Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000 eller D300s?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnSofieH

Medlem
Jag tänkte uppgradera på kamerafronten och väljer mellan Nikon D7000 och Nikon D300s. Vilken ska man välja egentligen? Jag vet att 300s egentligen anses vara en dyrare och bättre kamera, men å andra sidan är 7000 nyare och kanske därmed har en fördel?

Jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få i denna fråga.

Stod i samma fråga för några månader sedan. Valde D7000, just för att den är nyare och hade mycket av det jag saknade på min D90. Har inte ångrat mig, men som redan sagt, det beror på vad du tänkt fotografera och vilka krav på tålighet du har...

Jag tänkte uppgradera på kamerafronten och väljer mellan Nikon D7000 och Nikon D300s. Vilken ska man välja egentligen? Jag vet att 300s egentligen anses vara en dyrare och bättre kamera, men å andra sidan är 7000 nyare och kanske därmed har en fördel?

Jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få i denna fråga.

Som du och andra konstaterat, D300s är i grunden en uppdaterad D300 som i sin tur är en kamera som presenterades för snart 4 år sedan. D7000 som dök upp förra hösten är därmed tre år nyare.

Men D300s är också en lite annan kategori av kamera, stabilare byggd, tyngre och även om den på måmga sätt hamnat lite i skuggan av sitt yngre lillasyskon så har den några fördelar.

- Som sagt, kraftigare byggd, tål mer. Antagligen bara viktigt om du använder och hanterar kameran riktigt mycket (typ fotograferar mycket och under de flesta av veckans dagar).
- Den har större buffert vilket blir en märkbar fördel vid sport- och actionfoto - här är en av få saker där jag tycker Nikon snålat ur lite med D7000. Men fotar du inte sport, action eller flygande fåglar ...
- Även om D7000 har en bra autofokus som på många sätt kan jämföra sig med den i D300s så är den också lite annorlunda prioriterad. I synnerhet i riktigt svagt ljus sköter sig autofokusen hos D300s bättre. Men, notera att i så svagt ljus (jag syftar på ljus där man kör iso 3200, f2,8 och sisådär 1/500 - typ sunkig sporthall) där det här gör stor skillnad - där tar å andra sidan D7000 bättre bilder färg- och brusmässigt tack vare sin modernare sensor.

Annorlunda formulerat:

Generellt har D7000 en modernare sensor och modernare bildbearbetning vilket ger bättre bilder i de flesta ljussituationer. Men fotar du ofta saker som rör sig snabbt, och då i synnerhet i dåligt ljus, klarar sig D300s ofta bättre tack vare en mer påkostad autofokus och större bildbuffert för serietagning. Fotar du dessutom mycket ihärdigt och hanterar kameran mycket (t.ex. byter objektiv under brådska massor av gånger varje dag), vecka in och vecka ut, då kommer D300s sannolikt klara sig längre.

Tack så mycket för alla råd och kommentarer!

För min del handlar det om ett fotointresse privat där jag vill kunna ta så bra bilder som möjligt. Men tålighet känns inte som avgörande då kameran inte kommer att utsättas för så påfrestande aktiviteter. Den främsta anledningen till bytet är att jag idag har en D5000, vilket jag anser är för begränsande när det gäller objektiv eftersom den inte har en inbyggd autofokusmotor. Jag vill få ett större objektivutbud helt enkelt och om jag kan vinna något i kvalitet samtidigt så är det bra. Det jag fotar är lite av varje, men inte specifikt sport så utifrån era synpunkter känns det som att d7000 egentligen räcker för mina behov. Jag tycker det är bra att den har lite högre upplösning då jag ofta beskär mina bilder.

Återigen tack! :)

Jag tror nog att D7000 är bäst för dina "behov" eller vad man ska säga. DeSsutom billigare än D300s. D7000 är ju tänkt att vara en "proffsig amatörkamera". D300s däremot är en semiproffskamera (fast ganska gammal nu).

Dessutom så är D7000 mycket billigare. Du kan ju köpa ett batterigrepp, ett batteri och några extra minneskort för prisskillnaden ;) då är du ju fullt utrustad för nästan samma pengar som för bara ett D300s hus (nästan).

Man kan säga att eftersom att storlek och tålighet inte är något behov för dig så är det bättre att du köpen den tekniskt bättre kameran. Och sen så tror jag att många underskattar d7000:s byggkvalitet bara för att d300s är bättre. D7000 känns riktigt bra i handen och tål nog det mästa. D90 har minsann ingen klagat på... :/

Lycka till! /Hannes

Jag vill få ett större objektivutbud helt enkelt och om jag kan vinna något i kvalitet samtidigt så är det bra.

Om större objektivutbud (pga inbyggd motor) är det enda du vill åt så når du det med en D90 (för nästan halva priset mot D7000). Bildkvaliteten från en D90 är samma som med din D5000, men man vinner lite i hanteringen tack vare dubbla kommandorattar och fler knappar. Med D7000 får du även bättre bildkvalitet och en rad andra fördelar, jämfört med D5000 (och D90).

D90 har minsann ingen klagat på... :/

Det kan ju ha med att göra att D90 har inte så många framställt som en kamera som tål att köras över av en stridsvagn, medan en del, mer eller mindre, vill framhäva att D7000 står emot dylikt.
Det är i själva verket inget direkt fel på byggkvaliteten på någon av Nikons DLSR:er, så länge man är "normalanvändare" och inte utsätter kameran för riktigt tuffa miljöer. Dock anser jag att just bajonetten är en svag del där man borde fästa i metall istället. På D70:n, tex, så hörde man lite då och då om folk som råkat ut för att bajonetten lossnat pga att den satt fästad i plast. Nu har man säkert gjort infästningen bättre även på husen i plast sedan dess, men det visar ju ändå på att det är en svag punkt.

Senast ändrad:
Om större objektivutbud (pga inbyggd motor) är det enda du vill åt så når du det med en D90 (för nästan halva priset mot D7000). Bildkvaliteten från en D90 är samma som med din D5000, men man vinner lite i hanteringen tack vare dubbla kommandorattar och fler knappar. Med D7000 får du även bättre bildkvalitet och en rad andra fördelar, jämfört med D5000 (och D90).

Det kan ju ha med att göra att D90 har inte så många framställt som en kamera som tål att köras över av en stridsvagn, medan en del, mer eller mindre, vill framhäva att D7000 står emot dylikt.
Det är i själva verket inget direkt fel på byggkvaliteten på någon av Nikons DLSR:er, så länge man är "normalanvändare" och inte utsätter kameran för riktigt tuffa miljöer. Dock anser jag att just bajonetten är en svag del där man borde fästa i metall istället. På D70:n, tex, så hörde man lite då och då om folk som råkat ut för att bajonetten lossnat pga att den satt fästad i plast. Nu har man säkert gjort infästningen bättre även på husen i plast sedan dess, men det visar ju ändå på att det är en svag punkt.

Ja lite gran utanför tråden så undrar man ju varför inte D300s är uppdaterad med Sensorn från D7000 och större bufert, då det är en akileshäl vid bl djurfotografering då buferten i NEF är alldeles för snålt tilltagen! Gillar min D300 skall kompletera den så småningom men vill då gärna ha en modärnare sensor, framfö allt bättre mörkeregenskaper, får som sagt se om det kommer någon ny semiprofsmodel i DX eller om D300s var den sista?

Återigen tack för alla svar och tack för tips som får mig att tänka utanför ramarna. Men d90 känns nog ändå inte aktuellt, ska jag ändå byta vill jag nog ta ett kliv upp. Men d7000 låter som det rätta valet just nu. Pratade man inte förut om att det skulle komma en ersättare till d300? Jag har för mig att jag läst det och tänkt att då kanske det är värt att vänta på det. Men inser nu att jag egentligen inte har behov av mer än d7000 och då är det kul att kunna genomföra bytet innan sommaren.

Återigen tack för alla svar och tack för tips som får mig att tänka utanför ramarna. Men d90 känns nog ändå inte aktuellt, ska jag ändå byta vill jag nog ta ett kliv upp. Men d7000 låter som det rätta valet just nu. Pratade man inte förut om att det skulle komma en ersättare till d300? Jag har för mig att jag läst det och tänkt att då kanske det är värt att vänta på det. Men inser nu att jag egentligen inte har behov av mer än d7000 och då är det kul att kunna genomföra bytet innan sommaren.

Jo, troligtvis så kommer det en i sommar precis som helmetrock säger. Men tänk på att priset inte kommer att ligga under 16 papp... Och att den inte kommer att kunna köpas förrens senare i sommar... /Hannes

Pratade man inte förut om att det skulle komma en ersättare till d300? Jag har för mig att jag läst det och tänkt att då kanske det är värt att vänta på det. Men inser nu att jag egentligen inte har behov av mer än d7000 och då är det kul att kunna genomföra bytet innan sommaren.

Det kan ju vara bra att ha nya kameran innan sommaren så att man hinner köra in sig lite på den åxå. Nikon har väl visserligen blivit bättre på att få ut kamerorna på marknaden snabbare och på att tillgodose efterfrågan bättre än det var tidigare, men det kan ändå bli så att man får vänta på att faktiskt få en kamera precis när den lanseras. Sen är ju D7000 faktiskt ett hyfsat steg upp från D5000. Jag har en kompis som gjorde just det bytet för ett tag sedan. Mycket pga objektivutbudet, precis som du. Nu i efterhand har han även kommenterat att han inte förstod hur han stod ut med handhavandet på D5000. Han tycker hanteringen är så mycket lättare med D7000. Att bildkvaliteten blivit bättre är väl en bonus som han inte märker så jättemycket av för hans typ av fotograferande där han nästan alltid använder bas-ISO ändå.

Kul att höra att de som gjort samma byte är nöjda. Det är jag säker på att jag också kommer att bli och om ersättaren till d300 beräknas bli så dyr är det ändå inte aktuellt för min del. Men som sagt, jag räknar med att det kommer att kännas som en rejäl uppgradering att byta till d7000. Det är ju objektivsituationen som är katalysatorn till det hela, men sedan ser jag förstås fram emot att få en bättre kamera också. Jag köpte d5000 för att jag då inte visste hur stort fotointresset skulle bli, men nu känns den begränsande.

Jag är nu också helt säker på att d7000 blir rätt val, så tack för vägledningen! :)

Då var en D7000 beställd och nu är det bara att otåligt vänta på leveransen.

Jag läste lite på nätet om kameran och hittade följande: "Even better, there's an aperture-ring feeler, so it meters with all AI and newer (1977-on) manual-focus lenses". Tolkar jag det rätt om jag tolkar det som att jag kommer att kunna använda ai-objektiv utan att behöva köra helmanuellt, dvs. bländarprioritet kommer också att fungera? Men självklart inte autofokus?

Kanske en dum fråga, men jag ville bara försäkra mig om att jag förstått saken rätt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar