Annons

Nikon D7000 eller D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

fizzi

Medlem
Har försökt att läsa på vilken kamera som skulle passa mig, men blir inte klok. Har idag en Nikon D80 och behöver verkligen uppgradera min kamera. Har väntat på att det ska komma ut någon passande kamera från Nikon och D7000 kom nu.. Men just nu väger D300s tyngst . Jag fotograferar mest porträtt på barn och vardagshändelse.
Vilken tror ni är bättre passar mig bätter D7000 eller D300s.

Vilket spännande trådämne, den frågan har vi aldrig sett tidigare. Not.
Senast igår startades två eller tre trådar med exakt samma fråga.

Har försökt att läsa på vilken kamera som skulle passa mig, men blir inte klok. Har idag en Nikon D80 och behöver verkligen uppgradera min kamera. Har väntat på att det ska komma ut någon passande kamera från Nikon och D7000 kom nu.. Men just nu väger D300s tyngst . Jag fotograferar mest porträtt på barn och vardagshändelse.

Hej Frida, Kolla in den här tråden så kanske du kan få lite svar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=125887

Vilket spännande trådämne, den frågan har vi aldrig sett tidigare. Not.
Senast igår startades två eller tre trådar med exakt samma fråga.

Hoppsan, det låter nästan som att du tar det personligt att folk missar att scanna igenom forumen. Visst skall man bruka sökfunktionen men det finns olika sätt att förmedla det på.

Hoppsan, det låter nästan som att du tar det personligt att folk missar att scanna igenom forumen. Visst skall man bruka sökfunktionen men det finns olika sätt att förmedla det på.

Man behöver inte söka för att hitta en tråd med exakt samma ämne i detta fall, de ligger överst under rubrikerna Nikon resp. Köpråd.

Sedan var frågan ganska vagt formulerad: plåtar porträtt på barn och vardagshändelse, då passar väl allt från en D40 till en D3X. Varför lutar TS åt D300s, det får vi inte veta. Hur ger man svar och råd på en supergenerell fråga, vad undrar TS egentligen, trådskaparen får väl också anstränga sig lite.

Det är ju du som skall använda kameran och som skall göra valet så välj den kamera du upplever som mest passande för ditt behov.

Man behöver inte söka för att hitta en tråd med exakt samma ämne i detta fall, de ligger överst under rubrikerna Nikon resp. Köpråd.

Sedan var frågan ganska vagt formulerad: plåtar porträtt på barn och vardagshändelse, då passar väl allt från en D40 till en D3X. Varför lutar TS åt D300s, det får vi inte veta. Hur ger man svar och råd på en supergenerell fråga, vad undrar TS egentligen, trådskaparen får väl också anstränga sig lite.

Så skönt med massa trevliga fotografer som gärna hjälper till när någon mindre erfaren har en fråga utan att dryga sig.
Jag har svårt att förstå varför du öht bemödar dig med att skriva något då du inte ens är i närheten av att svara på TS frågor eller ställa motfrågor som i fallet ovan? Bara dryga dig...

Det är faktiskt ett problem att fok bara startar nya trådar istället för att först försöka leta upp pågående diskussioner.

I det här fallet, som påpekats, har det startats många trådar nyligen så det måste ha varit mkt svårt missa att ämnet är hett och väldebatterat.

Forum-sök D7000...

...eller om man inte gillar fotosidan sök kan man som alltid i google skriva "site:fotosidan.se d7000"

Inte rocket science direkt.

Enligt samma resonemang skulle väl ingen tråd skapas över huvud taget eftersom det bara är att "googla".
Det finns olika saker som man inte bara kan vara utan, för mig är en sådan sak en separat on-of knapp. Det vill säga en separat knapp som man kan ställa in att sköta skärpan så att man inte ändrar den när man trycker ned avtryckaren. En sådan knapp har åtminstone D300 men jag tror inte att D7000 har en sådan. Om detta är riktigt så avgör bara den detaljen valet för mig, och detta kunde man inte finna hur man än googlade;-)
JB

Enligt samma resonemang skulle väl ingen tråd skapas över huvud taget eftersom det bara är att "googla".

Håller med. Men, att det ändå skapar lite irritation handlar om att det med jämna mellanrum blir lite skurar av i stort sett samma frågor i forum. Samtidigt är det väl lite onödigt att vara spydig, det effektivaste och samtidigt mest hjälpsamma är att svara som Daniel Eriksson gjorde i svar nummer två i den här tråden.

Det finns olika saker som man inte bara kan vara utan, för mig är en sådan sak en separat on-of knapp. Det vill säga en separat knapp som man kan ställa in att sköta skärpan så att man inte ändrar den när man trycker ned avtryckaren. En sådan knapp har åtminstone D300 men jag tror inte att D7000 har en sådan. Om detta är riktigt så avgör bara den detaljen valet för mig, och detta kunde man inte finna hur man än googlade;-)JB

Jag googlade på "D7000+af-on" och då dök den här tråden upp som träff nummer två - så det var faktiskt inte alls svårt att hitta information om saken, eller hur? :)

Första träffen var för övrig en artikel om D7000 på Fotosidan, skriven av något pucko ... :)

Men, till din sakfråga: Nej, D7000 har ingen dedikerad AF-on-knapp så som D300/D300s har, däremot har den, precis som D70/D80/D90 en AE-L/AF-L-knapp som antingen kan agera exponeringslås eller AF-on-knapp. Så funktionen finns där, bara inte med en alldeles egen knapp.

Håller med. Men, att det ändå skapar lite irritation handlar om att det med jämna mellanrum blir lite skurar av i stort sett samma frågor i forum. Samtidigt är det väl lite onödigt att vara spydig, det effektivaste och samtidigt mest hjälpsamma är att svara som Daniel Eriksson gjorde i svar nummer två i den här tråden.

Jag googlade på "D7000+af-on" och då dök den här tråden upp som träff nummer två - så det var faktiskt inte alls svårt att hitta information om saken, eller hur? :)

Första träffen var för övrig en artikel om D7000 på Fotosidan, skriven av något pucko ... :)

Men, till din sakfråga: Nej, D7000 har ingen dedikerad AF-on-knapp så som D300/D300s har, däremot har den, precis som D70/D80/D90 en AE-L/AF-L-knapp som antingen kan agera exponeringslås eller AF-on-knapp. Så funktionen finns där, bara inte med en alldeles egen knapp.

Ajabaja - gör inte något personangrepp på dig själv...

Förlåt att man ställer frågor

Ja jag vet att det är start många forum angående om D7000 vs D300s, men jag vill ha lite rådgivning. Roligt att alla ni är så hjälpsamma!!!
Så ska ta tillbaka min fråga så ni lägga energi på något annat

Ja jag vet att det är start många forum angående om D7000 vs D300s, men jag vill ha lite rådgivning. Roligt att alla ni är så hjälpsamma!!!

Forum blir ofta som diskussioner vid en bardisk efter några timmars happy hour - någon ställer en sakfråga som diskussionen sedan snabbt försvinner ifrån eftersom alla hellre diskuterar det de själva är intresserade av.

Själv är jag ju medskyldig till den saken i den här tråden ...

Så, för att ge ett mycket kort svar på din ursprungsfråga:

Den praktiska skillnaden mellan de två kamerorna är verkligen mycket liten. D300s har en lite mer avancerad - men äldre - autofokus. D300s har en större buffert vilket är praktiskt om du ofta tar mycket långa bildserier. D300s är antagligen - här vet vi ju än så länge ganska lite om D7000 utom vad som står i specifikationerna - lite solidare byggd. D300s är helt enkelt en smula större, har man stora händer kan det ge ett skönare grepp.

Men i övrigt har D7000 fått ärva det mesta av funktionerna från D300s och fyller på med en del moderniseringar som mer avancerad färg- och exponeringsmätning och en avsevärt bättre videofunktion. Plus helt enkelt en modernare sensor med lite mer megapixel.

Om jag säger så här: Fotograferar du växelvis med dem lär du säkert känna] en tydlig skillnad (storlek, tyngd), men tittar du på bildresultatet lär skillnaderna för det mesta vara mycket små. Och med tanke på att D7000 både är nyare och billigare ... För mig är valet enkelt.

...

Nej inte alls, google hjälper dig bara hitta till diskussionen.

Om det skapas massa olika trådar om samma ämne blir det mycket upprepning, samma frågor som ältas om och om och man missar det unika som ligger i de andra trådarna.

Sånt brukar lösas av moderatorerna men jag antar att fotosidans forum är för stort så att moderatorerna inte hinner med.

Kolla gärna hur istockphotos forum sköts. Trådar slås ihop och stängs aktivt.

Du får självklart fråga, många tycker att det är kul att hjälpa till. Problemet var att din nystartade tråd inte innehöll någon fråga som gick att svara på. Se nedan vad jag menar:

Har försökt att läsa på vilken kamera som skulle passa mig, men blir inte klok.
Helt ok inledning.

Har idag en Nikon D80 och behöver verkligen uppgradera min kamera.
Varför behöver du verkligen uppgradera, vad är problemet, vad saknas, vad funkar inte, vad är ditt problem - berätta för oss!

Har väntat på att det ska komma ut någon passande kamera från Nikon och D7000 kom nu.. Men just nu väger D300s tyngst.
Det stämmer att D300s väger mer, men varför tycker du den är intressantare, vilka funktioner eller egenskaper ser du att D300s ger dig om inte D7000 ger. Eller bedömer du att det är en ekonomiskt bättre affär att välja D300s - berätta för oss!

Jag fotograferar mest porträtt på barn och vardagshändelse.
Här får vi en mycket generell bild av ditt fotograferande. Alla på marknaden förekommande kameror inkl. din 80D gör jobbet. Eller inte, beroende på fotografens specifika krav eller önskemål som vi inte har någon aning om i detta fall - berätta för oss!

Tror gör man i kyrkan. Vi har ingen aning för du har inte berättat något eller ställt någon fråga som går att svara på.

Jag blir så j-a trött på alla dryga Messerschmidts på detta forum. SKÄMS! Kan det vara så svårt att komma med lite svar och resonemang istället för att dissakera trådskaparens inlägg? Har ni inget bättre för er?

Faktum är att dagens produktflora som Nikon erbjuder inte har några tydliga gränsdragningar när det gäller användaren och det är nära på omöjligt att bestämma vad som passer en behov bäst. De flesta amatörer fotar "blandat" och då är det intressant att veta hur andra har resonerat vid sina köp innan man bestämmer sig.

D3100 verkar slå D5000 i mycket, likaså D7000 när det gäller D300s. Jag tror man därför bör se 5000/300s som utgående modeller och enbart slå till om man får starkt rabatterat pris. Alt vänta tills deras ersättare kommer.

Undrar rent statistiskt vilket det finns flest av - "onödiga" trådar som tar upp frågor som liknar tidigare frågor eller tillrättavisande svar i pekpinneformat?

Verkar ju som att varje tråd som startats med en fråga som irriterar genererar minst fyra mästrande svar av typen "sök för h-e", "dåligt ställd fråga" eller "RTFM".

För att inte tala om oss som sedan ska tillrättavisa tillrättavisarna... ;-) Mycket cyberspace blir det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar