Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Blue sea

Ny medlem
Hej. Jag funderar att köpa Nikon D700 och undrar om vilken är pris rimligt beroende på hur gammal är kameran och hur många bilder har man tagit med den. Jag har en exempel på en pris på 9900 kr för en kamera som har 21 000 bilder på "nacken". Jag är amatör och vet inte mycket pm det. Mycket tacksam för alla svar.

Det är nog ett rätt vettigt pris!

21 000 bilder behöver inte vara någonting, slutaren klarar väl 150 eller 200 000 om jag inte minns fel. Det är viktigare att se så kameran inte verkar sliten och illa hanterad eller så. Över huvud taget får man ligga i om man vill slita ut en proffskamera!

Riktigt trevlig kamera för övrigt!

Hej. Jag funderar att köpa Nikon D700 och undrar om vilken är pris rimligt beroende på hur gammal är kameran och hur många bilder har man tagit med den. Jag har en exempel på en pris på 9900 kr för en kamera som har 21 000 bilder på "nacken". Jag är amatör och vet inte mycket pm det. Mycket tacksam för alla svar.

Har ägt en Nikon D700- i snart ett år . Min första digitala kamera . Måste säga att det är det bästa jag köpt i kameraväg . Begagnatpris borde ligga någonstans mellan åtta till nio tusen . Ett välldigt fint ex kommer kanske att kosta lite mer . 21000- bilder är nog inget hinder att köpa kameran . Slutaren i en Nikon D700- ska vara gjord att klara 150000- exponeringar . Försök pruta ner kameran till niotusen så tror jag du gör ett bra köp . Lycka till med köpet önskar Krillan 54 .

Köpte en D700 begagnat häromdagen för 10 000kr. Den hade bara gått 7500 exponeringar, och såg i princip helt oanvänd ut, så jag tyckte det var ett bra pris. Allt låg kvar i sina plastpåsar i orginalförpackningen.

9900 låter helt okej, så länge den ser fin ut! Det är ju otroligt mycket kamera för pengarna, särskilt om du som jag inte har någon användning av extremt många pixlar.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Slutaren räcker lätt 100 000, tror den är specad 150 000 tom, så bry dig inte om det faktat, kolla däremot om kamereran ser sliten ut.

8.500 låter lagom för ett bra ex.

Fantastisk kamera. Tycker inte att 9900 är något att fundera över så länge kameran är funktionsduglig.

Lite för dyrt tycker jag, men priserna reflekterar å andra sidan kamerans oerhörda kvaliteter. Jag köpte en med 40k exponeringar i höstas för åtta lax, om det säger något.

Tack för alla svar som jag fått, de var mycket hjälpsama, och nu förstår jag lite mer om det. Jag har hittat en annan kamera för 10 000 som är som nästan ny änligt ägaren. Jag har frågat hur många bilder har hon tagit, men hon vet inte hur kan man se det.Är dert någon som kan?
Tack igen

21000 ska inte vara några som helst problem. Jag själv och ett bra gäng av mina kollegor har haft D700-hus i flera år utan att de någonsin krånglat. Min har nog gått runt 80-90-tusen exponeringar, och det enda jag haft problem med är den eländiga gummiklädseln som sväller och lossnar. Och en ständigt skitig sensor.

Ja 21000 är verkligen inget i sammanhanget. I övrigt, som många sagt före mig, en underbar kamera. Den är byggd för att hålla och beter sig verkligen som ett verktyg. Dvs saker och ting bara fungerar, och det väl. Har haft min i flera år nu och det finns inget som tyder på att jag inte kommer fortsätta använda, den såväl professionellt som privat, i flera år till.

Skitig sensor

21000 ska inte vara några som helst problem. Jag själv och ett bra gäng av mina kollegor har haft D700-hus i flera år utan att de någonsin krånglat. Min har nog gått runt 80-90-tusen exponeringar, och det enda jag haft problem med är den eländiga gummiklädseln som sväller och lossnar. Och en ständigt skitig sensor.

Hur gör du med den skitiga sensorn ?

Rengör själv eller lämnar in?

Har hitintills klarat mig med dammsugning och kamerans
egen sensorrengöring inställd på av/på.
Gäller att vara försiktig vid dammsugning - smal slang ansl. t dammsugaren !
Vilket är värst - blåsa runt skiten eller suga in ny skit ? Svar: vet ej.
Annars underbar kamera - dock för tung för min smak.

Kört ca 6000 exp.

Hej!

Eftersom du är tacksam för alla svar tänkte jag tänja lite på begreppen och fråga om inte en D7100 är ett bättre val trots alla dess inneboende DX egenskaper? Samma pengar mkt modernare och helt ny med garanti.

Hans

Jag hade hellre valt en D700. Proffshus, snabbare serietagning, större sensor, kortare skärpedjup osv.

Jag har själv en D700 och tycker du ska välja den.

Det enda som skulle kunna vara nackdel är väl möjligtvis storleken, men det är väl det.

Största fördelarna jag ser är: Trevlig AF, kort skärpedjup, mycket bra iso-prestanda, väldigt trevlig sökare samt alla manuella reglage.

Hej!

Eftersom du är tacksam för alla svar tänkte jag tänja lite på begreppen och fråga om inte en D7100 är ett bättre val trots alla dess inneboende DX egenskaper? Samma pengar mkt modernare och helt ny med garanti.

Hans

Det enda som är bättre på D7100 är egentligen upplösningen och dynamiskt omfång, utöver det kan jag inte komma på något. Om man inte gör enorma prints (flera meter) eller beskär massivt duger 12 megapixel till det mesta fortfarande. Greppet på D700 är dessutom i mitt tycke överlägset, byggkvalitet och autofokus likaså. Ena kameran är ett proffsverktyg, den andra är en entusiastkamera.

Håll dig till D700! Har klämt på D7100 och den känns minst sagt "billig" å "plastig" (bara delar av inre huset är av metall). Varken den eller D600 känns speciellt gedigna, fortsätt kolla efter en
D700 som är i bra skick å inte har alltför många exponeringar!

Har kört D700 sen den släpptes och "bättre" kamera FÖR MIG har inte funnits, har varit in när köp sinnet velat haft nånting nytt men inte hittat riktigt det som bräcker D700 när det gäller mitt smak, tycke, bekväm i handen och menysystem å knappar som setat där det faller precis på plats och framför allt i mitt fotograferande, väldigt prisvärd kamera i dagsläget om man hittar en lågexponerad fin kamera och det verkar finnas en uppsjö av dem.

OK!

Jag lägger mig platt, en riktig snickare har bara jättestora hammare......resten är för amatörer! Synd bara att exempelvis Hultafors inte fattat det!

Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar