Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 kontakter

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Tja!
Jag skulle vilja veta lite om kontakterna som finns på Nikon D700, och då menar jag de kontakterna på den främre delen av kameran, den stora runda... :p
Ni fattar...! :p
Det jag vill veta är vilka "pinnar" som går till vad, och vad de har för specifik funktion... krångligt, ja... hoppas på svar dock!

Vill även veta vilka kontakter, och vad de har för funktion vid blixtskon och hur det är tänkt att de ska fungera....

Jag kan avslöja lite vad jag tänker på.. :p
Det som jag har problem med är att när man sätter på en radiosändare i blixtskon, så har man helt plötsligt ingen AF lampa som kan belysa motivet i dåligt ljus, min tanke är att försöka klura ut, och bygga en "gadjet" där jag får dessa funktioner.
Antingen bygga en grej som "delar" blixtsko funktionen till en Sb900 (af lampa) och även till en radiotrigger
eller, använda blixtskon till en radiotrigger som vanligt och hitta en kontakt där jag kan ansluta en vanlig ficklampa, men att ficklampan endast ska lysa när jag behöver AF hjälp.... entingen att man kan få den här signalen någonstans ifrån på kameran, eller att man "bygger en timer" som som får ficklampan att lysa i några sekunder, och förhoppningsvis så hinner kameran fokusera under tiden... :p

Att det ska behöva vara så krångligt... :p
 
Senast ändrad:
Vad gäller att "sno" signallering från blixtskon så säger jag bara: Lycka till ;)

Här har du blixtskon och en timing-analys: http://dptnt.com/2010/04/nikon-flash-interface/ Du måste alltså dekoda pulstågen för att kunna använda det. (Det tog ju pocketwizard drygt 18 månader mer än de trodde att göra den saken)

Här har du 10-pinnarn: http://www.alldigi.com/tag/nikon-10-pin-connector/

Om du verkligen skulle vilja göra detta så skulle jag personligen utlösa kameran med en kabeltrigger och helt enkelt splitta en signalen mellan stift 9 och jord.

Har du en D700 så skall du inte ha en diod, har du någon annan kamera så skall man ha en diod i den signalvägen.
 
Senast ändrad:
Är det AF-ljus du vill ha i första hand med en SB-900 så har ju den en inbyggd AF-lampa i form av rött ljus.

/Jon

Jag tror inte du läste frågan ordentligt. Jag tolkar det som om postaren vill få AF-ljus att fungera även med en radiotrigger (Jag gissar på en icke-CLS-kapabel radiotrigger) monterad på kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.