s när D400 kommit ut så gör ni säkert ett bra köp jämfört med att köpa en ny D300s nu!

"Plånbokssnacket" var på sin höjd ytterligare en liten faktor som har relevans i sammanhanget, det var på intet vis min hela argumentation. Och jag har ärligt talat svårt att se ett enda läge då jag hade haft större nytta av en D7000 än av min D700, trots den förstnämndas yngre ålder. Något som är värt att nämna är att det är skillnad på amatörmodeller och proffsmodeller, jag skulle alltså hellre haft en "antik" D3:a än en D7000 (i ärlighetens namn hade jag personligen hellre haft en D300s också, då D7000 är på tok för liten för min smak), då det helt enkelt är klasskillnad gällande byggkvalitet, fysiska knappar m.m. Och om han ville ha synpunkter på D7000, vad hade då D300s med saken att göra? Om någon annan drar in en annan modell i sammanhanget tar jag mig friheten att göra precis detsamma. Min argumentation slutar hur som helst i att prylhetsen i dagens läge är absurd. Ja, givetvis är det trevligt med nya prylar, men att avråda någon från att köpa en modell bara för att det kanske kommer en nyare modell inom ett halvår/år känns mest fånigt. Och varför ska vi INTE dra in "plånbokssnacket" egentligen? Valuta för pengarna är väl lika gångbart inom kamerasektorn som inom alla andra områden. Och för i princip alla ÄR pengar en väldigt relevant faktor. De pengar han inte lägger på ett dyrare hus kan han istället lägga på bättre optik, som i slutändan är mer relevant än huset.

"Plånbokssnacket" var på sin höjd ytterligare en liten faktor som har relevans i sammanhanget, det var på intet vis min hela argumentation. Och jag har ärligt talat svårt att se ett enda läge då jag hade haft större nytta av en D7000 än av min D700, trots den förstnämndas yngre ålder. Något som är värt att nämna är att det är skillnad på amatörmodeller och proffsmodeller, jag skulle alltså hellre haft en "antik" D3:a än en D7000 (i ärlighetens namn hade jag personligen hellre haft en D300s också, då D7000 är på tok för liten för min smak), då det helt enkelt är klasskillnad gällande byggkvalitet, fysiska knappar m.m. Och om han ville ha synpunkter på D7000, vad hade då D300s med saken att göra? Om någon annan drar in en annan modell i sammanhanget tar jag mig friheten att göra precis detsamma. Min argumentation slutar hur som helst i att prylhetsen i dagens läge är absurd. Ja, givetvis är det trevligt med nya prylar, men att avråda någon från att köpa en modell bara för att det kanske kommer en nyare modell inom ett halvår/år känns mest fånigt. Och varför ska vi INTE dra in "plånbokssnacket" egentligen? Valuta för pengarna är väl lika gångbart inom kamerasektorn som inom alla andra områden. Och för i princip alla ÄR pengar en väldigt relevant faktor. De pengar han inte lägger på ett dyrare hus kan han istället lägga på bättre optik, som i slutändan är mer relevant än huset.

Eftersom du bestämt dig för att D7000 är värdelös är ju egentligen en fortsatt diskussion meningslös i det avseendet, antar att du har en eftersom du känner till den ordentligt.

Att dividera om att inte köpa mer än du har råd med är ju rätt löjligt i sammanhanget.
Antar det är vuxna människor som skriver här. Fast ibland tvivlar jag iofsig :)

Konstigt att så många proffs och kollegor valt att ha D7000 som andrakamera när den är så kass.....
Nu vet inte jag om trådskaparen är yrkesfotograf eller ej men uppenbarligen ganska förtjust i D7000 modellen. Men jag håller med om att har du feta bullfingrar och händer så kan D7000 vara något för liten.

Har nu också trådskaparen tänkt sig en kamera i D7000 klassen så är ju inte heller jämförelsen med fullformatarna relevant, beg eller nya.
Att idag köpa en ny D300s vore vansinnigt med tanke på hur billigt du får den inom kort då D400 dyker upp. Och den lär få en hel del av D7000 teknologin.
Jag har aldrig påstått att varken D3, D300 eller D700 är dålig kameror, tvärtom de är mycket kompetenta. Men det är inte det som är poängen i detta fallet.

Vi har olika uppfattningar och det kan nog ingen ändra på, -vad som är facit får andra avgöra.
Mitt råd till trådskaparen är att definitivt känna och klämma på en D7000 för den presterar otroligt bra. jag är kanonnöjd även om inte du är det och tycker det är en leksakskamera.
Jag använder bl.a den som tjänstevapen och för mitt ändamål är den underbar att handskas med. Men som sagt, det är ju min helt subjektiva uppfattning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar